NOČNÉ MORY Z TEMNÔT

NOČNÉ MORY Z TEMNÔT

5.0

Partia tínedžerov v opustenom dome nájde knihu príbehov, ktoré sa stávajú skutočnosťou. Písané krvou mŕtvej Sarah Bellows, väznenej dcéry krutej rodiny. Atraktívne reálie lákajú a postupom filmu ich kde-tu dopĺňa desivá postavička.

Radového hororového diváka zláka námet a produkcia slávneho Guillerma del Tora (režijne známeho vďaka titulom Faunov labyrint, Podoba vody, Blade 2 či Hellboy). Tých náročnejších meno nórskeho režiséra André Øvredala, ktorý má na svedomí skvelú hororovú found-footageovú absurditku Lovec trolov (Trolljegeren, 2010) a výborne komornú pitevnú desivosť menom The Autopsy of Jane Doe (2016).

Najnovšia snímka Nočné mory z temnôt ponúka jednoduchý námet s premyslene dosadenou partičkou pubišov. Halloweenska noc zavedie Stellu (Zoe Margaret Colletti), Ramóna (Michael Garza), Auggieho (Gabriel Rush) a Chucka (Austin Zajur) do tajomného domu, kde kedysi bývali záhadní Bellowsovci. Dcéru Sarah väznili pred svetom, a tak sa rozhodla pomstiť sa.... Všetkým tým vonku.

O chvíľu klope na dvere očakávané pokračovanie úspešného To, takže ešte narýchlo v lete zhltnime túto obdobu hrdinských kamošov spoločne sa usilujúcich čeliť zlu. Del Torovým produkčným zastrešením hororu máme možnosť vstúpiť do vizuálne prepracovaného prostredia ponurej zlovestnosti s vydarenou výtvarnosťou oblúd. Øvredal prenechal scenár seriálovým „lovcom trolov“ Danovi a Kevinovi Hagemanovcom. Tí ale ponúkajú detsky naivný príbeh s množstvom nelogického konania doslova odfláknutých charakterov hlavných postáv.

Nočné mory z temnôt Nočné mory z temnôt

Scenáristovi Ianovi Goldbergovi sa v The Autopsy of Jane Doe podarilo Øvredalovi poskytnúť malý priestor s parádnou psychológiou strachu 2-3 ľudí. Hagemanovci napochodovali so šablónou tínedžerov, ktorým narýchlo rozhodili akože nejako signifikantné charaktery, aby sme vedeli, čo nám má navodiť humornú náladu pri sledovaní ich počínania. To, čo sa v úvode javí ako šťavnatý rozvrh postáv v atraktívnych 60-kách minulého storočia, postupom času otravuje, postráda hlbší ponor do psychiky vo vypätejších momentoch.

Autori pozliepali nejaké chmáry zo Stellinej minulosti, štvoricu doplnili o slabo zvládnutého Ramóna, akože vtipného Chucka (aj s jeho pipkovitou sestrou Ruth) a na prvý pohľad rozumnejšieho Auggieho, ktorý sa nestíha ani poriadne charakterovo vyvŕbiť. Všetci len plytko načrtnutí plávajú príbehom, aby bolo vo filme kým konať. Divák si ich nestíha obľúbiť, tak sa radšej sústreďuje na prejavy zhmotneného strachu a dobovosť prostredia.

Nočné mory z temnôt Nočné mory z temnôt

Nočné mory z temnôt sú určené skôr mladistvému publiku, hoci aj ním bude nesympatická plejáda postáv ohrdnutá. Spoľahnúť sa však môžeme na správne načasovaný humbuk v strašidelných momentoch a v hlave nám určite zostanú obrazy poľného strašiaka, obéznej tetušky či rozložiteľného monštra.

Samotný príbeh scenáristi pramálo rozvili v napätejšej gradácii alebo prekvapivými zvratmi v pátraní v minulosti. Na spestrenie radšej ponúkajú rok 1968, Vietnam a Nixona. A Sarahin menovec Gil Bellows známy spred dvadsiatich rokov zo seriálu Ally McBealová si opäť raz odskočil zavyšetrovať. Je jedinou známou hereckou second hand tvárou. Síce v áčkovej produkcii, no slabom scenári. Pretože to, že príbehy z tajomnej knihy ožívajú a vstupujú do reality, poznáme už z Nekonečného príbehu... A uveriteľnejší súzvuk postáv zo Super 8.

Scary Stories to Tell in the Dark (USA/Kanada, 2019, 111 min.)
Réžia: André Øvredal. Scenár: Dan Hageman, Kevin Hageman, Guillermo del Toro, Alvin Schwartz. Hrajú: Zoe Margaret Colletti, Michael Garza, Gabriel Rush, Dean Norris, Gil Bellows ...

autor Zuzana Ondrišová 9.8.2019