X-MEN: PRVÁ TRIEDA

X-MEN: PRVÁ TRIEDA

10

Sú filmy, ktoré posúdim na jeden hlt. A sú obľúbené látky, na ktoré som dosť prísny a zameraný. Séria X-Men medzi ne patrí. Prvé dva filmy milujem, sú na mojej špičke žánru so Spider-Manom 2, WatchmenmiBatmanmi od Nolana. Trojku oplakávam ako premárnenú šancu a aj Wolverine sklamal, o to viac, že som Gavinovi Hoodovi veril! Zrazu príde Matthew Vaughn, áno, ten, ktorý odstúpil od réžie trojky a snaží sa vrátiť na začiatok. Drzáň jeden! Ale nesmierne talentovaný.

Prvá trieda sa vracia do začiatku 60. rokov, keď bol Professor X ešte mladým, no už rozvážnym Charlesom Xavierom a Magneto už naštvaným, ale priateľstvu otvoreným Erikom Lansherrom. Ich vzácne rešpektovaný vzťah lemuje sériu X-Menov od prvého dielu, preto je nesmierna šanca na dosah – spracovať ich roky priateľstva, keď bojovali za spoločný cieľ, našli prvých mutantov a uchýlili ich do školy pre nadaných a dokonca riešili aj kubánsku krízu v roku 1962. A rozišli sa.

Pokiaľ aspoň trochu milujete svet X-Menov, viac nepotrebujete na začiatok vedieť. Dej bohato rozpráva o minulosti dvoch priateľov, ale zároveň venuje veľký priestor aj iným známym – najmä Mystique či Beast majú starostlivo prerozprávané a skvelo podané pozadia existencie. Vaughn sa nebojí ambiciózne ubrať z akcie v prospech vysvetľovania, vzájomných dialógov, spoznávania. Opäť je na plátne vidieť dilemu, aké je ťažké byť mutantom a trvá dlhšie ako minútu – a nemusí hneď skončiť slepo nalepenou akciou. Vaughn používa zvláštnu kombináciu: neustále napätie aj v neakčných scénach, keď sa odohráva dej, dialógy, spomienky, či dávajú dokopy nové postavy. Na komikse nie je nič krajšie ako odhaľovať pôvod jednotlivých postáv – a Prvá trieda to zvláda. Dokonca sa nebojím napísať, že rovnako dobre ako Singer kedysi.

X-Men: Prvá trieda X-Men: Prvá trieda X-Men: Prvá trieda

Samozrejme, filmom sa vinie aj akčná línia, kde Sebastian Shaw chce vyvolať tretiu svetovú. Jej spracovanie je na pomery X-Menov tradičné: akcie nie je príliš veľa, veľa vyzradili trailery. Ale keď sa začne odohrávať niečo trikové či treskúce, funguje to, a veľká časť je podaná v retroštýle. Dianie v 60. rokoch využívajú autori nielen na štylizáciu a kostýmy hrdinov, ale aj na vykreslenie protivníka i jeho metódy. Druhá polovica pripomína štruktúrou skôr prvé bondovky. Iste, film je plný rôznych trikov na potrebné vykreslenie vlastnosti mutantov. A je neuveriteľné sledovať, čo všetko Vaughn dokáže zobraziť za 120 miliónov dolárov (porovnajte si s X3, kde Rattner minul nehoráznych 260!). Pochvaľovať si musíte i vyhradený priestor – Prvá trieda je po X2 len druhý film v sérii, ktorý trvá viac ako dve hodiny. A každá zo 132 minút je využitá naplno.

Finálne hodnotenie utvrdzujú herecké výkony. Prvých 15-20 minút si budete musieť zvykať, že páni Stewart a McKellen boli nahradení, no James McAvoy i Michael Fassbender majú v sebe niečo zo známych postáv a v kombinácii s mladíckou nerozvážnosťou, či ďalšími vlastnosťami sa postupne začínajú zhodovať a nadobudnete presvedčenie o správnej voľbe. Do tretice tu výborne hrá Jennifer Lawrence ako Mystique. Dobre si ju naštudujte, hrá skoro ako vo Winter’s Bone svoj silný štandard (a la oscarovo nominovaný výkon). No skvelo obsadená je každá postava mutanta.

Prvá trieda vás nielen udržuje v strehu, pôsobí ako výborný a opäť raz inak podaný komiks s top vykreslenými postavami. Skvelá deviatka. No vďaka pozicioningu prequelu má jeden neskutočný triumf. Odpovedá na množstvo otázok prerodu Erica, pomrkáva na rôzne veci, čo sa majú stať. Ale najmä až tragickým spôsobom smeruje k finále, ktorým je moment rozkmotrenia Charlesa a Erica. Dramatické sledovanie záveru je splnenie sna každého fanúšika či znalca prvých dvoch dielov. A je rovnako intenzívne ako finálna štvrťhodinka zo Star Wars: Episode III a nádherne nadväzuje na ďalšie udalosti vo svojom svete.

Absolútne perfektné! Po ôsmich rokoch sú plnohodnotní X-Meni späť. Škoda, že Vaughn tú trojku nakoniec nerežíroval. Ale takto aspoň vrátil tejto sérii česť, ktorú si zaslúži.

X-Men: First Class (USA, 2011, 35 mm + 2D digital, 132 min.)
Réžia: Matthew Vaughn. Námet: Sheldon Turner, Bryan Singer. Scenár: Ashley Miller, Zack Stentz, Jane Goldman, Matthew Vaughn. Kamera: John Mathieson. Strih: Eddie Hamilton, Lee Smith. Hudba: Henry Jackman. Hrajú: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Kevin Bacon, Rose Byrne, January Jones, Nicholas Hoult, Zoe Kravitz

autor Michal Korec 4.6.2011
10
-