Kino recenzia > Arthur zachráni Vianoce
Roman J Israel, Esq.
Replicas
Wonder Wheel
The Leisure Seeker

ARTHUR ZACHRÁNI VIANOCE

Podžáner vianočných filmov sa vydáva zväčša dvomi smermi. Cez medziľudské vzťahy komédií a drám alebo animáky, ktoré chcú prekvapiť štýlom ...

Podžáner vianočných filmov sa vydáva zväčša dvomi smermi. Cez medziľudské vzťahy komédií a drám alebo animáky, ktoré chcú prekvapiť štýlom (česť patrí i minoritnej časti, kde spadajú Čierne Vianoce či Smrtonosné pasce). A keď ste si už mysleli, že viete o paralelnej existencii sviatočných svetov Halloweenu či Vianoc, zažili premenu zeleného cynika na milú bytosť či sadli na vlak, čo zastal pred domom, prichádza štúdio Aardman s pomocou Sony na skvelú myšlienku.

Arthur zachráni Vianoce sa nebojí odpovedať na pálčivé otázky o fungovaní obdarovania detí na Vianoce. V prvej časti divák dostáva parádnu exkurziu po Santovej hierarchii, jeho továrni na darčeky a sny. No vzápätí musí prísť ešte lepší moment – rozohrať v tomto prostredí dynamický príbeh. Pravda, kombinuje oba typy vianočných filmov – (ne)funkčnosť rodiny, kde predstavuje Santovu famíliu a príslušníkov vrátane najmladšieho Arthura a vytúženú akciu: noc, na ktorú všetky deti čakajú a ako sa tu môže objaviť problém jediného neobdarovaného dieťaťa. A ako aj malý Arthur dokáže zachrániť situáciu predtým, ako 25. decembra vyjde ráno slnko...

Tri silné elementy núkajú Aardmanovci a všetky fungujú. Hoci sme pred siedmimi rokmi uvideli Severný pól a Santovu továreň po príchode Polárneho expresu, nevideli sme zďaleka funkčnosť Santového systému naplno. A tu prichádza štúdio stojace za Wallace a Gromitom s tonou nových nápadov a predovšetkým sa snaží bod po bode zodpovedať to, čo hlavičku detského amerického diváka trápi. My ako Slováci nemusíme byť ukrátení, stačí poznať základnú schému Santovho nočného výletu a pomaly celoročnej prípravy. Santova logika je uveriteľná, ešte aj pôsobí sviežo. A animácia len posilňuje fantáziu scenáru tvorcov.

Ale rodičov môže viac zaujať fungovanie Santovej rodiny, kde idú vtipy i premyslené scény. V tejto časti najviac udiera humor, ale Aardmanovci sa neboja vytiahnuť ani emócie, dokonca sú aj familiárne korektní a ukazujú ženské roly v systéme. Oceníte, že štúdio nečakane prepašovalo do promovaného filmu s prvoplánovým humorom líniu „pozemských“ rodinných trablov. Film vie spomaliť, venovať sa dialógom, zobraziť srdce a motivácie. Ideálny nástupca bedekra po Santovej továrni – ukázať rodinu, čo stojí za ňou. A že duch Vianoc sa rôzne skloňuje.

A skrátka neostane ani divák žmoliaci pred úvodnými titulkami 3D okuliare dúfajúc vo veľkú Santovu jazdu na saniach či trocha akcie. Dočkáte sa rýchlych sekvencií, ktorým nechýba riadny spád a niekedy upaľuje máličko rýchlejšie ako by ste chceli. No je fajn vidieť také kino, pretože vybrané sekvencie sú v 3D často nápadité a hoci nie sú veľké ako v Polárnom exprese, stoja za to.

Arthur zachráni "rodinu" je nečakane kvalitný film pre celú rodinu, ktorý má hlavu a pätu. Systém vysvetľovania továrne a zobrazenia rodiny prináša podstatne vyššiu úroveň sviatočnej atmosféry ako mnohé iné filmy. Ten duch Vianoc je prítomný celý čas a trojaký obsah sa dopĺňa. Vizuál je milý, šikovne pripravený a nečaká len na akčné zábery. Humor je rôznorodý, nikdy nie škodlivý. Deti potešia animované drobnosti, rodičov prepracované vzťahy a možno uvidia vo filme aj čo-to z vlastnej kuchyne. A je veľmi príjemné vidieť rozmanitosť štúdia Aardman, ktoré dokázalo aj upustiť z britskej nátury a zrejme pod vplyvom americkej idey ukázať svoju novú vlnu humoru. Zabudnúť nemožno ani na výborný soundtrack s množstvom pasujúcich skladieb.

V redakcii máme tento typ filmov radi – pre celú rodinu, nebojí sa ukázať veľa, veľa šikovných nápadov a nechýba mu akcia, humor ani troška emócii. Možno trošku hektický, nie vždy zásadne originálny, ale výborný.

Arthur Christmas (V. Británia/USA, 2011, 95 min.)
Réžia: Sarah Smith, Barry Cook. Scenár: Peter Baynham, Sarah Smith. Kamera: Jericca Cleland. Strih: James Cooper. Hudba: Harry Gregson-Williams

2011-11-2727.11.2011 | Michal Korec