UNDERWORLD 4: AWAKENING

UNDERWORLD 4: AWAKENING

4.0

Žiadna sláva pre rok 2012, staré zvyky zomierajú ťažko. 3D boom sa pekne pretĺkol do ďalšieho ročníka v známom štýle – čo už raz fungovalo a diváci o to stratili záujem, možno prebudiť v 3D. Nehodno zabudnúť na nutné ingrediencie ako osvedčená herečka (etalón série) a nový diel je tu.

Dejovo nás čaká solídna zlátanina: hrdinka Selene po zničení upíra Marcusa v druhej časti série upadla do spánku a medzičasom sa rozpúta nový boj. Ľudstvo ide po krku upírom i lykanom, a tí sa ťažko vysporiadavajú s novou situáciou. Do vojnového stavu sa zobúdza Selene netušiac, že zmien nastalo viac. Má dcéru Eve i novú misiu. Žiť v tomto svete. K tomu jej môže pomôcť zopár nových kamarátov, ale musí sa mať na pozore pred ľuďmi. Strany sa rýchlo zmenia v čase, keď sa na scénu dostávajú aj vražední lykani a napokon sa síce v nových podmienkach, ale predsa rozpúta známy boj zubatých a chlpatých. A skrývajúci upíri dostanú nového súpera: superlykana.

Snaha o kontinuitu v sérii sa síce cení, ale úprimne, len zopár fanúšikov si ju užije. Na prequel z roka 2009 sa skôr kašle, no nie je to na škodu. Posun v sérii sa rysuje iba na začiatku zahrnutím zaujímavej myšlienky, že ľudstvo je dominujúca rasa a ostatní sú zrazu podradení. No je otázkou času, kedy sa tá sľubná premisa zrazu vytratí v prospech klasickej akcie medzi dvomi fiktívnymi druhmi. Zahrnutie nového nepriateľa je sčasti fádne, ale ako platí aj v počítačových hrách – veľký boss nie je nikdy na škodu, pretože existuje motivácia prečo sa ďalej s týmto dielom zaoberať.

Underworld 4: Awakening Underworld 4: Awakening

Štvrtý diel nie je žiadny reštart série a nezačne novú trilógiu. Scenáristi zúfalo premýšľajú, čo by sa ešte dalo vymyslieť, aby tucet postáv dvoch druhov mohol pobehovať s kvérmi po plátne a tma im hrala do karát. Originálna myšlienka je jediná, rýchlo sa vytratí a priestor pre dialógy či dej sa našťastie zmenšil. Vyhodila sa romantická zápletka, nahradila materskou. Akékoľvek vysvetlenie by zdržiavalo, tak dvojica režisérov urobila asi najlepšie čo mohla po prečítaní scenára – nakopla tempo na vysoké obrátky a rozhodli sa ísť pod 90 minút (s titulkami).

Pred niekoľkými rokmi som nadobudol pocit, že akčné filmy sú zbytočne rozťahané a akcie zrazu ubudlo, lebo je drahá a náročná. Štvrtý Underworld sa má snaží presvedčiť o opaku, pretože akcia jednoznačne dominuje a strieda všetko možné. Síce nie je znamenitá a o invencii sa nedá hovoriť, ale stále sa niečo deje. Nedáva zmysel, je to séria epizódnych strieľačiek či nahánačiek, a divák sa nestihne často nudiť. Vyššia neprístupnosť rozvinula iný element: viac brutality, hlavy sa sekajú, črievka vypadajú, upíri i lykani porcujú.

Škoda, že obchodná značka Underworld velí všetko vraziť do tmavých prostredí, pretože nové elementy novinky – neprístupnú akciu a 3D – si máličko užijete. Špeciálne tretí rozmer nepridáva vlastne nič (okrem vyššieho vstupné), pretože v šere sa efekt často stráca.

Jediná dobrá správa popri remeselne nie úplne odfláknutej akcii je prítomnosť Kate Beckinsale. Jej akceptovateľný výkon a stále príťažlivý vizuál pridáva filmu i fanúšikom aspoň malý dôvod na návštevu kina. Hoci keď si porovnávam jej fotky z prvých dielov a štvrtého, mám pocit, že sa s jej krásou musel pohrať nejaký elixír upírov, pretože na svojich 39 rokov vyzerá výborne.

Underworld sa prebudil, zobral späť hrdinku, nasekal priemernú akciu a blbý dej – a to je všetko. Ak ste fanúšik série, choďte, oproti trojke o vzbure lykanov vidno malý posun vpred.

Underworld Awakening (USA, 2012, 85 min.)
Réžia: Mans Marlind, Björn Stein. Námet: Len Wiseman. Scenár: Len Wiseman, John Hlavin, J. Michael Straczynski, Allison Burnett. Kamera: Scott Kevan. Strih: Jeff McEvoy. Hudba: Paul Haslinger. Hrajú: Kate Beckinsale, Michael Ealy, India Eisley, Charles Dance, Kris Holden-Ried, Stephen Rea

autor Michal Korec 29.1.2012
Páči sa mi!
:)