ZVUK HLUKU

ZVUK HLUKU

7.0

Škandinávia dokáže s ľahkosťou podchytiť akúkoľvek filmovú tému. V prípade Zvuku hluku sa švédsko-francúzska koprodukcia odchýlila od individuálnosti ľudského príbehu, poňala organizmus komplexnejšie čoby pulzujúce rytmické veľkomesto. Kamaráti z detstva Ola Simonsson a Johannes Stjärne Nilsson si zobrali na mušku neutíchajúci zvuk rušnej švédskej metropole, ktorej bizarná šestica  bubeníkov robí natruc. Na čele s hudobným rebelom Sannou Persson povyšujú rytmus nad melódiu, nástrojový amaterizmus a vynaliezavosť v jednoduchosti zvukových zdrojov nad pedantne budovanú pompéznosť klasickej hudby so všetkým slávnostným humbukom vôkol.

Simonsson s Nilssonom spoločne nakrútili prvý celovečerák vychádzajúc zo svojho Music for One Apartment and Six Drummers (2001). Táto hudobno-výtvarná režisérska dvojica sa v Hluku zvuku zameriava na policajta s hudobným hluchom Amadea Warnebringa (Bengt Nilsson) s nešťastne hudobne prevzdelaným rodinným zázemím. Jeho brat Oscar (Sven Ahlström) je známym dirigentom, na ktorého sú rodičia  patrične hrdí. Policajtskú čiernu ovcu rodiny Warnebringovcov desí už len pohľad na metronóm. Rytmická pomôcka mu permanentne nabúrava jeho antimuzikálnu existenciu už od detstva.

Zvuk hluku Zvuk hluku

Zvuk hluku je rozvetvenou verziou Music for One Apartment and Six Drummers. Pôvodnú myšlienku vkrádania sa do súkromného priestoru bytu, kde si šestica hudobníkov rytmicky zašantí na rôznych predmetoch domácnosti, autori rozložili na štyri lokácie (operačná sála, banka, koncertná sieň a drôty vysokého napätia). „Vedúca zájazdu“ Sanna Persson velí piatim reálnym muzikantom - Magnus Börjeson, Marcus Boij, Anders Vestergard, Fredrik Myhr a Johannes Björk. Playlist nápaditých „skladieb“ vo filme dopĺňa príbehová schéma Warnebringovho osudu notorického odporcu hudby. Ako sa sprisahanecký bubenícky projekt vysporadúva s melodicky ukolísaným mestským prostredím, tak si antimuzikálny Amadeus vyrovnáva účty s vlastnou minulosťou.

Zvuk hluku Zvuk hluku

Nilsson so Simonssom schválne vnášajú hudobné prvky do na pohľad muzikálne nevábnych priestorov, hoci banka, nemocnica a pod. sú len obmenami prvotného „apartmentu“ spred desiatich rokov. Celovečerná komédia s vážnou tvárou si ale udržiava vyrovnanú príbehovú prepojenosť oboch „bojovníkov“ proti hudobnému snobizmu, aby si každý z nich prešiel vlastnou katarziou vo svojej vykorenenosti zo zaužívaného vnímania muziky. Štýlová šesťčlenná prepadovka i po tichu túžiaci jednotlivec.

Sound of Noise (Švédsko/Francúzsko, 2010, 102 min.)
Réžia: Ola Simonsson, Johannes Stjärne Nilsson. Scenár: Jim Birmant, Ola Simonsson, Johannes Stjärne Nilsson. Kamera: Charlotta Tengroth. Strih: Stefan Sundlöf. Hudba: Fred Avril, Magnus Börjeson, Six Drummers. Hrajú: Bengt Nilsson, Peter Schildt, Björn Granath, Sanna Persson, Magnus Börjeson, Marcus Boij, Fredrik Myhr, Anders Vestergård

autor Zuzana Ondrišová 24.7.2011
7.0
-