Kino recenzia > Skyline
Mowgli
Breaking In
RBG
BlacKkKlansman

SKYLINE

"Chceli sme nakrútiť film, ktorý si môžete hocikedy zapnúť s kamarátmi a len sa baviť." Bratia Strauseoví pracovali dlhé roky v Hollywoode ako tvorcovia špeciálnych efektov ...

"Chceli sme nakrútiť film, ktorý si môžete hocikedy zapnúť s kamarátmi a len sa baviť." Bratia Strauseoví pracovali dlhé roky v Hollywoode ako tvorcovia špeciálnych efektov, napríklad pre Camerona nechali Titanik havarovať s ľadovcom. V rozhovore v súvislosti s ich druhým režijným počinom, Skyline menovali  vzory ako Votrelec, Predátor, či Kick-ass. Na svoj vysnívaný projekt ťažko našporili čo i len 20 miliónov dolárov, keďže veľké štúdiá počas krízy pristupujú nedôverčivo k "originálnym" námetom. Ťažko povedať, či za jeho nekvalitu môže skôr nedostatok prostriedkov, alebo schopností režisérov.

Názov Skyline v angličtine označuje siluetu mestských budov v horizonte oblohy. Hlavnou postavou príbehu je Jarrod, ktorý s priateľkou Elaine prichádzajú do mrakodrapu v Los Angeles, aby oslávili narodeniny jeho hedonistického kamaráta, Terryho. Nasledujúce ráno ich okrem opice prekvapia ale aj príťažlivé modré svetlá padajúce z oblohy. Každý, kto na ne uprie zrak, vkráča zákerným mimozemšťanom na navijak. Votrelci sú vyberaví gurmáni na ľudský mozog a tak skontštruovali obrovské ľudské vysávače, akési lietajúce plavidlá a obrovské slizké roboty. Čo si len Jarrod a spol. obklopení takouto hrozbou počnú. Vzoprú sa panike a pokúsia sa opustiť obkľúčenú budovu?

Námetmi invázií nás v poslednom čase filmári kŕmia častejšie, než zvyčajne. Oproti nim je Skyline škaredý ufónik, ktorý sa bezcieľne prechádza v kinách a úzkostlivo čaká, kto naň zablúdi. Nízky rozpočet ale nemožno považovať ako zámienku, prečo film nezaujme. Cloverfieldu, alebo napríklad na Oscara nominovanému Districtu 9 stačil namiesto peňazí originálny pohľad na tematiku. Mnohí naopak Skyline prirovnávajú s filmom Svetová invázia a to nielen lokalitou, kvôli čomu si vyslúžil mastnú žalobu štúdia Sony. Oba boli totiž do amerických kín nasadené v rozmedzí iba niekoľkých mesiacov.

So seriálovými hercami (Eric Balfour zo Six feet under, Donald Faison zo Scrubs, David Zayas z Dextera), v lacných priestoroch a nízkymi ambíciami pre komerčného diváka pôsobí Skyline nudne a pre klubového stupídne. S jednoduchým scenárom a postavami navyše nedokáže vtiahnuť do deja, stotožniť sa panikou, ani navodiť stiesnenú atmosféru. Jeho mimozemšťania a ich plán je síce oveľa premyslenejší a pôsobia desivejšie ako v nedávnych Kovbojoch a votrelcoch, ale na plátne sa ukazujú až v poslednej tretine, ktorá je až prekvapivo dynamická. Ak by som mal niečo na filme pochváliť, tak najskôr záver, ktorý je príjemne nečakaný, ale oproti nezáživnému zvyšku filmu pôsobí ako zúfalá snaha šokovať a pripraviť na ďalšie pokračovanie.

Bratia Strauseoví debutovali akčným krvákom Votrelec vs. Predátor Rekviem, ktorý naznačuje, ako mal Skyline pôvodne vyzerať. Asi ako nafúknutá bublina patetických dialógov s ohromnými akčnými scénami, bez logiky. V priemernej hollywoodskej produkcii by sa nestratil. Niektorí tvorcovia peniaze nepotrebujú, režisérski bratia asi na výber nemajú. " Chceli sme nakrútiť film, ktorý nás vystihuje," dodali v rozhovore a myslím si, že horšiu vizitku si mohli len ťažko vybrať.

Skyline (USA, 2010, 94 min.)
Réžia: Colin Strause, Greg Strause. Scenár: Joshua Cordes, Liam O’Donnell. Kamera: Michael Watson. Strih: Nicholas Wayman-Harris. Hudba: Matthew Margeson. Hrajú: Eric Balfour, Scottie Thompson, Brittany Daniel, Crystal Reed, Neil Hopkins, David Zayas, Donald Faison, Robin Gammell

2011-09-2525.9.2011 | Marek Hudec

Akcia/Sci-fi
94 min