VEĽKÁ SVADBA

VEĽKÁ SVADBA

5.0

V kine už zúri letná filmová sezóna so sci-fi hitmi či komiksami, takže je jasné, že musela prísť jedna alternatíva aj pre publikum opačného pohlavia. Veľká svadba je komédia s mnohými osvedčenými komikmi, otázne je, či sa navzájom nevybíjajú a aký kvalitný scenár ich má spojiť dokopy.

Missy a Alejandro sú mladý pár tesne pred svadbou, na ktorú sa rúti aj Alejandrova biologická matka s prísnym pohľadom na život. Aby ju upokojili, musia sa jeho náhradní rodičia (dnes už rozvedení) na víkend správať ako svoji. Bobby de Niro a Diane Keaton chceli vydržať, no jedného dňa uprednostnili rozvod. Popri trojuholníku starejších prídu aj deti s vlastnými problémami (Katherine Heigl i Topher Grace), rodičia nevesty, kolumbijská sestra a aj osobitý kňaz v podaní Robina Williamsa. Všetci zažijú trojdnie, na aké sa rozhodne nezabúda.

Neexistuje snáď väčšie množstvo archetypov na jednom mieste ako v tomto filme. Skoro každý herec sa zhostil úlohy, ktorú už kedysi hral a teraz sa snaží o jej ďalšiu variáciu. De Niro ako starostlivý tato, D. Keaton v poloneurotickej roli, Heigl je blonďavá mrcha, Topher Grace ako dobrý chlapec a k tomu si pribaľte ako Amandu Seyfried ako krásnu nevestu. Existujú dve cesty, ako môže film vypáliť – buď sa zúčastnení pokúsia o to najlepšie zo svojej kariéry a klapne to. Alebo toho bude príliš a nevyjde to.

Veľká svadba Veľká svadba

Veľká svadba prekvapivo lavíruje medzi oboma možnosťami. Zahraničné kritiky ju riadne strhali, ale na jedno pozretie obsahuje pár zaujímavých scén i výkonov. Má veľa videného i časť originálneho. Ak si scenáristi mysleli, že ich z priemeru vytrhne vyššia prístupnosť, oklamali sa. Zopár neprístupných vtipov totiž nedokáže povzniesť komédiu na ďalšiu métu, iba pôsobí vulgárnejšie ako by musela.

Pôvodný náčrt nie je originálny, ale je dobrý na to, aby sa herci zišli na jednom mieste a rozbalili šou. Problém nastane, keď sa ich schádzanie stáva vtipnejším ako pôsobenie počas samotného obradu. Každý charakter má svoj potenciál, ale scenáristi ho často nevedia rozbaliť naplno. Film možno deliť na tri tretiny, pričom v prvej len pomaly predstavuje postavy a na vtipy dlho čakáte. Paradoxne, scény, kde sa Robert De Niro snaží naštvať s Katherine Heigl sú najlepšími a melanchólia pôsobí lepšie ako vtip. Druhá tretina vychádza najlepšie, je najmenej predvídateľná, obsahuje zaujímavé zvraty, na ktoré sa čaká takmer hodinu (no vy ako správni diváci ich tušíte) a scény spoločnej spovede i večere v daždi sú výborné. Žiaľ, finále už začína byť trošku silené a príliš komplikované, scenáristi začali spájať viac postáv a pletiek medzi sebou ako by bolo potrebné. Opäť platí: milé scény sú dobré, bláznivé menej.

Veľká svadba Veľká svadba

Určite tu funguje atmosféra – takto sa dajú prežiť tri dni v rodine, kde je všetko naopak. Oplatí sa prísť na trio De Niro-Keaton-Williams, ich roly sú vtipné a každý má dobré scény. Sú presvedčiví, ich interakcie skvelé. De Niro má postavu, ktorá je na muške každej ženy naokolo a zvláda svojho tatka so cťou. Diane Keaton zas dobre hrá ženu v strednom veku. Robin Williams je v malej roli, ale výbornej forme. Katherine Heigl dostala najpresnejšiu postavu: viac mrcha ako sladká tvárička. Topher Grace aj v súčasnosti hrá správneho chlapca ukážkovo. Je fajn vidieť, že veľa dobrých hercov vo finále doručí viac ako iba pár vtipov, hoci platí, že epizódne sa im postavy vydarili viac ako v celom zložení.

Veľká svadba je fajn variácia na dysfunkčnú rodinu. Je zručne natočená, občas presvedčivá. Akurát niektoré dialógy, scény a odhalenia sú občas už presilené. Môžete sa dobre zabaviť, ak zoberiete tento film ako ľahkú komédiu na májový večer. Herecký ansámbl nežiari, ale poteší. Raz za pár mesiacov padne dobre.

PS – Všetky dámy pred svadbou povinne pripočítať aspoň dva-tri body. Nerušte svoj obrad po filme, len si ho naplno užite.

The Big Wedding (USA, 2013, 90 min.)
Réžia: Justin Zackham