KOVBOJI A VOTRELCI

KOVBOJI A VOTRELCI

3.0

Mnohí (nielen) filmári si začali uvedomovať, že originalitu už ťažko nájdu v rámci jedného žánru a jeho skostnatených pravidiel. Najnovší kinohit síce spojil western a sci-fi, ale spôsobom, ktorý nie je originálny, ba ani zábavný. Treba tiež poznamenať, že Kovboji a votrelci nový žáner rozhodne nestvorili, aj keď sa snažia tak pôsobiť. Mnohí (nielen) filmoví priaznivci si spomenú na béčkový prepadák Wild Wild West a jeho seriálový predobraz, Návrat do budúcnosti 3, nepochybne kultové anime Cowboy Bebop, či Kingovu knižnú Temnú vežu. Akokoľvek, do siene hanby sa pre tento film zapíše mainsteamová dvojica scenáristov Kurtzman, Orci (plus traja ďalší) a "železný" režisér Jon Favreau.

Medzi hlavných hrdinov s dočasnou amnéziou pribudol Jake Lonergan (Daniel Craig) prebúdzajúci sa v pustatine Divokého Západu. Zranený a s čudným náramkom na ruke sa dotacká do osamelého mestečka Absolution (aký symbolický názov). Šerif v ňom spozná zločinca, ktorý okradol miestneho dobytkára Dollarhydea (Harrisson Ford) a je naňho vypísaná štedrá odmena. Uvrhnú ho do väzenia, kde opätovne stretáva tajomnú krásku s tvárou Olivie Wilde. Nenásytný a bezohľadný Dollarhyde docvála, aby z Jakea peniaze vymlátil, keď zrazu oblohu osvetlia čudné lietajúce konštrukcie. Návštevníci z vesmíru napadnú mestečko a unášajú príbuzných hlavných postáv na svoju materskú loď smiešne umiestnenú uprostred pustatiny.

Kovboji a votrelci Kovboji a votrelci

Atraktívny námet pochovali predvídateľné dejové zvraty, klišé (napr. dieťa so psom, hrdinské sebaobetovania) a mimoriadne vážny tón filmu bez irónie. Práve absencia humoru koliduje s parodickým názvom a Favreau nezmyselne hľadá realistickosť vo filme, v ktorom kôň doženie lietajúce plavidlo.

Zaujímavé tiež je, že mimozemšťania zasahujú do deja zakaždým, keď to hlavným postavám najviac vyhovuje a v podstate slúžia iba ako zámienka na efektnú akčnú scénu. Nefungujú ani ako nepredvídateľná hrozba, ani ako zákerné, inteligentné bytosti schopné ukončiť život na našej planéte. Pôsobia tak trochu ako slizké dobermany krížené s Michaelom Myersom z Halloweenu. Príbehu tak chýba výrazný a desivý antagonista.

Kovboji a votrelci Kovboji a votrelci

Prečo sa len tvorcovia viac nezahrali s celkom sympatickými postavami, prečo nedali zloduchom osobnosť, prečo sa nesmejú nad trápnymi dialógmi, prečo musí Fordov zlý dobytkár prejsť povinnou hrdinskou očistou? A kde je preboha tá napínavá akcia, do ktorej investovali nekresťanské peniaze (160 miliónov) a na ktorú lákajú vekovú kategóriu do 15 rokov? Až 5 scenáristov vymýšľalo takto schematický príbeh? Odpovede na tieto otázky sú pre mňa skutočné sci-fi. Všetky prvky deja so silným potenciálom na dobrý film sú prehliadané, tvorcovia nedali viac priestoru Samovi Rockwellovi, občas surové scény gradujú do lepkavého happy endu a postupné rozpamätávanie sa hlavného hrdinu mi prišlo otravné. Koľkokrát v poslednom desaťročí sme sa zobudili in medias res s hviezdnym hercom a sledovali v rámci flashbackov  tragickú minulosť jeho postavy? Navyše akcie tak veľa nie je a zrazu sa mi zdá, že sa na plátne za tie dve hodiny veľa nestalo.

Na záver treba smutne poznamenať, že Kovboji a votrelci mali slušné predpoklady, minimálne na zábavný letný blokbuster. Čudujem sa Favreauovi, že sa vzdal ostrého humoru, keďže to bol jeden z dôvodov, prečo bol Iron Man 2 pozerateľný. Kovboji a votrelci tak ostanú požieračom času, na ktorý sa zabudne pri šálke kávy s konštatovaním: "Bola to taká neskutočná hlúposť." A keď sa nad tým zamyslím, Wild Wild West mal predsa len niečo do seba. Menej som sa nudil.

autor Marek Hudec 26.8.2011
3.0
-