NEZABUDNI NA MŇA

NEZABUDNI NA MŇA

7.0

Upír zo Súmraku a blondínka z Lost v tragickej lovestory.

Nezabudni na mňa je dobrá kombinácia drámy o smútkom skúšaných ľuďoch a milostnom vzťahu, ktorý niekoľko mesiacov prežívajú. Na súčasné pomery staromódny zástupca žánru, čo smeruje do (ne)patričného vyústenia na začiatku súčasného storočia. Zaslúži si sedmičku, pretože je to nadpriemerný kus a čím menej o ňom viete pri vstupe do sály, tým viac si ho možno užiť. A vy, čo chcete vidieť Roberta Pattinsona (hrdinu Súmraku), vedzte, že si ho užijete v novej roli a Edwarda pripomína zhruba desať minút v niekoľkých záberoch. To vám stačí.

Koľkí ste teda boli v kine? Dobre. Nezabudni na mňa nie je typická romantická dráma o dvojici, ktorá sa náhodou či úmyselne našla, a v celovečernej dĺžke si prešla potrebnými fázami vzťahu, aby mohla dramaticky skončiť. Isteže jej nechýbajú fajn scény prvotného stretnutia, rande, krásnych časov či prvej krízy a vo svojom svete verne prináša letnú lásku z New Yorku. Teplo, vášeň, city z nej sálajú naplno. Občas letmý vtip, mrkanie na diváka, no to je zdanlivo iba polovica filmu.

Druhá hrá na odlišnú nôtu. Ak vás bude manželka/priateľka ťahať do kina v dobrej viere, že idete na romantiku, ostane vyjavená v tretej minúte, kedy graduje intro chladnokrvne a sugestívne nakrútenou scénou. Vaše zmysly spomínajú na logo filmu, no už ho pretína séria ťažkých momentov, po ktorých nasleduje skok vpred o desať rokov. No jedna tragédia nestačí, aby začala love-story – je potrebné odhaľovať druhú, zdanlivo nenápadnú, v konečnom dôsledku ešte výraznejšiu. Týka sa brata hlavného hrdinu Tylera. Spočiatku netušíte, čo sa s ním stalo – zrejme je mŕtvy, ale nikto dlhú hodinu nechce priamo naznačiť, čo sa stalo. Bolestivé tajomstvo sa odkrýva postupne – každý z členov rodiny Tylera sa s ním zžil inak a na oplátku každého inak ovplyvňuje. Manžel a veľký šéf Pierce Brosnan, matka Lena Olin, malá sestrička i Tyler. Je tu kontrast dvoch tragédií – videnej a úplne neznámej, no ich následky sú podstatné.

Nezabudni na mňa Nezabudni na mňa Nezabudni na mňa

Jednak pre ústrednú milostnú líniu, ktorá po uvedomení si faktov a prostredia, z akého hrdinovia prídu k sebe, dostáva inú príchuť a jednak aj pre samotné prežívanie chvíľ viacerých postáv. A je to práve téma vysporiadania sa s dopadom ťažkých tragédií či naháňania vlastnej ťažoby vo víre pracovných, študijných či vzťahových otázok bežných dní, rezonujúca v celej dĺžke.

Pravda, je škoda, že zatiaľ čo línia tragédie sa síce pomaly, ale úspešne vlečie (film si dáva schválne načas, aby zase gradoval vybrané scény), milostná linka vo svojej druhej časti musí riešiť typicky blbo časovanú variáciu rôzne poňatých úmyslov partnerov, ich separácie a opätovného priblíženia. Našinec by tipoval, že keď sa dvaja osudom stíhaní milenci nájdu, filmová banalita ich nerozhádže, no opak je skutočnosťou. Je tu asi päť až desať minút, ktoré by sa dali preskočiť.

A potom je tu finálna päťminútovka. Určite si ju nenechajte prezradiť vopred. Azda vás napadne, keď si spočítate roky diania. Je to katarzia, ktorá musí prísť a v tomto momente sa vypnú k maximálnemu výkonu všetky zložky – citlivá hudba, dlhý odjazd kamery a asi dve sekundy čiernej tmy na filmovom plátne. Grécka literatúra, ktorú si Tyler s Caroline občas čítajú, si musí mädliť ruky, ako zanechať odkaz v 21. storočí.

Na záver pochvala za stabilnú réžiu a odpoveď na kľúčovú otázku z plagátu. Robert Pattinson ukazuje, že nemusí mať vo svojej kinematografii iba Edwarda. Každý, čo len trochu izolovaný i vnútorne komplikovaný hrdina mu ide od ruky a podáva skutočne dobrý výkon. S výnimkou Lost neopozeraná tvárička Emilie de Ravin pôsobí sviežo a veľmi pomáha castingu. Dvojica skúsených pánov Brosnan-Cooper podáva štandardne vysoko kvalitné výkony a vyhradzuje si pre seba pár silných scén.

Slová "Nezabudni na mňa" nie sú vyslovené. Ani film na vás v tomto kontexte nekričí. Ale je to stále dobrá dráma o tragédiách životov, ktorú odporúčam vidieť.

Remember Me (USA, 2010, 128 min.)
Réžia: Allen Coulter. Scenár: Will Fetters. Kamera: Jonathan Freeman. Strih: Andrew Mondshein. Hudba: Marcelo Zarvos. Hrajú: Robert Pattinson, Emilie de Ravin, Chris Cooper, Lena Olin, Pierce Brosnan