Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Kino recenzia > Z Paríža do Paríža
Alpha
The Shape of Water
The Disaster Artist
Darkest Hour

Z PARÍŽA DO PARÍŽA

Obdobie štyridsiatych rokov minulého storočia možno zaradiť k obdobiam, po ktorých často siahajú rozličné umelecké adaptácie. A nie je to len kvôli priestoru pre prácu s historickými detailmi ...
Obdobie štyridsiatych rokov minulého storočia možno zaradiť k obdobiam, po ktorých často siahajú rozličné umelecké adaptácie. A nie je to len kvôli priestoru pre prácu s historickými detailmi ...

Obdobie štyridsiatych rokov minulého storočia možno zaradiť k obdobiam, po ktorých často siahajú rozličné umelecké adaptácie. A nie je to len kvôli priestoru pre prácu s historickými detailmi, ktorý vo filme dostávajú kostýmoví výtvarníci či maskéri. Téma druhej svetovej vojny v sebe spája hrdinské činy ale aj ľudskú krutosť a zverstvá, ktoré majú bohužiaľ stále svojich stúpencov aj v dnešnom svete. Zameriavanie umeleckých diel na tematiku vojny možno však vnímať aj ako jasné vymedzovanie sa dobra voči zlu.

Pre množstvo už zrealizovaných adaptácií príbehov z druhej svetovej vojny je pre režiséra dôležité hľadať inovatívny prístup k známej téme. Funkčným sa javí napríklad pátranie po neznámych príbehoch z bojov, po menších a menej známych bitkách, po vojnových zločinoch či vojenských operáciách. K filmom z tejto línie možno priradiť diela zobrazujúce napríklad Katyňský masaker alebo úspešno-tragickú operáciu Anthropoid v čase Protektorátu Čiech a Moravy. Druhý prístup sa skôr zameriava na traumatizujúce zobrazovanie osobných príbehov konkrétnych ľudí, ktoré dopĺňajú mozaiku takzvaných veľkých dejín.

Práve k prípadu osobných dejín sa radí aj nový film kanadského režiséra Christiana Duguaya Z Paríža do Paríža, ktorý je natočený na základe rovnomennej knihy francúzskeho spisovateľa Josepha Joffa. Spisovateľ v románe priniesol svoj vlastný príbeh. Pre francúzsky denník Le Figaro sa vyjadril práve o osobnej spätosti so vzniknutým filmom. O svojom otcovi, ktorého vo vojne stratil, povedal: „Ďakujem mu. Viem, že bez neho by som nemohol žiť.“ Joff vo svojej knihe, charakterizovanej ako memoáre, popisuje osudy dvoch bratov a ich židovskej rodiny, ktorá sa snaží počas nemeckej invázie prežiť. Joff to dokazuje bez zbytočného sentimentu.

Dej začína v lete roku 1940, kedy armáda Tretej ríše obsadzuje Francúzsko. Pre osobnú zaangažovanosť autora je príbeh, ktorý je podávaný z pohľadu detí, veľmi dojímavý. V pôvodnom francúzskom znení názov filmu možno preložiť ako „misku guličiek“. A práve s hrou s guličkami si chlapci často vypĺňajú voľné chvíle na ceste do školy a späť.

Režisér Duguay patrí ku skúseným filmárom. Nakrútil viacero televíznych a filmových projektov, medzi inými aj u nás známy titul Bella a Sebastián: Dobrodružstvo pokračuje z roku 2015. Duguay vie pracovať s hercom, správne udávať tempo filmu a zadávať pokyny svojmu štábu. Vyzdvihnúť treba vnímavú kameru, ktorá sprevádza celým filmom mimoriadne citlivo. V závažných momentoch vždy krásne zachytáva či malý detail detskej tváre alebo napínavý presun súrodencov nočným lesom plným nacistov a nemeckých ovčiakov.

Hrdinami snímky Z Paríža do Paríža sú bratia, starší Maurice a mladší Joseph (spisovateľovo alter ego). Jeden má dvanásť, druhý desať rokov. Vyrastajú v židovskej rodine, v Paríži. Svoje detstvo si užívajú. Historická „tragédia“ v podobe druhej svetovej vojny sa však nezadržateľne blíži. Zvrat na seba nenechá dlho čakať. Relatívne pokojné francúzske ulice sa zmenia na nepoznanie. V polovici júna 1940 Nemci obsadzujú Paríž. Chlapci a ich rodičia musia nosiť na oblečení našité žlté hviezdy. V škole sa im začnú posmievať.

Rodičia sa pre dobro svojich detí rozhodnú svoje ratolesti poslať preč z okupovaného Paríža. Chlapci nasadajú do preplneného vlaku. Cítia sa osamotene a bezradne. Pri nacistickej kontrole sa ich vo vlaku ujme dobromyseľný kňaz. Keď ich však z vlaku dostane bezpečne na vzduch, opäť ostávajú sami. Sympatickí bratia si však sami vystačia. Najväčšou oporou je im ich vlastná bratská láska a súdržnosť. Ani šťastie ich našťastie neobchádza. Často sa im podarí naraziť na človeka, ktorý im ochotne pomôže.

Kniha Un sac de billes nebola adaptovaná po prvý raz. Už v roku 1975 predlohu spracovali francúzsky režisér Jacques Doillon, ktorý si napísal aj vlastný scenár. V novej adaptácii z roku 2017 sú predstavitelia chlapcov prirodzení a uveriteľní. Taktiež vzájomné vzťahy, ktoré v rodine panujú, sú vykreslené autenticky. Divák plne chápe, čím si ich rodina prechádza. Okolnosti, ktorým musia všetci v rodine čeliť sú nastolené bez zbytočných omáčok či poučiek.

V kontexte vývoja súčasnej svetovej kinematografie čaká divák však trocha viac. Podobný príbeh utekajúcich detí sme mohli nedávno vidieť aj vo Veľkom zošite (r. János Szász), v ktorom cítiť uhrančivú atmosféru a nekompromisnosť režiséra. Osud chlapca poslaného ukryť sa pred vyhladzovaním Židov kdesi na vidiek sa rozhodol preniesť na filmové plátno aj český režisér Václav Marhoul. Ambiciózny projekt v česko-poľsko-slovensko-ukrajinskej koprodukcii s názvom Pomaľované vtáča uvidíme v roku 2019.

Obe spomínané snímky, presne ako film Z Paríža do Paríža, sú tiež adaptáciami celosvetovo oceňovaných románov. Zdalo by sa, že obdobie druhej svetovej vojny už skoro nemá čo ponúknuť - ani témou, ani spracovaním. Ale opak je pravdou. Filmové umenie nedávno preukázalo, že sa vie na túto historickú dobu pozrieť zásadne inak, ako napríklad v maďarskom titule Saulov syn od režiséra Lászlóa Nemesa.

Filmu Z Paríža do Paríža nemožno uprieť cit pre obraz a nespochybniteľný autobiografický rozmer, ktorý je jeho hlavnou devízou. Ale nie je to málo? Sledované situácie sú pre mnohých divákov príbehovo zaujímavé a príťažlivé, avšak z hľadiska filmovej reči nie sú inovatívne. Film, ktorý drží pevne pokope, ale neprináša v zásade nič nové. Možno to ani nie je jeho cieľom. A to je škoda aj v dobe, kedy je téma holokaustu bohužiaľ opäť aktuálna.


Un sac de billes (Francúzsko, Kanada, 2017, 110 min.)
Réžia: Christian Duguay. Scenár: Alexandra Geismar, Jonathan Allouche, Joseph Joffo (predloha). Hrajú: Dorian Le Clech, Batyste Fleurial, Patrick Bruel, Kev Adams, Christian Clavier...

2017-06-044.6.2017 | Barbora Gvozdjáková




login facebok
Fotogaléria k článku
Dráma
110 min
Francúzsko Kanada Česko
2017
1.6. 2017
15.1. 2017
6 z 10
Mám v zbierke
0 z 10
5 z 10


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Jasné, je to vlak. Troška to len pôsobilo ako lietadlo, kvôli kontrolám. Opravené... >
Pocas SMS konverzacie hrdinka neabsolvovala 2 medzinarodne lety ale cestu vlakom Eurocity. ostatne, v scene ked sa vrac... >
ja neznam ja sebe pušcim radši Alieňa z zos Sigurny toto nema ani pätu ani hlavu >
kukolar | Wonder Woman
co by sme bez židoch robili,holokovst by nebol woňder womeň tiež , no , čo by my sme len robili a palestinci ??? chudáci... >
>
Sector.sk
>
Kinema.sk
>
Plnehry.sk
>
Onlinehry.sk
>
Funny.sk
>
Zvonenia.sk
>
Pikosky.sk
>
Rozpravky.sk
>
Titulka
>
Recenzie
>
Premiéry
>
Novinky
>
DVD
>
TV
>
Rebríčky
>
Databáza
>
Filmové trailery
>
Podcasty
>
Slovenské filmy
>
Udalosti
>
Preview
>
RSS články
>
RSS novinky.
>
Lacné Letenky
>
AutoOlymp.sk
>
Pricemania.sk
>
Superdeal.sk
>
Filmy
>
info@kinema.sk
>
Všetky práva vyhradené.
copyright 2001 - 2017
Sector s.r.o.
ISSN 1336-4197