DVANÁSŤ (12)

DVANÁSŤ (12)

9.0

Filmová recenzia



Nikita Michalkov zobral základnú zápletku Lumetových Dvanástich rozhnevaných mužov a nakrútil ju po svojom. Prostá východisková situácia, proces s údajným mladým otcovrahom (v kontexte novšej produkcie Čečenom obvineným zo zabitia nevlastného otca – Rusa), sa stáva zámienkou na rozohratie veľkolepého výjavu odhaľujúceho mnohé jazvy národa aj duší jeho príslušníkov.

Celkom úmyselne sa vyhýbam termínu remake, pretože si nie som istý, že je práve najvhodnejší. Michalkovov prístup je totiž radikálne odlišný od Lumetovho, čo ovplyvňuje estetickú, ale aj ideovú a emocionálnu rovinu. Vo všeobecnosti by sa dal zásadný rozdiel zhrnúť zhruba tak, že americký „starší brat“ apeluje na intelekt, kým ruská verzia hrá predovšetkým na emócie. Uznávam, predchádzajúca veta môže pôsobiť povrchne, ba až triviálne, no v žiadnom prípade sa tu nechcem venovať porovnávaniu v širších súvislostiach. Hoci by mohlo byť predmetom poriadne hutnej analýzy, na obmedzenom priestore krátkeho žánru sa nemienim vydávať touto cestou. Radšej by som sa pokúsil aspoň v stručnosti načrtnúť, čo asi možno od Dvanástky očakávať.

                

V prvom rade mimoriadne silnú drámu s veľmi širokým záberom. V podstate sa dá povedať, že každý výstup jedného z porotcov otvorí nový aspekt ústrednej situácie, vďaka čomu ju v globálnej perspektíve nazeráme z mnohých stanovísk. Rôzne uhly pohľadu sa dopĺňajú a obohacujú v náhľade na danú udalosť a zároveň nám odhaľujú rysy ich „majiteľov“. Divák tak postupne získava zlomky a útržky, z ktorých si skladá celkový obraz: ohromnú (a ohromujúcu) epickú fresku. Ani jednému z tucta súdiacich mužov nevenuje Michalkov viac pozornosti než druhému, nikto nie je odsunutý do úzadia; ide o obraz bez stredu (nie je ním ani čečenský mladík, ako by sa mohlo zdať), resp. s mnohými stredmi. Mnoho z toho najdôležitejšieho sa, pochopiteľne, odohráva v priestore medzi nimi, kde dochádza k vypätým stretom a diskusiám. 

Dvanásť (12) Dvanásť (12) Dvanásť (12)

Treba pripomenúť, že tvorcom sa podarilo dať dohromady skvelý herecký ansámbel. Prejavy jednotlivých zúčastnených sú bezchybné, presné a sugestívne, herci idú naplno počas celého filmu (čo je pri náročnosti dialógov a minutáži naozaj obdivuhodné). Pri zvolenom estetickom kľúči (takmer úplné dodržiavanie jednoty miesta a deja, s výnimkou občasných prestrihov na zábery vojnou gniavenej krajiny), nám práve oni tlmočia prevažnú väčšinu nielen myšlienok, ale aj emócií a v tých najsilnejších momentoch nám možno dokonca vyrazia dych. Nemá zmysel rozplývať sa nad každým zvlášť, pretože skutočne všetci si zaslúžia uznanie a potlesk za skvelo odvedenú prácu.

Veľkou devízou Dvanástky sú aj precízne kameramanské, strihové a hudobné riešenia. Kameraman Vladislav Opeljanc podriaďuje svoje vlastné výrazové prostriedky toku rozprávania, nestrháva zbytočne pozornosť na svoju prácu (čo však neznamená, že si jeho výkon nevšimnete). Na Michalkovovom projekte sa podieľal aj Eduard Artemjev. S rovnakým režisérom spolupracoval už predtým (napríklad na Unavených slnkom), no za zmienku stojí aj jeho participácia na dielach Andreja Tarkovského (Solaris, ZrkadloStalker). 

Dvanásť (12) Dvanásť (12) Dvanásť (12)

V domácom prostredí vyvolal Michalkov rozporuplné reakcie, a veru nie je sa ani čo čudovať. Silné kritické tóny v jeho filme zaznievajú na margo ruskej súčasnosti aj minulosti, politického aj súkromného života. Koniec koncov, jeho videnie ľudí nie je vonkoncom ružové, skôr naopak, poriadne ťaživé, ba priam desivé. V každom prípade je nám sprostredkované mimoriadnym a pozoruhodným dielom. Či už s prezentovaným názorom budeme súhlasiť, alebo nie, oplatí sa venovať mu pozornosť a popremýšľať nad nastolenými otázkami. Je ich viac než dosť…

P. S. Áno, Michalkov s divákom manipuluje, dokonca veľmi. To však nie je len tak –  manipulovať, aj to treba vedieť, a hlavne – nemal by to byť výsledok, ale prostriedok. Keď autorovi priznáme právo na slobodnú voľbu jeho výrazových prostriedkov a prijmeme ich, môže sa dostaviť absolútny zážitok. Ak nie, sami sa ukrátime o túto možnosť.  


12 (Rusko, 2007, 159 min.)
Réžia: Nikita Michalkov. Scenár: Nikita Michalkov, Vladimir Moiseyenko. Kamera: Vladislav Opeljanc. Hudba: Eduard Artmeyev. Hrajú: Alexej Petrenko, Nikita Michalkov, Valentin Gaft, Sergei Makovetsky, Sergei Garmash, Yuri Stoyanov, Sergei Gazarov, Michail Yefremov


autor Michal Michalovič 28.11.2008
Kinema
9.0
Diváci
9.3
Ohodnotiť

Žner: Krimi/Dráma
Minutáž˝: 159 min
Krajina: Rusko
Rok výroby: 2007
Homepage www

Premiéra: 12.9. 2008
Premiéra SK: 27.11.2008
  • Dvanásť rozhnevaných ... (18.11.2008 19:12:41)
  • Turning Point, druhá séria. Jedna z najlepších dokusérií Netflixu odštartuje 12. marca (01.03.2024 23:45:32)
  • Milujete sci-fi? Vybrali sme 12 dôležitých filmov, ktoré možno nepoznáte (18.09.2023 0:36:25)
  • Nového Frasiera uvidíme od 12. októbra na Paramount + (26.08.2023 19:14:09)
  • 12 skrytých filmových pokladov na Netflixe, HBO Max a SkyShowtime. Podcast Vertigo (06.08.2023 21:38:31)
  • Vitajte vo Wrexhame. Nová sezóna odštartuje 12. septembra (28.07.2023 15:05:45)
  • S rozpočtom 120 miliónov hrivien je Dovbuš jedným z najväčších a najdrahších ukrajinských filmov (24.07.2023 19:50:26)
  • Larry David ohlásil návrat v už potvrdenej 12. sérii kultového seriálu (12.04.2022 23:10:24)
  • Netflix a HBO GO novinky - Betty, The Racer, 14 jours, 12 nuits, Lupin (06.06.2021 21:51:28)
  • Návrat k seriálu Slovania. 12 epizód, 12 najlepších hlášok (15.05.2021 23:21:38)
  • Nový seriál z produkcie HBO The Nevers, bude mať premiéru 12. apríla (26.03.2021 21:42:22)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Diváci
    9.3
    Ohodnotiť

    Žáner: Krimi/Dráma
    Minutáż˝: 159 min
    Krajina: Rusko
    Rok výroby: 2007
    Homepage www

    Premiéra: 12.9. 2008
    Premiéra SK: 27.11.2008
    0 z 10
    0 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    NAJČÍTANEŠIE
    |SMRŠŤ
    0
    hodnotenie 5/10
    |GODZILLA A KONG: NOVÁ RÍŠA
    1
    hodnotenie 5/10
    |ZÓNA ZÁUJMU
    0
    hodnotenie 8/10
    |OPIČÍ ČLOVEK
    0
    hodnotenie 7/10
    |PRIŠLA V NOCI
    0
    hodnotenie 7/10
    |ROZTÁPANIE
    0
    hodnotenie 8/10
    |VYSVETLENIE NA VŠETKO
    1
    hodnotenie 7/10
    |KUNG FU PANDA 4
    1
    hodnotenie 6/10
    |SAMOTA
    0
    hodnotenie 7/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6379
    02 |
    návšt. 3868
    03 |
    návšt. 3865
    04 |
    návšt. 3518
    05 |
    návšt. 2098
    06 |
    návšt. 1798
    07 |
    návšt. 2057
    08 |
    návšt. 1557
    09 |
    návšt. 764
    10 |
    návšt. 551
    REBRÍČEK US
    01 |
    $80,0 mil.
    02 |
    $16,0 mil.
    03 |
    $11,0 mil.
    04 |
    $10,0 mil.
    05 |
    $3,3 mil.
    06 |
    $2,4 mil.
    07 |
    $2,2 mil.
    08 |
    $1,9 mil.
    09 |
    $1,5 mil.
    10 |
    $1,4 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.