ZOOŠETROVATEĽ

ZOOŠETROVATEĽ

4.0

Kvízová otázka na začiatok – koľko dielov má séria Dr. Dolittle a kedy bol natočený posledný? Jasná odpoveď je dva kinodiely a tri DVD-hovadinky, pričom v kine bol Dr. Dolittle presne v lete 2001 a na DVD šantila jeho dcéra ešte pred dvomi rokmi. Prečo dávať Zoošetrovateľa do tohto kontextu? Lebo napriek veľkým nádejam, že sa tu vykľuje svieža zvieratkovská komédia, prichádza iba doktorov klon.

Kevin James tu vystupuje ako sympatický tučko a starostlivý doktor Griffin, ktorého zvieratá milujú, no hoci sa aj on v ich prostredí cíti lepšie, túži po ženskej spoločnosti. Keď randil s peknou Stephanie narazil na problém nízkeho platu v zoo, a tak sa rozhodol odísť, aby si ju udržal. Lenže to sa nepáči zvieratám, ktoré sa rozhodnú porušiť akýsi dávny kódex a začnú hovoriť. Ba čo viac, chcú Griffinovi dať dobré rady, ako sa správať k ženám a udržať si ich. Je to nevďačná úloha pre všetkých – ale cieľ je predsa cnostný. Hoci je otázne, prečo sa Griffin skôr nezamiluje do kolegynky Kate s vizážou Rosario Dawson?

-

Účel svätí prostriedku a scenáristická logika sa zahráva s divákom dosť ošementne. Hoci roly Griffina i slečien sú napísané presne, potom nastúpi zvieracia logika a obávam sa, že práve podľa nej sa občas riadili tvorcovia. Kvázičaro filmu spočíva v dvoch elementoch. Prvý – zvieratá začnú hovoriť a Griffin tomu nechce uveriť. Je to pár nu(d/t)ných scén, kde sa môže ukázať troška Jamesovej komiky, no aj samotní tvorcovia zistili, že s takým náčrtom deja by si nevystačili. Preto postavili zvieratká do novej roly: akožeradcov. Tento postup si žiada vymedzenie, pretože v skutočnosti sa mnohé nedelia o vážne poznatky, skôr hovoria, ako si vo svojich návykoch hľadajú či nakláňajú partnerky a že by to mohlo fungovať aj u ľudí. Poviete si, to je taká bláznivá sprostosť, že to nemôže fungovať a James to zahrať.

Zoošetrovateľ Zoošetrovateľ

Ale presne to sa stane a čaká nás miestami až hrubozrnný ťah na humornú bránu. Paleta zvieratiek je celkom široká a ich nápady sú skutočne bláznivé. Značkovanie terénu, využívanie telesných tekutín (moč a výkaly), právo silnejšieho sú výberom zo všemožných rád. Nie je zábava sledovať, ako to robia zvieratá – šoková terapia slapstickového humoru príde v momente, keď sa Griffin snaží aplikovať „rady“ v civilizovanom prostredí. Párty v rodinnom kruhu, návšteva domu a iné lokality sú stvorené na ošťávanie kvetináčov či podobné kúsky, nie? Ak je toto vaša šálka kávy, čaká vás dobrá zábava. Ak nie, budete vyjavene sledovať aké výplody si tvorcovia a najmä Kevin James dovolili zreprodukovať.

Už nie sme iba v komédií a la Dr. Dolittle, kde zvieratká kecajú, no ľudia si zachovávajú svoje zvyky a tým zvieracím sa bránia. Naopak, Zoošetrovateľ prekračuje líniu v prospech opačnej adaptácie – nie zvieratá preberajú ľudské návyky či charaktery, ale človek sa mení na svorku o počte jedného kusu. To vyplýva z množstva rád, čo chudák Griffin dostáva, no sám chudáčik nevie zvážiť, že ich nasledovať nemá. Romantika teda dostane na frak v prvom momente, keď sa Griffin snaží chovať ako žaba alebo chce byť agresívny ako lev, keď zbadá potenciálneho súpera. Blbý a blbší vs. Dr. Dolittle?

Zoošetrovateľ Zoošetrovateľ

Vo väčšine stopáže áno, aj keď filmu treba priznať, že vo svojej absurdite a koncepte dokáže zo seba vydolovať aj pár dobrých scén i treskúcich vtipov. Toľko ospevovaná scéna výjazdu Griffina s gorilou menom Bernie je fakt vtipne natočená a našťastie nie je osamelá. Spomínaná kvantita zvieratiek sa dá využiť aj v dobrý prospech – niektoré rady nie sú vystrelené úplne naslepo a vo svojej jednoduchosti majú opice, hady či levy recht a aj ľudia by sa od nich mohli čo-to naučiť (aj keď nie hádzať lajnom). Skrátka, keď sa prenesiete za nie ľahký koncept, nájdete si pár vtipov. Mierny paradox však prichádza v momente rodinného zamerania, pretože deťom sa síce môžu páčiť hovoriace zvieratká, ich rodičom však menej budú imponovať tipy určené skôr pre násťročné publikum. Ako komédia pre celú rodinu sa Zoošetrovateľ síce tvári, no deťom nad 9-10 rokov by som ju neodporučil.

Škoda, že v našich končinách prídeme o celú armádu vybraných hlasov do vedľajších rolí – namiesto Stalloneho, Cher, Adama Sandlera a Nicka Nolteho prichádzajú lokálni náhradníci a zrejme aj u nich sa časť humoru stráca. Iste, Zoošetrovateľ je len Dr. Dolittle pre odrastené publikum tejto dekády. Ale aj tak by som ho rád videl v pôvodnom znení...

autor Michal Korec 2.9.2011
4.0
-