ČESKÁ RAPUBLIKA

ČESKÁ RAPUBLIKA

6.0

Ak vás zaujíma stav českého rapu, v prvom rade vás chcem upozorniť, že v Českej RAPublike nejde o „mapovanie českej hip-hopovej scény“, aj keď z podtitulu „prvý celovečerný film o českom rape“ to môže vyplývať.

O čom teda je film, ktorý z plagátov pôsobí ako česká verzia Veľkého rešpektu? Mal by to byť dokument o troch českých raperoch a o tom, ako sa presadzujú v českom prostredí. Hlavnými postavami sú Orion zo skupiny PSH, Hugo Toxxx a James Cole zo skupiny SuperCrooo. Dali by sa nájsť aj ďalšie roviny: konfrontácia generácií, vplyv západnej kultúry na „knedlo, vepřo, zelo“, poukázanie na životný štýl raperov a na to, „aký majú vlastne problém“, až po snahu o navodenie diskurzu o rape ako takom. Ale v zásade platí, že ide skôr o oddychový typ filmu.

Názov Česká RAPulika sa vám môže najskôr zdať prehnaný, avšak naopak, snímku dosť dobre vystihuje: je tu „záchranca českého jazyka“ Josef Jungmann, hudobná a herecká ikona (i keď nie čisto česká) Hana Hegerová, aj súbor svetovo uznávaných klasických hudobníkov České trio. So všetkými sa hlavní predstavitelia púšťajú do spolupráce, čo nakoniec vypáli ako veľmi zaujímavý experiment, nielen hudobný, ale možno povedať, že až sociologický... Stretnutie s českou kultúrou predstavuje aj profesorka lingvistiky, ktorá seriózne analyzuje raperský slovník, úradníčka na matrike, nepriamo odkazujúca na byrokratický aparát...

Česká RAPublika Česká RAPublika Česká RAPublika

Zavítame aj na základnú školu, a napokon aj do rómskeho „geta“ v Karvinej. Autori ani protagonisti určite nemali v úmysle poukazovať na rómsku problematiku, pretože im išlo o niečo úplne iné, a pritom táto časť veľmi dobre, stručne a jasne vystihuje aj sociologický aspekt dokumentu nielen o Českej RAPublike, ale najmä Českej republike. A napokon, raperské trio v podstate vykonalo, chtiac či nechtiac (možno iba pre dokument?) istý druh sociálnej práce. (Takže nájdeme tu aj výchovné momenty) A keď sa víťaz rómskej raperskej mini superstar MC Ferko objaví na pódiu v Prahe, budete možno hľadať skrytý podtón, ale tak či onak, budete sa usmievať.

Autori si vybrali dobrý spôsob spracovania a spájania jednotlivých častí: divákom v kine akoby prehrávali CD s desiatimi trackmi. Vyhli sa tak dojmu nesúrodého mixu a dali dokumentu poriadok. Zobrazovanie vyrieknutých slov v záberoch má občas svoj význam, inokedy pôsobia „vypichnuté“ slovné spojenia manipulatívne... Aj zábery doplnené fotografiami dosť nápadne podsúvajú význam, diváka chcú akoby nasmerovať k tomu, čo si má myslieť (rómske deti a obrázok černošských hudobníkov z minulého storočia)... Niekedy neviete, či bolo autorským zámerom predstaviť týchto raperov alebo ich aj trochu zosmiešniť, ale v tomto prípade druhé nevylučuje prvé...

Celková atmosféra je pozitívna a veselá, aj keď niekedy to pri konfrontáciách raperov s predstaviteľmi českého obyvateľstva poriadne iskrí. Príjemne prekvapujúco (aspoň pre mňa)  pôsobia reakcie starších ľudí: živo ich zaujímalo, čo im títo švárni mladí junáci prišli ukázať, a boli otvorení voči novým javom. Veľmi ochotne sa pustilo do spoločnej „veci“ s rapermi aj vyššie spomínané České trio. Výsledok stojí za to (a možno tým nastolili nový hudobný štýl, ktorý čaká na svoje uplatnenie)... Aj záverečná pieseň „Kde domov můj“ s Hanou Hegerovou znie dosť dobre (ale závisí od individuálneho hudobného vkusu), a to aj po textovej a významovej stránke. Pekne uzatvára myšlienku filmu a „odkaz svetu“ je jasný.

Ak film nebudete brať príliš vážne, tak sa pobavíte. Istým spôsobom je netypický, v niečom iný, ako väčšina mainstreamu, spája zdanlivo nespojiteľné (možno až na „prestrelenú“ sochu Jungmanna v žltej mikine, ale nech...). Aj keď práve nenosíte kapucne či nohavice o štyri čísla väčšie, môže vás Česká RAPublika zaujať.

Česká RAPublika (ČR, 2008, 87 min.)
Réžia: Pavel Abrahám. Scenár: Pavel Abrahám, Tomáš Bojar. Kamera: Vladan Vála. Strih: Šimon Špidla. Hudba: PSH, Supercroo, Indy&Wich + LA4. Hrajú: Orion, James Cole, Hugo Toxxx, Hana Hegerová

autor Elena Jančušková 26.3.2009