Kino recenzia > X-Men: Budúca minulosť
I, Daniel Blake
Ghostbusters
The Shallows
Road-Movie

X-MEN: BUDÚCA MINULOSŤ

Singer je späť! Jedenásť rokov sme čakali, aby sa opäť chopil série a nakrútil jeden z najlepších komiksov vôbec. Jeho láska k mutantom je vynikajúca a dej si odhryzol riadne

Singer je späť! Jedenásť rokov sme čakali, aby sa opäť chopil série a nakrútil jeden z najlepších komiksov vôbec. Jeho láska k mutantom je vynikajúca a dej si odhryzol riadne veľké sústo v rozpätí pol storočia.

V roku 2023 je ľudstvo na sklonku vyhynutia. Sentinely ich naháňajú po celom svete a miesto ochrany národov sa otočili proti nim: začali hubiť nielen mutantov, ale aj ostatných. Svet je v ruinách a vzdorujú posledné hŕstky: medzi nimi aj Professor X a Magneto, ktorí sa rozhodnú pre poslednú šancu: poslať Wolverina 50 rokov do minulosti, aby zabránil udalostiam, ktoré zmenili budúcnosť, napríklad zastaviť výrobu Sentinelov a iný chod dejín. Lenže na to bude musieť Wolverine spojiť už znepriateleného Erika a Charlesa, aby mohli ovplyvniť vedca Bolivara Traska, ktorý tuži Sentinelov vytvoriť.

Budúca minulosť je v poradí siedmy film X-Menov a po tých rokoch sa nejednému divákovi môže zdať, že sa séria zunovala. Po výbornej dvojici filmov prišla preklínaná trojka Breta Rattnera, Gavin Hood si popálil prsty pri X-Men Origins a vlaňajší Wolverine obstál. Jedine Prvá trieda priniesla niečo nové: retro i sveži začiatok. Tri silné filmy a tri slabšie – tento má šancu nakloniť priazeň k sérii na jednu stranu.

Nebojte sa. Tým, že sa vrátil Bryan Singer, je všetko v absolútnom poriadku. Singer svojim mutantom perfektne rozumie, pozná ich do posledného detailu a každému ide pod kožu. Občas mu na to stačia tri vety a viete na, čom ste. Stará garda stále prednáša vážne myšlienky, ale rodia sa aj pri mladšom Erikovi i Charlesovi. Minimálne vzťah dvoch priateľov je vynikajúco prehĺbený v novej i starej ére a patrí medzi to najlepšie v sérii. Starostlivo napísané dialogy prednášajú všetci štyria herci presvedčivo – na ich čele prekvapivo James McAvoy, ktorého Charles zažije najväčší vývoj vpred. Aj Fassbender je stále silný.

No Singer sa venuje aj ďalšiemu tuctu mutantov. Je tu Mystique s nádhernou ústrednou dilemou. Úplne rozorvaná postava z detstva, ktorá čelí novým činom. V tomto smere musí Singer Vaughnovi ďakovať, že zo sekundárnej postavy (ako ju mal v roku 2000 on) sa stáva katalyzátor diania a je absolútne perfektná zahraná Jennifer Lawrence. V civile je tu sotva 10-12 minút, ale aj tie jej stačia na prebudenie emócií.

Lebo, priatelia, o emócie mutantov tu ide v prvom rade. Vo vypätých situáciách, v životných okamihoch, v každej minúte filmu. Napínavá fáza možného vyhubenia z budúcnosti sa mieša so zásadnými bodmi minulosti. A hoci najprv sa zdá, že sa presunieme do retra a ostaneme tam až do finále, prídu prekvapivé skoky v líniach a popierajú sa hranice možného. Sme v hraniciach komiksu, je to vhodne zakomponované a šikovne natočené? Veríme tomu.

Dialógy, motivácie, priateľstvá, dilemy, deštrukcie i ochrana. To sú hlavné motívy, ale netreba sa báť, že by Singer zabudol na akciu. Je tu minimálne jedna famózna, ktorá prekonáva aj nezabudnuteľné intro z X2 s útokom na Biely dom za tónov Dies Irae. Opäť je použitá skvelá hudba, efekt i strih. Veľa akcie nesú aj Sentinely, ktoré sú veľmi presvedčivé a asi nikto neveril po roku 2003, že sa ich dočkáme. Ale sú výborní. Magnetové akčné scény neraz pobavia či ohúria – minimálne scéna vo vlaku je okulahodná.

V nových X-Menov veľa vecí ladí. Nielen Singerova réžia a výborný scenár, aj strih či hudba, ktoré dodal John Ottman a používa aj motívy prvých filmov. Je tu dosť flashbackov, znalosť iných dielov je vítaná.

K dokonalosti chýbajú iba dve veci. Prvá, scéna dobývania tímu v budúcnosti trošku pripomína tretí Matrix (búšia tam Sentinely). Druhá, hry s časom nemôžu skončiť dobre a pýtajú si obete, možno aj v chápaní kontextu celej série. Štrnásť rokov s ňou žijeme a zrazu má byť veľa vecí inak? V komikse je to možné. Preto počkajte do konca záverečných titulkov, kde sa zarába na ďalší diel X-Men: Apocalypse a modlite sa, aby ho Singer zrežíroval. Ten chlap by nič iné do konca kariéry nakrúcať nemal. Singer is back!

X-Men: Days of Future Past (USA/UK, 2014, 131 min.)
Réžia: Bryan Singer. Scenár: Jane Goldman, Simon Kinberg, Matthew Vaughn. Hrajú: Patrick Stewart, Ian McKellen, Hugh Jackman

2014-05-2323.5.2014 | Michal Korec