AUTÁ 3

AUTÁ 3

7.0

Po dvojke Áut by mnohí najradšej zlomili nad Pixarom palicu, ale bola by to škoda. Samotné štúdio teraz ukazuje, ako sa dá doslova vrátiť na trať a využiť z existujúceho sveta a populárnych hrdinov ešte čosi navyše. Trojka Áut zabúda na špiónske prostredie a cestovateľské maniere, vráti sa naspäť do amerických reálií a začne celkom úspešne pretvárať svojho hrdinu z nevybúreného sebeckého esa...

Bleskový McQueen je stále populárny na trati a snaží sa v ďalšom ročníku siahať na vyhlásený Piston Cup. No približne v polovici sezóny sa dostane do pelotónu akýsi Jackson Hrom a začne mu brať body i víťazstvá. Postupne jeho kamošov vytláčajú ďalší nováčikovia, ktorí sú elegantní, rýchli, zdravo drzí a odhodlaní víťaziť. Je to mladá generácia tátošov – a Bleskový je medzi nimi skôr ako starý tatko. Je zrejmé, že takto súťažiť ďalej nemôže, takže sa rozhodne pre odlišnú formu tréningu, získa odlišného majiteľa i trénerku a začne na sebe makať. Čaká ho však cesta sklamaní a nových poznatkov, no ako zistí, nie je prvý, ani jediný, čo sa po nej musel vydať...

Skutočne zabudnite na prestížny bedeker, návštevu Európy či Tokia, sme späť v dobrých USA, kde sa súperí na 500 kôl a sezóna putuje po jednotlivých štátoch. Späť sú všetci starí kamoši – Sally, Mater či Luigi a hoci nemajú veľké priestory na vyniknutie, každý si príde na svoje. V scenári sa práve slovo „kamoš“ skloňuje najčastejšie – ako by sa tretie Autá chceli vrátiť ku svojim základom a dbať najmä o priateľstvá partie, ktorá už čosi preskákala. A teraz čelí novým výzvam, pretože ich dlhoročná éra prirodzene musí priniesť iné elementy – starnutie, dozrievanie i štart novej generácie.

Hoci v jadre je Bleskový McQueen stále nevybúrený a občas dosť sebecký jazdec, má už asi najlepšie roky za sebou a teraz ho ohrozujú mladší. Nedokáže byť rýchlejší ako oni, môže makať iba na svojej technike alebo zvoliť iný manéver ako napríklad starý dobrý Doc Hudson kedysi. Je to tak, McQueen je stále v centre pozornosti, ale častejšie sa musí dostať do roly poučovaného, občas už vysvetľujúceho a nájsť iný zmysel života. Čo znamená zabudnúť na zbesilé pretekanie, nasadiť aj iný tón, prístup ku svojmu okoliu a najmä pochopiť, ako sa menia generácie.

Autá 3 Autá 3

Vďaka tomu sú tretie Autá vyzretejšie, milšie a lepšie napísané ako dvojka. Stále v nich nájdete dosť pretekov a vaše ratolesti budú môcť držať palce Bleskovému a túžiť rovnako po víťazstvách. V 3D sú úžasne natočené a keď nájdete veľkú sálu, oceníte všetky tie napínavé zábery, kde rýchlosť cítite na vlastnej koži a nabehnú vám zimomriavky vždy keď niekto presviští viac ako 250 km/h na plátne.

Dospelý sprievod resp. divák si však nájde odlišné odkazy – jednak iného kultúrneho charakteru (demolačné derby je jedna z najlepších a najzábavnejších scén série) a súčasne tému starnutia, výmeny životných hodnôt a zmenu rolí. Autá 3 ešte nepôsobia ako retro, iba prepnú rolu hlavného hrdinu, resp. ho navigujú na inú fázu. Pokojnejšie vyznenie vrcholí v scéne v ďalekom Thomasville, kde sa okrem legendárnej trate nachádza štýlový bar a kopa bilancujúcich borcov.

Autá 3 Autá 3

Ale čo je najdôležitejšie, do tretích Áut sa vrátil milý, ľudský prístup Pixaru, ktorý dokáže otvárať iné témy na ploche veľkorozpočtového animáku, čím sa opäť vzďaľuje konkurencii. Vytvoriť ďalší akčný príbeh, plný pretekov, rozprávajúcich vehiklov a slapstick humoru, dokáže takmer každý – aj susedné štúdio, čo produkovalo dvoje Lietadlá. No dostať do veľkej série niečo nové, originálne, ešte aj pútavo podané, to je umenie najväčších majstrov.

Samozrejme, Autá 3 majú špičkovú animáciu, mimika postáv je neuveriteľná, dizajn nováčikov eňo-nuňo-futuro-parádny a vidiek USA je atmosfericky ako vždy. No ten hrejivý pocit, hoci neraz dosť ťažkopádny pri vysvetľovaní prerodu McQueena, ostáva a doručí veľa bodov. Sčasti nás čaká repete jednotky, iba s inými úlohami, na druhej strane takto sa buduje univerzum a mení život hrdinu.

Teraz bude mať Pixar väčšiu dilemu – či nechať sériu už na pokoji (hoci predaje merchu nepustia) alebo do nej vliať viac nápadov a pokúsiť sa ju rozšíriť. Na rozdiel od pocitu po dvojke – držíme silno palce.

Cars 3 (USA, 2017, 109 min.)
Réžia: Brian Fee. V originálnom znení: Owen Wilson, Cristela Alonzo, Chris Cooperô...

autor Michal Korec 20.6.2017