MATRIX REVOLUTIONS

MATRIX REVOLUTIONS

8.0

Všetko čo má začiatok, má aj svoj koniec. Vieme ako to skončí. Vieme kto prežije a kto nie. Vieme teda všetko? Za seba vravím, nie.

Reloaded nás nechal, plných pochýb, uprostred šokujúceho poznania. Zistili sme, že Veštkyňa zaviedla Nea tam, kam stroje chceli, zistili sme, že Proroctvo sa nenaplní a nakoniec, po boji so sentinelmi, sme spolu s Vyvoleným padli vyčerpaní na zem. Nič nebolo také ako sa zdalo a možností boli tisíce. Niektoré načrtol Architekt a ten kto tomu rozumel sa nakoniec mýlil asi najviac. Žiaľ.

Matrix Revolutions Matrix Revolutions Matrix Revolutions

Matrix nás totiž nenašiel tam, kde nás nechal. Nechal nás v pochybách a na pochyby sa vykašľal. Jednoducho ich vymazal zo svojho programu ako čosi čo splnilo svoj účel a nie je viac potrebné. Namiesto pochýb nasadil akciu toho najčistejšieho hviezdneho formátu.

Matrix Revolutions je po formálnej stránke lepší než Reloaded. Neunavujú nás neustále dlhé súboje, napriek znova použitému vzorcu, vysvetľujúceho úvodu a  zbesilej akcii v druhej časti, je pocit dynamickosti a plynulosti deja rozhodne väčší. Koniec koncov, nevidíme, žiadnu kontroverznú pasáž ako bola rave party, či preanimovaná bitka Nea so stovkami agentov. Na druhú stranu si môžeme všimnúť mnoho citácii, alebo podobností s inými (nielen sci-fi) filmami. A povedzme si pravdu, na to sme v Matrixe zvyknutí neboli. Či už obrana Sionu v Ripleyovských robokostýmoch, Skywalkerovské trafenie sa do terča, ale i bojový tanec Supermana so svojím alteregom a Drvivý dopad v twisterovej podobe. To všetko pôsobilo efektne, občas trochu premršteno (útok sentinelov v Dokoch), ale pramálo objavne.

Po obsahovej stránke sme sa dočkali revolúcie prazvláštnych parametrov. Stovky pochýb a možných riešení boli viac-menej odmietnuté a konzumný divák (čo si budeme nahovárať, o toho išlo predovšetkým) dostal priamočiare vysvetlenie, ktoré sa od pôvodného Matrixu vôbec nelíšilo. Jedinou anomáliou tak vlastne nebol Neo, ale agent Smith. A tak ako to často býva, silný nepriateľ robí z iných nepriateľov priateľov. Revolution tak vlastne odmietol, či poprel Reloaded a jeho postavy sa stali tak trochu nadbytočnými. Persephone (dekolt Moniky Belucci) dostala jednu vetu, Merovejovec zopakoval to čo sme počuli a Seraph, o ktorom jedinom sme dostali novú informáciu (prečo ho Francúz volal zradcom?, kedy porazil Smitha?) bol jednoducho podhodený replikantovi. Škoda, že z Linka a z chlapca sa stali vojaci hviezdnej pechoty. V tieni judášskych pochýb sa ich postavy zdali omnoho sympatickejšie a dôležitejšie.

Zatiaľ čo správanie Veštkyne malo svoj reason, záverečný výsledok všetkých snáh postrádal skutočný  effect.  Neviem si predstaviť dohodu otrokára s otrokmi, ktorá by viedla k všeobecnej spokojnosti. Keď už bolo myšlienok (tých skutočných z prvého diela, i nabubralých z druhého) menej, aspoň ich nahradili autori filmu sériou pripomienok a odkazov. Väčšina z ich bola urobená naozaj pekne. Či už slovné hračky medzi Neom a Smithom (resp. Morpheusom a Niobe), alebo opätovná návšteva interiérov. Spomeňte si len, kedy a kde sme už videli klub s tvrdou hudbou, metro, vstupnú halu, či telocvičňu?

Nemohli,  samozrejme, chýbať náboženské motívy. Či už príchod Pána Robotov, alebo mimoriadne vydarené oslepenie a ukrižovanie vyvoleného. Na rozdiel od rozlúčky s Trinity, Neov odchod zo scény nevyznel trápne, ale naozaj dôstojne. Záverečný rozhovor Architekta s Veštkyňou však dal tak trochu celej trilógii frčku do nosa. Akoby to bol rozhovor dvoch bohov o tom, čo sa dnes prihodilo v ich teráriu. Sloboda rozhodnutia a poznanie reality muselo jednoducho ustúpiť.

Zážitok i hodnotenie tohto filmu každého z nás bude súvisieť predovšetkým s jeho očakávaniami a s tým, čo bolo pre neho v Matrixe dôležité. Ak niekto chcel vidieť kvalitnú akciu, nemá myslím dôvod byť nespokojný. Pravoverní noriči internetových zákutí budú znechutený premršteným pátosom a zbytočným sentimentom. No a tí, ktorí sa kedysi zamilovali do Trinity a nádhernej novej myšlienky, zistia, že niektoré veci sa jednoducho menia...

Tie pochyby, ktoré chceli bratia Wachowski božou mocou tvorcu filmu vymazať z našej hlavy, sa odmietajú podriadiť tejto úlohe. Podobne ako agent Smith pretrvávajú, vŕtajú a domáhajú sa svojej pravdy. Pravdy o tom, ako to naozaj bolo a ako to mohlo byť. Pravdy o tom, že napriek epochálne dobrému úvodu, celá trilógia je skôr trochu sklamaním a nevyrovná sa ani starým Star Wars a pravdepodobne ani Pánovi Prsteňov.

Prečo nám nakoniec nasilu vtlačili do úst modrú pilulku komercie? Ja som naozaj chcel vedieť ako hlboko vedie králičia nora...

Matrix Revolutions (USA, 2003, 129 min.)
Réžia: Andy a Larry Wachowski. Scenár: Andy a Larry Wachowski. Kamera: Bill Pope. Hudba: Tim Commerford, Don Davis, Tom Morello, Brad Wilk, Zack De La Rocha. Hrajú: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Monica Bellucci, Jada Pinkett, Mary Alice, Tanveer Atwal, Ian Bliss, Collin Chou, Nathaniel Lees, Clayton Watson.

autor Vladimír Kurek 6.11.2003
8.0
7.2