ASTRO BOY

ASTRO BOY

5.0

Je to vták? Je to lietadlo? Nie, je to priemerný animák Astro Boy...

Na plagáte to vyzerá celkom dobre – do kín prichádza animák s futuristickým nádychom, chlapcom s nadprirodzenými schopnosťami a hneď na pohľad sľubuje kopu akcie. Zalistujete si na internete po pôvode dotyčného hrdinu a ešte vás prekvapí aj spojitosť s japonskou kultúrou. No super. Pre milovníkov anime veľký prísľub, pre chlapcov v nás nádej na akčnú animáciu. Ale výsledok je skôr sklamaním.

Nie príliš košatý dej sa točí okolo vedca, ktorý stratí syna, a tak sa rozhodne vytvoriť robotického chlapca, ktorý by mu bol podobný. Vybaví ho rôznymi vylepšeniami typu jetpack, no chlapec sa odmieta podriadiť príkazom a namiesto poslúchania sa venuje bláznovstvám a nakoniec aj utečie. Vzápätí sa však vráti, aby sa pomeril so svojím tatkom, ba čo viac, aby zachránil Metro City pred pohromou...

Astro Boy bol pôvodne animovaný seriál vytvorený ešte v 50. rokoch minulého storočia. Ďalších 50 rokov stačilo na nakrútenie ešte jedného seriálu, kreslenie komiksu pred piatimi rokmi prišla rovnomenná videohra (a v súčasnosti k filmu ďalšia). Dejové i generačné zázemie je tak pomerne silné – akurát nie na Slovensku, kde vlastne Astro Boya prakticky nikto nepozná a pristupuje k nemu ako k samostatnej látke.

Astro Boy Astro Boy Astro Boy

Seriálové zázemie je pritom pri novom filme dosť cítiť. Scenár nie je príliš originálny (čo nie je však úplne mínus), ale pôsobí príliš zbrklo. Akoby ste zobrali jeden ročník seriálu a zostrihali ho do 90-minútového celku. Mnohé scény sú dosť krátke, strih neraz bláznivý, na jednej strane sa toho deje až príliš – no v konečnom dôsledku o veľa nejde, len Astro Boy zachraňuje svet a to nie originálnym spôsobom, či už po stránke scenáristickej alebo filmovej. Nič vás neprekvapí, a to čo sa deje, sa s pribúdajúcou stopážou ukazuje byť dosť fádne.

Na vine je možno veľká miera kompromisov a snaha o prístupnosť filmu globálnemu publiku. Z japonských koreňov ostala len dejová kostra – prístup k akcii je viac americký. Nie síce úplne moderný, naopak, z 50-ročnej histórie pôsobí Astro Boy ako vytrhnutý z konca 80. rokov, takže šetrí na humore a radšej sa sústredí na akčné scény a mladícke dobrodružstvá. Na jednej strane je to dobre, pretože sme ušetrení trápnym vtipom, ale potom vstúpi do deja pár vedľajších postáv, ako z céčkových seriálov zo sobotňajšieho dopoludnia.

Astro Boy Astro Boy Astro Boy

Astro Boy je tak pomerne nevyrovnaný celok a neoslní ani po stránke animácie. Nejde ani tak o to, že sa nepremieta v modernom 3D, ale že pôsobí popri produkcii Pixaru, Dreamworks, ale aj Sony či Foxu, ako taký chudobnejší príbuzný. Forme neprispeje ani ukričaný český dabing, hoci lokalizácia je aspoň čiastočne zaistená.

Takže Astro Boy na pohľad veľa sľubuje, ale málo doručí. Škoda. Je síce ľahko stráviteľný pre chalanov, no už ťažšie pre ich tatkov (hoci tvorcovia chceli prepašovať pár dospeláckych narážok) a ženské publikum ho zaručene minie. Ani jedna skupina pri jeho nevidení nič nestratí. V čase predvianočného zhonu však ide o jeden z mála filmov, na ktorý je možné odložiť deti počas vianočných nákupoch. Ak teda ešte nedorástli na súčasnú animovanú špičku Vianočná koleda.

Astro Boy (USA, 2009, 94 min.)
Réžia: David Bowers. Námet: Osamu Tezuka – rovnomenná komiksová séria (1952 – 1968). Scenár: Timothy Harris, David Bowers. Kamera: Pepe Valencia. Strih: Robert Anich Cole. Hudba: John Ottman

autor Michal Korec 9.12.2009