RÍŠA HRAČIEK

RÍŠA HRAČIEK

5.0

Kto si v detstve nepredstavoval, že hračky v jeho izbe v noci ožívajú, celú noc vystrájajú a nadránom si rýchlo sadnú na svoje miesto na polici a tvária akože nič? Od sľubného názvu Ríša hračiek som pravdupovediac očakávala niečo tejto predstave podobné. Ríša hračiek je názov hračkárstva, ktoré vraj nie je obyčajné, ale zázračné. Obávam sa však, že aj pre detského diváka to bude iba „slabý odvar“, a Ríša hračiek ostane iba v rovine pomenovania obchodu.

Príbeh je spracovaný ako rozprávanie deväťročného Erica, ktorý k jednotlivým kapitolám uvedie ich názvy. Na začiatku každej kapitoly sa objaví ilustrovaný obrázok, ktorý „ožije“. Ako dieťa by som si túto formu veľmi pochvaľovala. Pre nielen detské oko je pôsobivá hra s farebnosťou. V hračkárstve, kam sa deti chodia skôr hrať ako nakupovať, je toľko pestrosti, koľko v žiadnej detskej izbe nebýva. A keď Magorius odchádza, jeho „kráľovstvo“ je odeté v smútočnom šate.

Štyri hlavné postavy, to je v rámci jedenapolhodinového filmu až príliš vysoký počet. A každá z nich prekonáva životnú zmenu: vyše dvestoročný majiteľ hračkárstva Magorius (Dustin Hoffman) sa chystá na večný odpočinok, jeho mladá pomocníčka Molly (Natalie Portman) plánuje z dočasnej práce odísť a začať konečne „dospelácky“ život, oproti nej skostnatelý účtovník Henry (Jason Bateman), ktorý síce má až príliš „suchý“ život, ale znovuobjavuje čaro detstva. Napokon je tu deväťročný Eric (Zach Mills), ktorý má problém nájsť si kamarátov... Keby sa posvietilo na jedného protagonistu podrobnejšie, navrhovala by som práve detského hrdinu. Starosti Molly a Henryho by som ako dieťa asi ani nechápala a pokladala by som ich za nudnú časť rozprávky.

Ak vám postava skostnatelého a naoko nezáživného účtovníka Henryho pripomenie Harolda z filmu Horšie to už nebude, podobnosť nie je náhodná – scenáristom oboch snímok je Zach Helm, ktorý si tentoraz skúsil aj réžiu. Už je jasné, že ho trápia práve skostnatelí karieristi, a snáď mal pri tvorbe na mysli viac ich, ako deti.

Ríša hračiek Ríša hračiek Ríša hračiek

Čo sa hereckých výkonov týka, jedinou ozajstnou kúzelnou „podívanou“ je Dustin Hoffman. Ako Magorius má vždy poruke zaujímavé filozofické výroky a pozoruhodné vysvetlenia. A tvári sa presne tak, ako sa to na majiteľa čarovného hračkárstva patrí. Magorius je skutočne reprezentatívnou postavičkou z ríše fantázie. Pre Molly je takisto bežnou súčasťou života používanie gombíka na dverách, ktorým sa dá nastaviť, čo za nimi má byť, takže sa javí ako „zasvätená“ do tajomstiev. Ale ako je potom možné, že sa v situácii, keď jej Magorius podaruje čarovnú drevenú kocku, zachová tak, ako každý „rozprávkoskeptik“ – s nechápavým výrazom v tvári sa začuduje: „Kus dreva?“. Keď sa Molly snaží Podivína, ako si pomenujú účtovníka, presvedčiť o čarovných vlastnostiach hračkárstva, vyznieva to, akoby si z toho sama uťahovala. Keby sa aspoň netvárila tak vážne, alebo keby aspoň nemala ten chlapčenský zostrih... A jeden nevinný zlozvyk ju tiež ešte nerobí nevšednou.

Natalie Portman je v úlohe „večného dieťaťa“ totálne nepresvedčivá. (K tomu ešte napomáha český dabing.) Kvôli mechanickému nahadzovaniu prekvapivého výrazu a amatérskemu padaniu sánky ju do tejto úlohy asi neobsadzovali. Neviem, či jej táto rola iba nesadla, alebo ju zanedbala. Mám podozrenie na druhú možnosť. V tom prípade: Pozor, deti nie sú hlúpe! Oveľa presvedčivejší je Zach Mills – predstaviteľ Erica. Na svoj vek, no asi aj práve vďaka nemu, sa v Ríši hračiek vyžíva, čo prezrádzajú jeho večne žiariace oči. Taká iskra Natalie Portman chýba. Ešte aj Podivín dokáže čarovnému svetu podľahnúť lepšie. To, ako si ho jedna z hračiek zamiluje, je krásne gesto, ale žiaľ, nerozvinuté a zobrazené iba náznakovo.

Ríša hračiek Ríša hračiek Ríša hračiek

S očakávním niečoho príjemne kultivovaného a dôvtipného, typu Horšie to už nebude, ďaleko nezájdete. Vyskytne sa tu pár drobných pokusov, ale Zach Helm by ich určite vedel prepracovať aj lepšie. Možno predpokladal, že pre deti by cesta po tejto línii nebola zaujímavá. Ale pravdou je aj to, že ani s fantastickými hračkami a vlastnosťami čarovného obchodu to nepreháňa.

Ríša hračiek je, a zároveň nie je rozprávkou. Ale urobiť film tak, aby sa nenudili ani deti, ani ich rodičia, nie je jednoduché. Výsledkom potom môže byť nemastný-neslaný hybridný výtvor v peknom obale. Škoda.

Mr. Magoriums Wonder Emporium (USA, 2007, 95 minút)
Réžia a scenár: Zach Helm. Kamera: Roman Osin. Hudba: Alexandre Desplat, Aaron Zigman. Hrajú: Dustin Hoffman, Natalie Portman, Jason Bateman a ďalší

autor Elena Jančušková 22.2.2008