UMIERAJÚCE ZVIERA

UMIERAJÚCE ZVIERA

9.0

Spisovateľ Philip Roth patrí medzi moderných klasikov americkej literatúry s množstvom ocenení, medzi ktorými nechýba Pulitzerova cena. Snímka Umierajúce zviera vznikla na základe jeho rovnomenného románu.

Rozprávačom filmu je profesor literatúry a známy kritik David Kepesh (Ben Kingsley), ostražito snažiaci sa zachovať si aj v pokročilom veku vnútornú slobodu a nezávislosť. Žije si pohodlným životom bez záväzkov a občas si dopraje nejakú tú aférku s bývalou (zásadne vždy s bývalou) študentkou. Ako to už však býva, jednej z nich (útle kubánske žieňa menom Consuela Castillo (Penélope Cruz)) sa zadíva príliš hlboko do očí a nič zrazu nie je jednoduché...

Niektoré filmy o láske sú vzletne romantické, iné skôr intímne. Režisérka Isabel Coixet (Tajomstvo slov) a scenárista Nicholas Meyer (Ľudská škvrna) postavili Umierajúce zviera ako intenzívnu, až bolestne intímnu snímku. Pokojné zábery, množstvo detailov na tváre, skromný počet postáv a priame, nezdobené dialógy vytvárajú atmosféru blízkosti a bezprostrednosti. Profesor Kepesh rozhodne nie je vykreslený práve v sympatických farbách, a preto je začiatok filmu trocha "zubatý" – stotožnenie sa s hrdinom neprebieha tak automaticky, ako býva zvykom pri konvenčnejších dielach. Viaceré Davidove reakcie dostávajú zmysel až pri spätnom pohľade vo svetle ďalšieho deja. Scenár tak postupne vťahuje diváka do sveta netypického vzťahu, vytrvalo odolávajúcemu vekovému rozdielu i odlišným kultúram a temperamentom.

Romantické momenty sa v Umierajúcom zvierati nájdu tiež, majú ale zaujímavú sladkoslanú príchuť reality. Pointa nie je totiž v tom, ako profesor zvádza o študentku hrdinský boj, ale skôr v oveľa ťažšom boji, nasledujúcom v okamihu, keď ju už získal. Táto téma poskytuje vďačný priestor predstaviteľom oboch hlavných postáv.

Umierajúce zviera Umierajúce zviera

Netreba asi veľmi diskutovať o tom, že Ben Kingsley (Nabiť a zabiť, Oliver Twist) je Pán herec. Galéria jeho filmových postáv predstavuje neuveriteľné panoptikum hrdinov, antihrdinov, mudrcov i šialencov najrôznejších národností, rás či historických období. V každej zo svojich podôb pôsobí nekompromisne presvedčivo a pritom originálne. Nie je odkázaný na rutinérske ťahy, pretože každú postavu študuje so svojim povestným zanietením a stále je odhodlaný objavovať. To všetko platí aj pre postavu Davida Kepesha.

Je preto veľmi potešujúce, že Penélope Cruz v úlohe Consuely je Kingsleymu viac než zdatnou partnerkou. Už Volverom sa táto cieľavedomá Španielka vyslobodila zo šablóny jednoduchej južanskej krásky a dala najavo, že s ňou treba rátať aj pri podstatne náročnejších postavách. V tomto filme hrá... no, na prvý pohľad hrá zase len jednoduchú južanskú krásku, ale postupne sa z nej vykľuje inteligentná, vnímavá a zraniteľná žena, v mnohom dospelejšia, než jej o generáciu starší milenec. Penélope Cruz zvláda všetky polohy aj premeny Consuely s bravúrou, nerobí jej problém nahota pred kamerou (zábery nahého tela bývajú málokedy tak nabité významom a emóciami, ako v závere tohto filmu) a výborna práca s hlasom (telefonát po rodinnej oslave je tak isto jedna z kľúčových scén).

Umierajúce zviera Umierajúce zviera

Okolo Davida Kepesha sa pohybuje niekoľko zaujímavých vedľajších postáv, takisto s vynikajúcim obsadením. Neodpúšťajúceho syna Kennyho hrá Peter Sarsgaard (Mariňák), najlepšieho kamaráta Georgea s prehľadom stvárnil Dennis Hopper a "kamarátku do postele" Carolyn, nekompromisne vystihla Patricia Clarkson (Dobrú noc a veľa šťastia).

Napriek hviezdnemu obsadeniu si Umierajúce zviera nehľadá cestu k masovému divákovi. Je to pozorná, starostlivá adaptácia kvalitného románu. Hovorí o zaujímavých témach (láska s dôverou i bez nej, dospievanie dospelých, to, ako slabo chráni skúsenosť pred zbabelosťou) a zobrazuje ich nenásilným, ale dôsledným spôsobom, takže dodá dosť materiálu na premýšľanie aj preciťovanie. Ak chcete vidieť film, ktorý vám po hodine nevyprchá z hlavy, Umierajúce zviera určite nie je zlý tip.

Elegy (USA, 2007, 113 min.)
Réžia: Isabel Coixet. Námet: Philip Roth – rovnomenný román. Scenár: Nicholas Meyer. Kamera: Jean-Claude Larrieu. Strih: Amy E. Duddleston. Hudba: Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, Eric Satie, Arvo Pärt, Antonio Vivaldi – úryvky z diel. Hrajú: Penélope Cruz, Ben Kingsley, Patricia Clarkson, Dennis Hopper, Peter Sarsgaard, Deborah Harry, Charlie Rose, Chelah Horsdal

autor Ján Hušták 30.1.2009
9.0
7.6