3:10 VLAK DO YUMY

3:10 VLAK DO YUMY

8.0

Zmeškať, alebo stihnúť vlak môže zmeniť váš život. Najmä ak vás ten vlak má odviesť do väzenia. Pripravte sa na slušnú poctu klasickému westernu.

Druhý western tohto roka v mnohom nadväzuje na klasiky žánru. Stavia proti sebe dvoch antagonistických hrdinov a portrétuje na nich pravidlá, ale i romantizujúce ikony divokého západu.

Ben Wade (Russell Crowe) je renegát. Ben Wade je zlodej a vrah. Ben Wade je tŕň v oku železničných a iných spoločností. On a jeho banda prepadávajú vlaky a dostavníky, berú si čo sa im páči a k olovu nemajú nikdy ďaleko. Prekliato rýchle ruky a bystrá hlava si vedia poradiť so všetkými nástrahami. Bohaté spoločnosti sú zúfale. Nepomáha ani ochrana Pinkertonovej služby, ani guľomet. Dan Ewans (Christian Bale) je invalidný farmár. Dan Ewans je manžel a otec dvoch synov. Dan Ewans je tŕň v oku miestneho boháča, ktorý ho chce vyštvať z pôdy, získať ju a draho predať železnici. Ewans a jeho rodina sa však snažia ako môžu. Dúfajú, že príde dážď, ktorý spasí ich úrodu. Ewans sa snaží urobiť všetko správne a odmieta násilie ako odplatu. V očiach svojich synov sa však stáva slabochom.

Osudy Wade a Ewansa sa pretnú vo chvíli, keď ten prvý úspešne vykradne chránený dostavník a ten druhý navedie šerifa na jeho stopu a pomôže tak jeho zatknutiu. Wade bol chytený sám a má byť rýchlo dopravený do Yumy, odkiaľ ho zoberie vlak do väzenia. Eskortovať ho, však znamená ubrániť sa zvyšku gangu, ktorý pôjde tvrdo za záchranou svojho šéfa. Za eskortovanie sa preto dobre platí a Ewans sa rozhodne zarobiť si 200 dolárov a zachrániť svoju farmu. Príbeh sa môže začať...

Režisér James Mangold (Walk the Line) spolu so scenáristami (Welles a Brandt), ktorí veru nepatria k hviezdam štrajkujúcej WGA (odborárskeho združenia scenáristov) na mňa v kine vybalili veľmi príjemný kúsok. Priznám sa, som veľký fanúšik tohto žánru a zopár jeho kúskov považujem za večné klenoty kinematografie. Vždy veľmi rád podiskutujem, prečo považujem Vtedy na západe za jeden z najlepších filmov vôbec a prečo Sedem statočných mám ešte o trochu radšej ako pôvodného Kurosawu. Možno aj preto vidím vo Vlaku nielen poctivé filmové remeslo, ale najmä poctu klasickým postupom a témam westernu. Okrem protipólnosti hrdinov je tam toho omnoho viac. Téma chlapstva a hrdinstva, skloňovaná obidvoma a vytvárajúca v konečnom dôsledku nielen zápletku, ale i jej rozuzlenie, je podstatou väčšiny príbehov mužov v dlhých plášťoch s koltmi nebezpečne nízko. Zatiaľ čo v Leoneho opuse išlo o pomstu, Vlak do Yumy je podobnejší Statočným v tom, že hľadá odpoveď na otázku, kto je to chlap, a akú cenu má slovo a skutok.

3:10 Vlak do Yumy 3:10 Vlak do Yumy 3:10 Vlak do Yumy

Tomuto hľadaniu napomáha nielen trojuholník mladého chlapca, ktorý si má vybrať svoj životný vzor medzi otcom a desperádom, ale i sprievodné postavy. Mňa osobne najviac zaujal zverolekár Potter (Alan Tudyk – môžete ho poznať ako pilota Washa zo skvelého seriálu Firefly), ktorý spolu s Ewansom predstavovali „dobro“, pinkertonista McElroy (Peter Fonda) a pištoľník Prince (Bena Fostera ste mohli vidieť ako anjela v X-Men 3) na strane násilia. Peter Fonda (Bezstarostná jazda) tak vo svojej úlohe oblúkom pripomenul otca Henryho v nezabudnuteľnej postave Franka. V neposlednej rade chcem pripomenúť, že Russell Crowe si strihol v krátkom čase dve protipolné úlohy. Po neúplatnom policajtovi v Americkom gangstrovi sa tentoraz ocitá v opačnej úlohe a ak ste videli oba filmy, môžete si vychutnať „remake“ scény s podplácaním.

Ďalšou zaujímavou reminiscenciou na základné témy je samotný vlak, prítomný i v slovenskom distribučnom názve. Dve ligotavé koľajnice križujúce prériu sa stali symbolom bielej expanzie, ktorá najskôr vytlačila indiánov z ich prirodzených teritórií a neskôr zlikvidovala aj veľkú časť drobných farmárov. Príchod vlaku je veľmi často katalyzátorom udalostí, aj keď väčšinou vo význame príchodu veľkej spoločnosti. Tentoraz sa čaká najmä na fyzický príchod vlaku do stanice. Hlavná prestrelka sa tak neodohrá „na pravé poludnie“, ale tesne po tretej a dej tak trochu končí tam, kde príbeh Harmonikára začína.

Predošlé dva odseky naznačujú, že 3:10 Vlak do Yumy v sebe obsahuje klasické postupy žánru a to je možno i jedinou výhradou voči nemu. Predsa len, píše sa rok 2008 (resp. 2007 v dobe vzniku filmu) a Vlak zostáva v svojom poctivom pohľade tam, kde sme už boli. Neprináša drsnosť, alebo zvýšenú hraničnosť situácii a postáv ako skvelý Proposition, ani si nevytvára novú estetiku a modernosť ako Vydedenci, ktorých ste mohli vidieť na predposlednom MFF v Bratislave.

Vlak do Yumy je poctivým kusom filmárčiny, ktorá síce z hľadiska kamery, strihu a réžie neprekračuje rámec kvalitného remesla, ale pre milovníkov žánru pripraví príjemný zážitok v spoločnosti ošľahaných tvári, krátkych viet nabitých olovom a i nejakej tej prestrelky. Nejde v žiadnom prípade o akčnú víchricu, ale sila poctivých westernov bola vždy predovšetkým v hlavných charakteroch a ich príbehu. Tak si ho užite aspoň tak ako ja.

3:10 to Yuma (USA, 2007, 122 min.)
Réžia: James Mangold. Scenár: Halsted Welles, Michael Brandt, Derek Haas. Kamera: Phedon Papamichael. Hudba: Marco Beltrami. Hrajú: Russell Crowe, Christian Bale, Logan Lerman, Dallas Roberts, Ben Foster, Peter Fonda (a ďalší).

autor Vladimír Kurek 1.2.2008
8.0
7.6