SYNECDOCHE, NEW YORK

SYNECDOCHE, NEW YORK

9.0

Jesenné ráno v Schenectady, N.Y.. V rádiu znejú mrazivé verše o smrti, maličká Olive (Sadie Goldstein) je nespokojná s farbou svojho hovienka, otec Caden (Philip Seymour Hoffman) pociťuje zdravotné problémy a študuje čiernu kroniku v novinách. V televízii kreslená ovečka s kravičkou informujú o nebezpečných vírusoch. Jediná matka Adele (Catherine Keener) je nad vecou a neprikladá hnilobnej rodinnej atmosfére žiaden význam.

Divadelný režisér Caden Cotard má skúšku a večer slávnostnú premiéru, na ktorej bude jeho žena, maliarka miniatúr Adele Lack, chýbať, pretože pracovne nestíha. Kritiky sú priaznivé, no on chce od divadelnej hry viac. Manželka sa mu postupne vzďaľuje, cíti, že sú  si už od začiatku akousi vzájomnou brzdou, až sa mu napokon vzdiali aj s Olive a priateľkou Mariou (Jennifer Jason Leigh) do Nemecka. On dostáva finančný grant, sťahuje sa do New Yorku, a chystá sa peniaze využiť na čosi jedinečné.

Ojedinelý filmový experiment vo veľkej produkcii vytvoril známy - doteraz len scenárista - Charlie Kaufman. Tento vynikajúci zjav vo svete písaných predlôh má na svedomí filmové scenáre ako V koži Johna Malkovicha (1999), Adaptácia (2002) či Večný svit nepoškvrnenej mysle (2004). Za svit získal Oskara. Jeho režijný debut nesie názov Synecdoche, New York (2008). Podobne ako v Adaptácii hrdina-scenárista prechádza mučivým tvorivým sebareflexným procesom s množstvom autobiografických čŕt.

Synecdoche, New York Synecdoche, New York Synecdoche, New York

Kaufmanovu paralelnosť svetov známu z Adaptácie alebo Večného svitu nachádzame aj v Synecdoche, New York. Hypochondrická depresívnosť Cadena Cotarda v podaní Philipa Seymoura Hoffmana je príšerne uveriteľná. I keď ten úsmev nad bežným výkladom slova hypochonder zamŕza, pretože Caden skutočne očividne fyzicky trpí, ešte k tomu páchne ako menštruujúca žena. K plaču si musí dopomáhať umelými slzami, je osamelý a večne nespokojný so svojím dotovaným veľdielom, ktoré skúša už 17 rokov.

Do toho terapeutická pomoc Madeleine Gravis (Hope Davis) nekompromisne drsno a vyzývavo nastavuje Cadenovi zrkadlo odhaľujúc jeho slabosti nehodné ľutovania sa. Totálne vzdialenú manželku i dcéru nahrádza obetavá asistentka Hazel (Samantha Morton). Prostredníctvom divadelnej hry sa Caden vysporadúva s vlastnou osamelou existenciou, v starej opustenej hale postaví repliku svojho života a komparzom v nej sú herci hrajúci postavy z jeho okolia. Na Cadenovo miesto v hre nastupuje Sammy (Tom Noonan), Hazel hrá Tammy (Emily Watson), Cadenovu súčasnú partnerku samotná jeho partnerka-herečka Claire (Michelle Williams), upratovačku Adelinho nemeckého bytu Ellen/po Sammyho smrti Cadena (Dianne Wiest) atd... Do hry sa premietajú udalosti Cadenovho života, jeho pocity, túžby, sklamania, opustenie, večné hranie druhých huslí v tieni iných...

Kaufmanov cit pre detail a umné udržanie zmysluplnosti v jeho príznačne zauzlene vystavanom príbehu nesklamú ani v jeho režijnej prvotine. A Hoffman nemôže nebyť pre Kaufmanovho Cadena Cotarda lepším výberom (nehovoriac, samozrejme, o vynikajúcich výkonoch ostatných hercov + krásny hlas Deanny Storey v piesňach Charlieho Kaufmana a Jona Briona). Cadenov život  v normálnom veľkom svete uväzní divadelný priestor a v ňom odohrávajúca sa hra Cadenovho života. Všetko sa multiplikuje smerom dovnútra. Caden sa katarzne zrežíruje do nemoty.

Synecdoche, New York (USA, 2008, 124 min.)
Réžia: Charlie Kaufman. Scenár: Charlie Kaufman. Kamera: Frederick Elmes. Strih: Robert Frazen. Hudba: Jon Brion. Hrajú: Phillip Seymour Hoffman, Samantha Morton, Michelle Williams, Catherine Keener, Emily Watson, Dianne Wiest, Jennifer Jason Leigh, Hope Davis

autor Zuzana Ondrišová 19.6.2009
9.0
5.4