MANŽELSKÝ SĽUB

MANŽELSKÝ SĽUB

7.0

Manžeľský sľub bude hit, to je jasné. V Severnej Amerike dokázal schmatnúť prvé miesto pred hitmi s Denzelom Washingtonom, The Rockom i 3D premiérou Star Wars. A keď som sledoval vypredané valentínske predpremiéry či videl húfy slečien a dám v nákupných centrách prúdiť do kinosál v časoch premietania, začínam tušiť, že ani na Slovensku sa filmu nebude dariť zle. Ale to je v poriadku – nová romantika s Tatumom a Rachel je celkom fajn (vraj príbeh napísaný životom), hodný jedného rande.

Premisa sľubuje zaujímavé veci: novomanželia Paige a Leo žijú v Chicagu a jeden zimný večer zmení ich životy – autonehoda spôsobí Paige úraz hlavy a stráca pamäť, resp. posledných päť rokov života. V manželovi zrazu vidí doktora (teda cudzieho muža) a on stojí pred vážnou dilemou. Presvedčiť ženu svojho života, že on je pre ňu ten pravý a aby sa do neho de facto zamilovala znova. Je to však ťažké a hrozí, že sa tu objavia aj iní muži a opätovné nasmerovanie citov nejde spočiatku podľa plánu, Paige je totiž iná, akú si Leo nedávno za ženu bral. Ale keďže chce dodržať svoj svadobný sľub, bojuje.

Manželský sľub Manželský sľub

Konečne prichádza do kín romantika ako stvorená pre povahy, ktoré dávajú láske druhú šancu alebo si sami kladú otázku, či by som sa do svojho partnera zamiloval(a) znova. Námet jednoznačne vytvára unikátny priestor pre skúšanie osvedčených trikov, tvorbu citov a to (ne)nútené vrátenie sa na úplný začiatok vzťahu. Manžeľský sľub prichádza s ešte zaujímavejšou obmenou ako iba budovaním. Keď sa začína typická romantika, všetci sú na bode 0. Keď sa stretnú dvaja po rokoch, každý cíti niečo iné – aspoň si obaja majú na čo spomenúť. Lenže tu sa vytvára obrovská priepasť medzi dvomi partnermi vzhľadom na pamäťové dispozície oboch. On všetko prežil, pamätá si a trpí. Ona sa vrátila v čase (nie doslova) a teraz pomaly znovuobjavuje život. Nedá sa obyčajne lusknúť prstami, aby sa rozpamätala.

Toto je beh na dlhú trať, pretože scenár je spočiatku podľa očakávaní nemilosrdný: každý z partnerov totiž kráča inam. Leo vpred, Paige dokonca vzad, akoby sa zdalo, že vo vzťahu ho nedokáže dobiehať. Tvorcovia sa prekvapivo dokázali nielen odhodlať k dobrej idei, ale dokážu ju ďalej rozpracovať. Iste, očakávate tu tony klišé a tešíte sa na to, čo Leo vyskúša – ukáže jej obľúbené predmety, zavedie ju na obľúbené miesta? Podarí sa mu navodiť znovu prvotnú atmosféru? Tlačí sa tu kľúčová otázka, kde sa vlastne vzťah rodí? Sú to rovnaké názory maličkosti alebo ho posunú vpred zlomy ako bola nehoda?

Manželský sľub Manželský sľub

Je fajn vidieť, že sa po čase premieta film, ktorý nestaví na prvoplánovú romantiku, ale skúša nahlodať emócie trošku hlbšie. A na druhej strane vás teší, že nechce lákať na citový doják v štýle „už sa nikdy nebudeme milovať“. Naopak, je to príbeh o láske získanej a rýchlo stratenej. Je tu načrtnutá línia ako sa mení charakter človeka. A na to využíva ideálnych kandidátov – Rachel McAdams je v osudových drámach (ne)zamilovaných žien úplne ako doma a so svojou rolou sa znamenite vyrovnáva. Je na nej niečo okúzľujúce, čo sa prenáša na vás a dokáže sa zžiť s jej situáciou. To Channing Tatum sa formuje prirodzene ako trpiteľ. Jeho výraz a dramatická poloha ho často vrazia do patovej situácie, z ktorej sa musí dostať sám. Ide to ťažko. Ale jeho výkon je podstatne lepší ako v jednoduchších kúskoch, ešte aj to svoje minimum dokáže posunúť ďalej – a konečne sa v niektorých scénach poriadne prejaví. Ale je to ich vzájomná chémia, ktorá drží film solídne nad obyčajným priemerom – títo dvaja sa našli. Určite má Tatum dobrý potenciál a vyrovnáva sa Banovi či Goslingovi z iných filmov Rachel McAdams.

Ale ruku na srdce, nie je to druhý Zápisník jednej lásky, aj keď má k nemu občas celkom blízko. Je to azda najbližší film ku kvalitnej dramatickej romantike, ale tu a tam tlačí na city príliš a zabudnite aj na logické vysvetľovanie. Tento film poháňajú vpred dobre budované city a vykreslené postavy, ale často pôsobí tak neuveriteľne, že ani jeho autorovi (životu) nechcete veriť.

Racio bokom, emócie vpred – lepšieho citového vydierača či kandidáta na rande film najbližšie týždne nenájdete. Ale pozor, čerstvým mladomanželom po sobote by som práve tento film radšej neodporučil. Nech si napíšu svoj príbeh spoločného života radšej sami.

The Vow (USA, 2012, 104 min.)
Réžia: Michael Sucsy. Scenár: Abby Kohn, Marc Silverstein, Michael Sucsy, Jason Katims
Kamera: Rogier Stoffers. Strih: Melissa Ken, Nancy Richardson. Hudba: Michael Brook, Rachel Portman. Hrajú: Rachel McAdams, Channing Tatum, Sam Neill, Scott Speedman, Jessica McNamee, Kristina Pesic, Jessica Lange

autor Michal Korec 20.2.2012
7.0
4.3