DEŽO URSINY 70

DEŽO URSINY 70

8.0

Pri príležitosti nedožitých sedemdesiatych narodenín Deža Ursinyho, zorganizoval jeho syn Jakub Ursiny hudobný projekt, ktorý si ho uctil a pripomenul tým najadekvátnejším spôsobom – jeho vlastnou hudbou. Spomienkový koncertný program, do ktorého sa okrem samotného Jakuba zaangažovali aj Dorota Nvotová, Sisa Fehér, kapela Talent Transport, Tomáš Sloboda, Kamil Mikulčík a ďalší, odznel naživo vlani v októbri pred beznádejne vypredaným bratislavským MMC-čkom. Ak ste sa naň vtedy nedostali, môžete si teraz koncert vychutnať aspoň zo záznamu, na veľkom plátne vybraných kinosál po celom Slovensku.

Projekt Dežo Ursíny 70 mapuje bohaté hudobné dedičstvo po tomto nezameniteľnom spevákovi, multi-inštrumentalistovi, skladateľovi, scenáristovi, filmárovi a spisovateľovi celkom pestrým a výživným prierezom rozdeleným do troch blokov. V tom prvom Ursinyho skladby interpretovalo sebe vlastným spôsobom Moyzesovo kvarteto. Je elegantným dôkazom absolútnej univerzálnosti Ursinyho kompozícií, ktoré ani v úprave pre sláčiky nestrácajú na zmysle, poetike a údernosti. V druhom bloku odzneli skladby z nerealizovaného muzikálu Peter a Lucia v podaní Jakuba Ursinyho, Doroty Nvotovej a kapely Talent Transport. Spojenie Jakuba a Doroty v tomto prípade nie je vôbec náhodné – demo nahrávku piesní do tohto projektu v roku 1987 nahral Dežo Ursiny práve s Jarom Filipom, je teda celkom peknou symbolikou kontinuity ich odkazu, že ich dnes spoločne prezentujú práve ich deti.

Dežo Ursiny 70

Skladby Deža Ursinyho, ktoré otextoval Ján Štrasser a libretom vybavila Alta Vášová v tomto bloku dostávajú príjemne dramatickú dynamiku. Ak vás oslovia, vedzte, že ich rovnaká zostava pred dvoma mesiacmi vydala aj na 15-skladbovej štúdiovej nahrávke P+L.

Posledný blok by sa dal nazvať aj „všetko ostatné“ - obsahuje bohatú všehochuť z celej Ursinyho tvorby, počínajúc hitmi jeho prvej kapely The Beatmen z polovice 60. rokov, ktoré nezaprú inšpiráciu klasickým šesťdesiatkovým big beatom, a končiac skladbami z jeho posledných albumov vydaných počiatkom 90. rokov. V okresanej kino verzii sú jednotlivé bloky zastúpené o čosi menej vyvážene ako naživo. Sláčiky tu dostávajú priestor len na jedinú, hoci aj hneď úvodnú skladbu. Z Petra a Lucie odznejú štyri skladby. Spolu sa do tohto hodinového záznamu pomestilo skladieb 12, a tak sa dĺžkou a intenzitou jeho sledovanie hádam podobá skôr na posluch albumu, než návštevu celovečerného koncertu. Tým, ktorí sa k filmu dostanú skôr zo zvedavosti to hádam ako ukážka stačiť bude. Skalným fanúšikom alebo tým, čo na koncerte sami boli a chcú si ho pripomenúť ale úspornosť záznamu môže aj trošku mrzieť.

Dežo Ursiny 70

Matej Beneš a Maroš Šlapeta, ktorí kino verziu koncertu režírovali, z výsledného diela celkom vypustili aj akúkoľvek ambienciu odohrávajúcu sa mimo samotných skladieb. Jakuba Ursinyho sem-tam počujeme uviesť hostí, ale širší komentár či hovorené slovo medzi skladbami tu celkom absentuje. Možno to bol zámer – zaznamenať len samotné skladby, vytiahnuť ich z kontextu konkrétneho vystúpenia. A možno sa pomedzi samotné skladby ani až také dôležité či divácky vďačné veci neodohrávali. Jedinečnosť daného okamihu však predsa len možno vytušiť – a divák sfilmovanej verzie koncertu by z nej hádam uniesol aj o kus viac.

Projekt Dežo Ursiny 70 je každopádne veľmi príjemným hudobným aj diváckym zážitkom. Okrem nadčasovosti skladieb a nesmrteľnosti odkazu Deža Ursinyho je tiež živým dôkazom toho, že ani so súčasnou hudobnou scénou na Slovensku to nie je až také zlé. Stačí sa pozrieť na to, koľko talentovaných a charizmatických mladých hudobníkov a hudobníčok sa tu na jedinom pódiu zišlo...

Dežo Ursiny 70 (Slovensko, 2018, 62 min.)
Réžia: Matej Beneš, Maroš Šlapeta

autor Hana Lippová 18.12.2018