PARÍŽ, MILUJEM ŤA

PARÍŽ, MILUJEM ŤA

6.0

Asi každému, kto sleduje filmové novinky, napadne fakt, že Paríž, milujem ťa má až príliš veľa spoločného s filmom Paríž. Minimálne základný popis – „je to mozaika príbehov rôznych ľudí, navzájom nesúvisiacich, odohrávajúcich sa v Paríži.“ Formálne však ide o úplne odlišné snímky, a to je snáď jediný záchytný bod, vďaka ktorému si po nejakom čase jeden s druhým filmom nespletiete.

Dvadsať režisérov vyprodukovalo pre divákov poriadnu „dávku“. Na rozdiel od „klasických“ filmov budete mať možnosť ich okamžitého porovnávania – keďže tu ich je až osemnásť. Väčšina z nich ašpiruje aj na pekný celovečerák. Vedela by som si predstaviť aj lepší experiment, napríklad taký, v ktorom by sa postavy z jedného filmu nenápadne objavili v druhom. Tak, ako to dokáže Krzystof Kieslowski. Síce sa tak aj stane, no až v úplnom závere – a keďže až vtedy, oceňujem, že zasahovanie je jemné. Na druhej strane je obdivuhodné, ako niektoré z filmov dokážu zaujať za taký krátky čas. Škoda, že krátke trvanie a rýchle striedanie jednotlivých celkov znižujú úroveň vnímania aj zážitok. Menej je niekedy viac. Stačilo by pár najlepších snímok predĺžiť o pár minút, tie slabšie vyhodiť a hneď by to bolo o niečom inom. V každom prípade – klobúk dole pred režisérmi, ktorí sa do projektu pustili, pretože nakrútiť päťminútový film je mnohokrát ťažšie ako celovečerný.

Spočiatku sa snažíte hľadať a nachádzať spoločného menovateľa (okrem už klišéovitého Paríža). Najskôr sa vám môže zdať, že ide o rozličné spôsoby zoznámenia, o stretnutie sa s pravou láskou. No po treťom filme to už neplatí, a preto odporúčam nehľadať paralely, pretože do posledného filmu v hlave aj tak všetky neudržíte. Pri všetkých dielkach je jednoduché určiť si, aký druh lásky zobrazujú – od lásky medzi mužom a ženou, cez lásku medzi matkou a dieťaťom až po lásku medzi mužom a mužom. Nielen druhy, ale vidíme tu aj rôzne etapy lásky – začínajúca, končiaca, visiaca na vlásku, zmarená, zanedbaná... Taktiež sú tu rôzni ľudia v rôznych životných situáciách – pred svadbou, pred rozvodom, pri zoznámení, matku po strate dieťaťa,  muža pri strate ženy...  Namiesto nudne znejúcich všeobecných popisov typu jedálny lístok sa radšej pozrime na konkrétne príbehy. Na prehliadku po osemnástich parížskych zákutiach vás síce nepozvem, ale priblížim vám aspoň pár miest. Cez niektoré treba len prejsť, na iných je dobré sa pristaviť dlhšie.

Paríž, milujem ťa Paríž, milujem ťa Paríž, milujem ťa

Montmartre
V romantickom príbehu o zoznámení muža a ženy sa všetko odohrá na ploche asi 4x4 metre – v okolí zaparkovaného auta a vnútri auta. Aj preto  bola potrebná kvalitná práca kamery. Niektoré pohľady sú celkom nápadité, napríklad cez spätné zrkadielko auta. Obsahovo sa za prvým plánom však nenachádza nič viac. O nevšedných zoznámeniach by sa mohli nakrútiť desiatky podobných historiek.

Tuileries
Coenovci opäť dosvedčili, že je dobré, ak bratia držia spolu. Palec hore aj za miesto deja: stanica metra. Eiffelovka či  pohľad na cintorín naozaj nie sú potrebné, je ich dosť v iných snímkach. Príbeh je vtipný aj absurdný zároveň, tak, ako sa od súrodeneckého dua dalo očakávať. Nezabudnite sa v Paríži na tejto stanici metra zastaviť. Len sa nepozerajte ľuďom  priamo do očí!

Place des Victoires
Nedovolím si obísť pochvalu výkonu Juliette Binoche v dráme o žene, ktorej umrelo dieťa. Japonský režisér Nobuhiro Suwa opäť ukázal, že rozumie duši matky a diváka zasahuje priamo do srdca.

Quartier de la Madeleine
Keď sa divákovi pred očami objaví Frodo (Elijah Wood mi ostane navždy zafixovaný iba pod tým menom) v snímke, ktorá vyznieva ako stopercentná paródia lacného hororu, má dosť. V závere mozaiky sa to však vysvetlí. Aj tak platí, že pointa nie je ani zďaleka originálna. Akýkoľvek študentský film môže byť lepší.

Faubourg Saint-Denis
Dielko Toma Tykwera s typickým „MTV-lookom“ – rytmická a rýchla hudba, kamera snímajúca veľké množstvo obrazov za sekundu, pretočenie času dozadu... Prvkom pripomínajúcim film  Lola beží o život je telefonát, ktorým sa to všetko začne, v tomto prípade aj ukončí. A aj tu si postavy zabehajú. Tykwer zveril hlavnú úlohu nevidiacemu Melchiorovi Beslorovi, ktorého sám objavil a ktorého prvýkrát obsadil do filmu Princezná a bojovník. Druhú hlavnú postavu stvárňuje Natalie Portman. Na malej ploche sa odohrá pekný dojímavý duet. Faubourg Saint-Denis je jedným z najlepšie zvládnutých filmov mozaiky.

Quartier des Enfants Rouges
Režisér Olivier Assayas stvoril pozoruhodný príbeh, ktorého téma je diskutabilná. Môže ňou byť vznikajúca náklonnosť medzi herečkou a doručovateľom drogy,  alebo ich rozdielne vnímanie iskrenia medzi nimi. Isté je, že Maggie Gyllenhaal je tu veľmi dobrá. Je to jeden z filmov, ktoré v tejto spleti patria k zaujímavejším.

14e arrondissement
Len jeden režisér - Alexander Payne zadanie poňal tak, že vyjadril lásku niekoho konkrétne k Parížu. Nakrútil v podstate jednoduchý príbeh o Američanke na výlete. Jedinečnosť sa zachováva aj vďaka použitiu  francúzštiny s anglickým prízvukom.

Place des fêtes
Černošskí herci sa predstavia v jednom z mála filmov, ktorý zobrazuje negatívnu tvár francúzskeho hlavného mesta. Režíroval ho Oliver Schmitz. Detailné zábery prispievajú k postupnému odhaľovaniu smutnej skutočnosti. Citlivo nakrútený a emotívne spracovaný príbeh má veľkú šancu utkvieť v pamäti.

Čo chcela režisérska dvadsiatka odkázať svetu? Zadanie (Paríž-láska) je bez nápadu, zlepenec rozpačitý, diváci prekvapení, či dokonca unudení. Majú to brať vážne, hľadať pointu alebo sa len nechať vodiť po „meste lásky“?  Nebyť kvalitnejších kúskov, poviete si na konci filmu skôr opak toho, čo je v názve. Má to na svedomí hlavne mozaikovité spracovanie, ktoré sa nepoužíva bežne preto, lebo nie vždy to prináša dobré ovocie.

Paris, Je T'aime (Francúzsko, Lichtenštejnsko, Švajčiarko, Nemecko, 2006, 120 min)
Réžia: Olivier Assayas, Frédéric Auburtin, Gurinder Chadha, Sylvain Chomet, Joel Coen, Isabel Coixet, Wes Craven, Alfonso Cuarón, Gérard Depardieu, Christopher Doyle, Richard LaGravenese, Vincenzo Natali, Alexander Payne, Walter Salles, Oliver Schmitz, Nobuhiro Suwa, Daniela Thomas, Tom Tykwer, Gus Van Sant, Ethan Coen. Hrajú: Ben Gazzara, Steve Buscemi, Natalie Portman, Gena Rowlands, Gaspard Ulliel, Marianne Faithfull, Javier Cámara, Ludivine Sagnier, Nick Nolte, Leonor Watling, Bob Hoskins, Fanny Ardant, Yolande Moreau, Elias McConnell, Willem Dafoe, Juliette Binoche, Elijah Wood, Margo Martindale, Gérard Depardieu, Rufus Sewell, Alexander Payne, Emily Mortimer, Wes Craven, Maggie Gyllenhaal, Miranda Richardson, Sergio Castellitto, Barbet Schroeder, Catalina Sandino Moreno, Aïssa Maïga, Olga Kurylenko, Melchior Belson, Adel Bencherif

autor Elena Jančušková 10.9.2008
6.0
5.2