ZÁMENA

ZÁMENA

6.0

Nová romanticko-komediálna Anistonovka alebo snáď čosi viac?

Zámena bude v prvých týždňoch solídne plniť naše kiná, som si istý. Značná reklamná kampaň, ktorá hovorí o Jennifer Aniston a nejakej zámene bohato stačí k diváckemu záujmu v multiplexoch. Kým to nie je úplne dramatická rovina bývalej Rachel, ale niečo o vzťahoch a troške humoru, postačí. Možno je zvláštne, že Zámena nie je v zásade jednoduchá rom-kom blbosť. Vo svojej prvotnej schéme prezrádza veľa, asi viac ako by mohla pre najlepší zážitok, ale dobre...

Kassie má za sebou pár stroskotaných vzťahov, životný cieľ a tikajúce biologické hodiny rieši umelým oplodnením. Hľadá vhodného darcu v New Yorku, a kamoš Wally, dlhoročne do nej zaľúbený, je v slepej uličke – po toľkých pokusoch a pri svojej náture u Kassie nemá šancu a z pozície „najlepšieho kamaráta“ odmieta podporovať jej postup. Prestanú sa vídať – no zrazu sa ocitne na párty a pri malej nehode v kúpeľni vymieňa vzorku spermií s darcovou (krásavec na pohľadanie). Kassie otehotnie, na sedem rokov odíde a zrazu sa ocitá v New Yorku so synom, ktorý je Wallymu náramne podobný.
Zámena Zámena

Len málokto by uveril, že predlohu k filmu napísal držiteľ Pullitzerovej ceny Jeffrey Eugenides (nebojte sa, tento námet mu cenu nevyhral). Niekoľkostranová poviedka sa sústredí na prvú polovicu filmu, tá je paradoxne menej vydarená. Dôvodom je lavírovanie medzi dvoma či tromi žánrami, ktoré Zámena chce využívať. Prvých 35 minút niet čo spracovať: slabé romantické pokusy, nič-moc humor, dramatický ráz je ešte málo prepracovaný. Hollywoodski režiséri skrátka vypreparovali z troch strán poviedky strašne málo, resp. museli vymýšľať schematickú vatu, ktorá občas pobaví (bláznivá kamoška Debbie v podaní tradičnej Juliette Lewis), inokedy zarazí (miestami hrubozrnný humor ako z tínendžerskej komédie). Ale dobre, ten hlavný bod v scenári bolo potrebné odľahčiť, preto sa nemožno čudovať, že autori doň skĺzli.

Nasledujúca hodina už nie je taký nevyrovnaný celok a romantiku hádže vo veľkej miere za hlavu. Vtip sa rysuje z vybraných životných situácií, z nevyrovnaného boja komédia-dráma si viac bodov odnáša vážna časť. Je to však dobre, zrazu si uvedomíte prvotný potenciál poviedky - morálny tón zámeny i nasledujúci part Jasona Batemana ako novopečeného otca. Zabudnite na ľahké vtipy o vymieňaní prvej plienky, tým sa autori šikovne vyhli tým, že chlapec má takmer 6 rokov. Dostali sa sem však myšlienky o starobe, dokazovaní vytúžených vecí v živote (línia badateľná v ženskom i mužskom svete) a dokonca aj do problémov malého chlapca sa dokážete zžiť okamžite. Humor už občas prinesie iba vedľajšia rola Jeffa Goldbluma ako Wallyho šéfa s dobre mierenými radami či situačnou komikou. Ale stačí.

Zámena Zámena

Ostáva Jennifer Aniston, ktorá oproti Batemanovi nemá taký priestor a dej sa jej venuje skôr v menej vydarenom úvode. Ale po prehupnutí o 7 rokov neskôr si nájde pár scén, kde vyznie jej vážna rovina, reálne problémy a dokážete ju pochopiť. Vrátane toho, že nedokáže dať Wallymu šancu aj vysvetliť, čo sa vlastne stalo či hľadania tej najlepšej pozície pre seba, syna a možno raz rodinu.

Je škoda, že autori sa rozhodli pre kompromis a nedokázali uprednostniť iba jeden žáner - dramatický. Mali by sme dosť zaujímavé dielko - takto sa musíte prehryznúť cez máličko trápne zdržiavajúce frky, ktoré niektorých divákov budú iritovať. Vystrihol by som aj úvodný a záverečný monológ, ktorý je síce súčasťou dramatickou roviny, ale nepotrebný. Potom by to bol prekvapivo dobrý film. Takto je stále zaujímavý, ale do konca sa objaví aspoň päťkrát výčitka o premárnenej šanci.

The Switch (USA, 2010, 101 min.)
Réžia: Josh Gordon, Will Speck. Námet: Jeffrey Eugenides – poviedka Baster (2000). Scenár: Allan Loeb. Kamera: Jess Hall. Strih: John Axelrad. Hudba: Alex Wurman. Hrajú: Jennifer Aniston, Jason Bateman, Jeff Goldblum, Patrick Wilson, Juliette Lewis

autor Michal Korec 13.1.2011
6.0
-