Be2Can 2019 - To najlepšie z prestížnych filmových festivalov

Zlatého medveďa a oboch držiteľov hereckých cien z posledného Berlinale, cenu za réžiu a cenu poroty z Cannes a mnoho ...

pridal kinema 3.10.2019 o 19:23
Be2Can 2019 - To najlepšie z prestížnych filmových festivalov


Zlatého medveďa a oboch držiteľov hereckých cien z posledného Berlinale, cenu za réžiu a cenu poroty z Cannes a mnoho ďalšieho predstaví 6. ročník prehliadky Be2Can (4. – 10. 11. 2019)

Začiatkom novembra sa uskutoční ďalší ročník Be2Can, prehliadky festivalového filmu z Berlína, Benátok a Cannes. Aj tento rok prinesieme do slovenských kín výber toho najpozoruhodnejšieho a najpodnetnejšieho, čo predstavili súťaže troch najvýznamnejších filmových festivalov.

Hľadanie domova

Be2Can sa vždy snaží otvárať závažné a živé témy. Aj tento rok nájdete v ponuke Be2Can hraničné, provokatívne zážitky a robustné filmy-romány, filmárske legendy aj novú krv súčasnej arthouse scény. Vyberáme filmy, ktoré nezatvárajú oči pred svetom, a preto s ním dokážu pohnúť.

Hlavnou témou aktuálneho ročníka je hľadanie domova a prekračovanie hraníc. To je aj téma filmu Synonymá izraelského režiséra Nadava Lapisa, víťaza Zlatého medveďa z aktuálneho MFF v Berlíne. Hrdinom odvážnej autobiografickej satiry je mladý Yoav, ktorý sa úplne bez financií vydáva do Paríža, aby sa stal plnokrvným Francúzom. Aj keď uteká pred svojou rodnou zemou, ktorú opisuje ako „odpornú, páchnucu, obscénnu a sprostú“, pred svojou identitou uniknúť nedokáže.

Podobne uteká a hľadá alternatívny domov aj hlavný hrdina autobiografickej snímky To musí byť nebo Eliu Suleimana. Najslávnejší palestínsky režisér, ktorý si za svoju novinku odniesol zvláštne uznanie poroty v Cannes, sa po desiatich rokoch vracia k celovečernému filmu s melancholickou, epizodicky vystavanou groteskou o tom, čo je pre nás domov a čo ho definuje. Film To musí byť nebo je venovaný Palestíne, do ktorej sa Suleiman nebojí svojím svojráznym, zreteľne ironicky cieleným, ale zároveň poetickým humorom oprieť rovnako ako do Francúzska alebo USA.

Drsnejšiu variantu hľadania svojho miesta na svete prinesie dráma Bedári, film inšpirovaný parížskymi nepokojmi z roku 2005 sa odohráva na pôde súčasného Montfermeilu – rovnakého miesta, kde sa búrili Bedári Victora Huga. Fenomenálny debut režiséra Ladjy Ly si z aktuálneho Cannes zaslúžene odniesol Cenu poroty.

Volanie po láske

Druhou tohtoročnou témou Be2Can sú problémové deti. Pracujú s nimi bratia Dardennovci vo filme Mladý Ahmed - portréte trinásťročného chlapca, belgického moslima, ktorý sa navzdory liberálnej výchove uzatvára pod vplyvom bigotného imána do ideologickej ulity. Fanatická viera dovedie Ahmeda až ku krajnému činu. Vo svojom novom filme majstri sociálneho realizmu skúmajú, ako hlboko sa ukrýva ľudskosť pod nánosom náboženskej doktríny a čo môže zvrátiť náboženský fanatizmus – výchova, sociálna otvorenosť alebo prvá láska. Z Cannes si režisérske duo odnieslo cenu za réžiu.

Po láske doslova kričí deväťročná Benni, dievča s problémovým správaním a tvárou anjela, nad ktorou si nemecká ústavná starostlivosť umyla ruky, pretože narušuje zabehnutý systém. Narušiteľ systému je strhujúci debut režisérky Nory Fingscheidt, ktorá si zaň na tohtoročnom Berlinale vyslúžila Strieborného medveďa / Cenu Afreda Bauera za film, ktorý otvára nové perspektívy. Snímka, ktorú poháňa dopredu fenomenálny výkon mladučkej Heleny Zengel, je príbehom o neutíchajúcom hneve a túžbe po naozajstných citoch, o limitoch systému starostlivosti o dieťa i hraniciach osobnej slobody.

Dieťa, respektíve rodinu v hlavnej úlohe, prináša aj mimoriadne dojemný a brilantne nakrútený čínsky film Zbohom, synu, ktorý je dôkazom, že veľké city nepotrebujú veľké gestá. Film uznávaného režiséra Wanga Siao-šuaja reflektuje skrz osobnú ľudskú drámu odvrátená stránku čínskej kultúrnej revolúcie a rovnako politiky jedného dieťaťa. Obaja predstavitelia hlavných rolí, herec Wang Ťing-čchun a herečka Yong Mej, boli ocenení Striebornými medveďmi na Berlinale za najlepšie herecké výkony.

Dobrý priateľ - Ken Loach

Pokiaľ má mať festivalový film zmysel, nesmie sa báť politického gesta. Dokazuje to aj dnes osemdesiatročný klasik svetového filmu Ken Loach, ktorého novinka Pardon, nezastihli sme vás je ďalšou snímkou, ktorú v slovenskej premiére predstavíme na Be2Can. Nestarnúci enfant terrible britského filmu si po premiére svojho filmu v Cannes vyžiadal mikrofón a publiku odkázal: „Keď budeme problémy riešiť, ľudia nebudú nahnevaní, a keď nebudú nahnevaní, nebude žiadna extrémna pravica.“ Vo svojom najnovšom filme Loach pokračuje v empatickej línii príbehov obyčajných ľudí, ktorí sa snažia udržať aspoň zdanie dôstojnosti na spoločenskom okraji. Počas 6. ročníka Be2Can bude v programe figurovať celá sekcia venovaná režisérovi Kenovi Loachovi ako pocta tomuto umelcovi, ktorý bojuje za sociálnu spravodlivosť skrze individuálne osudy.

Šokujúce filmy z prestížnych festivalov

Popredný nemecký režisér tureckého pôvodu Fatih Akin vo svojej tvorbe úspešne prepája artové ambície a schopnosť osloviť mainstreamového diváka. Odolnosť oboch skupín testuje vo svojej poslednej snímke U zlatej rukavičky, ktorá je portrétom sériového vraha.

Akin sa inšpiroval skutočným prípadom vraha Fritza Honku, ktorý v polovici sedemdesiatich rokov šokoval celé Nemecko. Jeho naturalistický film vzbudil na aktuálnom Berlinale, medzi kritikmi mierne zdesenie, napriek tomu ho nie je možné odsúdiť ako plytkú provokáciu. Ide skôr o rez forenzným skalpelom do suterénu nemeckého podvedomia.

Znepokojujúce úvahy o smrti a osude vnáša do tohtoročnej festivalovej ponuky snímka kanadského režiséra Denisa Côtého Antológia mesta duchov, situovaná do zapadnutej dedinky kdesi na kanadskom vidieku. Melancholický a vtipný, poetický a politický film využíva tradičnú ikonografiu duchárskch filmov k metaforickému rozprávaniu o našom strachu z „iného“.

Balzam na dušu

Zo sekcie Panorama aktuálneho ročníka Berlinale vyberáme snímku, ktorá prirodzene a úprimne zarezonovala festivalovými návštevníkmi, preto môže byť po sociálnych drámach a znepokojujúcich filmoch príjemným pohladením pre divákov Be2Can. Režisér Edward Berger prináša po temnej coming-of-age dráme Jack subtílnu rodinnú drámu Všetka moja láska, v ktorej sa zaoberá životom troch súrodencov žijúcich naoko bezproblémový život ľudí strednej vrstvy. Navonok, sa im darí celkom dobre, avšak všetci traja si uvedomujú, že v ich životoch sú medzery, niečo im chýba a niečo musia zmeniť. Stefan, Julia a Tobias, všetci spoločne plávajú búrlivými vodami dospelosti. Každý z nich čelí problému, rozličnému typu prekážky a každý z nich dostáva vlastný čas na plátne, keďže Všetka moja láska pozostáva z prológu, troch kapitol a záverečnémo epilógu.

Filmy Be2Can 2019 v kinách, na VOD i TV

„Už šesť rokov prináša Be2Can inšpiratívne filmy z hlavných súťaží troch najprestížnejších svetových festivalov – Berlína, Benátok a Cannes. Každý rok ich predstavíme na prehliadke a následne v kinách, na VOD a v televíziách.“ Hovorí Ivan Hronec, riaditeľ distribučnej spoločnosti Film Europe.






Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 48001
02 |
návšt. 12613
03 |
návšt. 7843
04 |
návšt. 7546
05 |
návšt. 4252
06 |
návšt. 2804
07 |
návšt. 2294
08 |
návšt. 2059
09 |
návšt. 1670
10 |
návšt. 1785
REBRÍČEK US
01 |
$20,6 mil.
02 |
$14,3 mil.
03 |
$11,4 mil.
04 |
$10,2 mil.
05 |
$10,0 mil.
06 |
$8,6 mil.
07 |
$2,9 mil.
08 |
$2,1 mil.
09 |
$1,7 mil.
10 |
$1,5 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk