Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Kino recenzia > Útek z MS-1
Underworld: Blood Wars
Resident Evil: The Final Chapter
Passengers
Raw

ÚTEK Z MS-1

Mnohí filmári si žáner sci – fi zamieňajú s pulpom (ktorý však tiež nemožno podceňovať). Na to, aby fikcia mohla fungovať, jej stavebná konštrukcia musí byť pevne ukotvená v logike ...
Mnohí filmári si žáner sci – fi zamieňajú s pulpom (ktorý však tiež nemožno podceňovať). Na to, aby fikcia mohla fungovať, jej stavebná konštrukcia musí byť pevne ukotvená v logike ...

Mnohí filmári si žáner sci – fi zamieňajú s pulpom (ktorý však tiež nemožno podceňovať). Na to, aby fikcia mohla fungovať, jej stavebná konštrukcia musí byť pevne ukotvená v logike a existujúcich vedeckých predpokladoch. Napríklad v Minority Report hibernácia väzňov otvára niekoľko morálnych otázok týkajúcich sa riešenia kriminality. Prečo ale Američania v novom filme Útek z MS - 1 míňajú milióny dolárov na vesmírne zariadenie, keď mohli dať trestancov hibernovať napríklad niekam do podzemia? A následne väzenie len tak vyhodiť do vzduchu? Ako sú na tom ľudské práva a súdne procesy v roku 2079? Scenárista filmu Luc Besson (naposledy Colombiana, Kuriér 3, či 96 hodín) očividne našiel svoj tvorivý štandard v prehlbujúcej sa priepasti lacných príbehov.

MS – 1 je najobávanejším väzením mimo Zeme. Vlastne aj jediným. Nachádzajú sa tu najhorší zločinci zakonzervovaní v umelom spánku. Ako však tento spôsob zaobchádzania vplýva na ich mozgovú činnosť? Nespôsobuje demenciu a psychózu? Na palubu prichádza prezidentova dcéra Emily, aby to vyšetrila. V sieti bizarnej reťazovej reakcie sú však všetci väzni prepustení na slobodu a Emily sa stáva cennou korisťou. Je len jeden hrdina (v tomto filme), ktorý ju môže zachrániť – bývalý agent CIA Snow. Iba riskovaním života si môže očistiť svoje meno.

Francúzska produkcia, Útek z MS – 1 nadväzuje na filmy (hlavne) z post-vietnamského obdobia americkej kinematografie, ktorá prostredie väznice celkom obľubovala. Napríklad nie je jasné, či išlo o zámer prekladateľa, ale slovenský ekvivalent názvu (anglicky – Lockout) je možno odkazom na slávne sci–fi Útek z New Yorku od Johna Carpentera. Svet, ktorý Besson v scenári vybudoval je však jednorázový, tvorí ho mozaika skopírovaných nápadov a schémy, ktorá popravila akékoľvek prekvapenia. Nasledujúce riadky môžu obsahovať spoilery!

Diváci sa dočkajú nielen vysvetlení typu: „Je to môj brat, nemôžeme ho zabiť,“ ale aj akčnej scény na hyper – motorke, v ktorej nevedno prečo, autá vybuchujú v nepochopiteľnom chaose šialeného strihu a zlých efektov. Práve tento spôsob rozprávania využívajú tvorcovia vo väčšine scén bez logiky. Videoherne pôsobí aj zápletka. Hlavný hrdina s flegmatickým charakterom dostáva jasnú úlohu, ocitá sa v uzavretom priestore s nepriateľmi, prekonáva rôzne terénne prekážky (ktorými ho navigujú kolegovia na telefóne), bum – bum, bitky, naháňačky. Prostredie vesmíru vo filme stráca atraktivitu, múry väznice sú sterilné a nezaujímavé, plné čudných svetiel. Klaustrofobická atmosféra alebo napätie zrejme neboli cieľom dvojice režisérov.

Popredný americký kritik Roger Ebert raz napísal, že film je taký dobrý ako jeho zloduch. Výnimka potvrdzuje pravidlo, herec Joseph Gilgun (Misfits, Harry Brown)  úlohe odpudivého psychopata Hydella mnohonásobne prekonáva kvalitatívne možnosti Úteku z MS – 1. Na opačnom spektre sympatií sa nachádza príjemne sarkastický sviniar Snow v podaní Guya Pearcea (ktorý navyše bije ženy) a prototyp „Snehulienky“ Maggie Grace. Samozrejme, bozk vzkriesenia je iba začiatkom romantického klišé gradujúceho v závere. Čo na takého priateľa povie asi prezidentský otecko (zaujímavý nápad na sequel)? Zaľúbená dvojica zo zariadenia odchádza v posledných sekundách pred jeho výbuchom, so skafandrom a padákom (!) prekonáva zemskú atmosféru až k hladkému dopadu.

Útek z MS – 1 je akčná predvídateľná nuda, ktorej by sa oveľa lepšie darilo mimo siete kín, kde by si ju v ponuke DVD predajcov vyberali len najodvážnejší. Besson mal už dávnejšie porozmýšľať o tvorivej pauze...


Lockout (Francúzsko, 2011, 95 min.)
Réžia: James Mather, Stephen St.Leger. Námet: Luc Besson. Scenár: Luc Besson, James Mather, Stephen St. Leger. Kamera: James Mather. Strih: Camille Delamarre, Eamonn Power. Hudba: Alexandre Azaria. Hrajú: Guy Pearce, Maggie Grace, Peter Stormare, Vincent Regan, Lennie James, Jacky Ido, Anne-Solenne Hatte

2012-05-1818.5.2012 | Marek Hudec




login facebok
Fotogaléria k článku
Akcia/Triler
95 min
Francúzsko USA
2012
17.5. 2012
13.4. 2012
3 z 10
Mám v zbierke
0 z 10
6 z 10
4 z 10


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Práve v kinách
Práve v kinách
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Jednoznačne ďalší klenot slovenskej audiovízie. Pán Dangl by si mal zopakovať prehľad žánrov, o komédiu sa určite nejedn... >
dobre, tak teraz som dočítala knihu a ž podľa traileru vidím že to nebude všetko tak ako by malo (minimálne- kniha: "mám... >
Držím palce škoda ,že bude premiérá v Rááákúúúskuuuu asiiii :):):) >
Zlého je všade veľa a výborného je malo...Mňa by skôr zaujali najlepšie klipy zo slovenska. >
>
Sector.sk
>
Kinema.sk
>
Plnehry.sk
>
Onlinehry.sk
>
Funny.sk
>
Zvonenia.sk
>
Pikosky.sk
>
Rozpravky.sk
>
Titulka
>
Recenzie
>
Premiéry
>
Novinky
>
DVD
>
TV
>
Rebríčky
>
Databáza
>
Filmové trailery
>
Podcasty
>
Slovenské filmy
>
Udalosti
>
Preview
>
RSS články
>
RSS novinky.
>
Lacné Letenky
>
AutoOlymp.sk
>
Pricemania.sk
>
Superdeal.sk
>
Filmy
>
info@kinema.sk
>
Všetky práva vyhradené.
copyright 2001 - 2016
Sector s.r.o.
ISSN 1336-4197