MARY A MAX

MARY A MAX

9.0

Milá retardácia Harvieho Krumpeta zviditeľnila austrálskeho animátora Adama Elliota, keď v roku 2004 získal za film s rovnomenným názvom Harvie Krumpet, Oscara v kategórii Krátky animovaný film. Predchádzala mu krátkometrážna trilógia Uncle (1996), Cousin (1998) a Brother (1999). Tento rok už zožal úspech na množstve festivalov s celovečernou animovanou snímkou Mary a Max.

Mary Daisy Dinkle je trošku nevzhľadné 8-ročné dievčatko žijúce v nemenovanom austrálskom mestečku s alkoholickou matkou, tatkom so záľubou v taxidermii a kohútikom zachráneným cestou na bitúnok. Štyridsaťštyriročný autista Max Horowitz obýva newyorskú izbietku s akvarijnou rybkou Henrym, papagájom a poloslepým kocúrom. Jeho Aspergerov syndróm mu bráni dekódovať neverbálne signály a má problémy s komunikáciou. Je nevzhľadne tučný a panicky nesmelý. Elliot sa inšpiroval svojím reálnym priateľom žijúcim v New Yorku, trpiacim týmto druhom autizmu. Oba osamelé osudy spojí dokopy listová korešpondencia. Naoko detinsky naivný obsah s infantilnými otázkami, načiera hlboko do sŕdc obidvoch duší a začína sa čarovné priateľské puto medzi dvoma svetadielmi. Obojstranná láska k čokoláde podporuje aj výmenu rôznych maškŕt.

Mary a Max Mary a Max Mary a Max

Max a Mary spočiatku vyznieva príliš predvídavo o tom, ako sa dve podobné osoby dočkajú splnenia svojej túžby nájsť si priateľa v podobnej situácii. Scenárista, režisér a výtvarník Adam Elliot však posúva dej ďalej do Maryinej dospelosti, zasádza tvrdé rany osudu, navzdory hravej plastelínovej animácii. Šeď New Yorku kontruje hnedastej Austrálii, výrazne červeno z nich vystupujú len namaľované pery Maryinej matky, Maxov brmbolec na židovskej jarmulke, Maryina sponka vo vlasoch, jazyky v ústach a pod. Balíčky s fotkami, drobnosťami na pamiatku spôsobujú postupné prenikanie hnedých predmetov do sivého Maxovho bytu a sivých zas do Maryinho domčeka. Hra tohto minima farieb je skutočne vzrušujúca, najmä ak sa v nej nečakane objaví spomínaná červeň. Keďže film toľko nehýri kolorom, naplno dáva vyznieť kontúram postáv, ktorým nadaný Elliot skarikoval výzor zdôrazňujúc tak ich charakter (vynikajúca Vera – matka Mary).

Mary a Max Mary a Max Mary a Max

Malú Mary Daisy Dinkle nahovorila mladučká Bethany Whitmore (10), staršiu Toni Collette a Maxa Horowitza s trasľavým hlasom renomovaného „aspika“ bravúrne zvládol Phillip Seymour Hoffman. Smútok v očiach bez sĺz. K tomu obrázkový slovník s ľudskými tvárami v emócii. Za oknom mrakodrapy a národ zasypávajúci nedopalkami mesto. Zo všetkého chytá Maxa triaška a záchvat paniky. Túžobne očakávaná zásielka z Austrálie stále nedorazila. Na upokojenie si dáva ešte jeden „chocolate hot-dog“...

Mary and Max (Austrália, 2008, 92 min.)
Réžia: Adam Elliott. Výtvarník: Adam Elliot. Scenár: Adam Elliot. Kamera: Gerald Thompson. Strih: Bill Murphy. Hudba: Dale Cornelius. Hrajú: (hlasy postáv) Toni Collette, Phillip Seymour Hoffman, Barry Humphries, Eric Bana, Bethany Whitmore, Renée Geyer

autor Zuzana Ondrišová 30.10.2009
9.0
10