V TEN VEČER

V TEN VEČER

6.0

Tvorcovia romantickej drámy V ten večer by si pravdepodobne želali, aby sa recenzie o ňom písali asi takto: "Film vzbudí v človeku množstvo otázok pátrajúcich po jeho skutočných túžbach a po spokojnosti s vlastným životom."  Alebo: "Od začiatku navodenú záhadu -  kto je Harris, postupne odhaľujeme v Anniných spomienkach..." Alebo typicky protekčné: "Podľa bestselleru Susan Minot a od autora Hodín Michaela Cunninghama" (a preto to musí byť dobré). Filmu nechýba veľa, ale na prvý dojem nadobudnutý z traileru môžete pokojne zabudnúť. To, ako veľmi vás film osloví, a či vôbec, v tomto prípade závisí aj od toho, či sa vidíte v niektorej z postáv a v akom citovom rozpoložení sa momentálne nachádzate. Ale zbytočne sa na veľký zážitok netešte.

Porovnávanie filmov V ten večerHodiny je pochopiteľné práve z dôvodu, že spoluscenáristom filmu V ten večer je známy autor románu Hodiny Michael Cunningham. Ďalším spoločným bodom je (ne)vyrovnanie sa s nežiadúcou sexuálnou orientáciou postáv/postavy, a samozrejme, v oboch filmoch vystupujú Meryl Streep a Claire Danes. Ale inak sú Hodiny o hodný kus vpredu, a napokon, sú o niečom úplne inom ako V ten večer.

V ten večer V ten večer V ten večer

Film je nakrútený podľa románu Susan Minot. A rovnako ako v románe, aj vo filme sa striedajú dve časové pásma: v prvom sa premietajú Annine (Claire Danes) spomienky na „ten večer“ a druhý sa odohráva o polstoročie neskôr, keď Ann leží na smrteľnej posteli. Spočiatku sa svet spomienok a súčasnosti striedajú príliš rýchlo. Kým sa stihnete naladiť na jeden dej, vtrhne vám do toho druhý. Postupne sa ale pohľady do jednotlivých svetov predlžujú, a aj sa zároveň jeden druhému približujú. Fakt, že film je nakrútený podľa knižnej predlohy, cítiť aj z dialógov. A asi ako v každom romantickom príbehu, aj tu sú postavy typizované a zmenám veľmi nepodliehajú: Ann je nezávislá, samostatná mladá žena s dobrým vkusom a ešte lepším hlasom, ktorá prichádza na svadbu svojej kamarátke Lile (Mamie Gummer), a hneď vytuší, že svadobný deň pre ňu nie je tým najšťastnejším. Lila je chytená v sieti vlastných pocitov, utláčaná medzi tým, čo sa od nej očakáva, a tým, po čom túži. Buddy (Hugh Dancy) je jej rozmaznaný mladší brat, malá čierna ovca rodiny, neúspešný spisovateľ holdujúci alkoholu. A napokon „tajomný“ Harris (Patrick Wilson), ktorý zamotá hlavy minimálne vyššie spomínaným postavám. V druhom dejovom pásme sú okrem umierajúcej Ann (Vanessa Redgrave) hlavnými postavami jej dospelé dcéry Connie (Natasha Richardson) a Nina (Toni Colette). Ako správne sestry sa majú vždy prečo hádať a obviňovať – jasné, že z lásky.

V ten večer V ten večer V ten večer

Anotácie a trailery sľubujú aj hviezdne herecké obsadenie – v čom sa nemýlia. Skvelé výkony nepodávajú iba „tradične dobré“ Meryl Streep alebo Glenn Close (tým sa aj tak nedostane až tak veľa priestoru). Claire Danes sa očividne v úlohe Ann cíti veľmi dobre. Konečne úloha, ktorá jej sadla. Už aj malý detail – tmavé vlasy namiesto svetlých – dokáže urobiť veľké divy. Nezaostáva za ňou ani „David Copprefield“ -  Hugh Dancy, predstaviteľ Buddyho. Pri najostrejšom konflikte s Ann (resp. pri Anninom výbuchu hnevu voči nemu) s ním súcitíte a Ann sa vám bude zdať až pritvrdá, hoci viete, že má pravdu a „dobre mu tak“. Celkom symbolické gesto je obsadenie skutočných matiek a dcér do úloh vo filme: v prípade starej a mladej Lily – Meryl Streep a jej skutočnej dcéry Mamie Gummer. Druhou dvojicou je Ann v pokročilom veku a jej dcéra Connie - Vanessa Redgrave a jej skutočná dcéra Natasha Richardson. Polemizovať by sa dalo o výkone Patricka Wilsona. V rámci danej postavy je však jeho zdanlivý odstup prijateľný.

Film vám ulahodí po hudobnej stránke – hudba je citlivá, jemná a dojímavá. Zložil ju Jan A. P. Kaczmarek (Hľadanie krajiny-nekrajiny). V ten večer sa divákom prihovára v zložitých životných dilemách typu – milovať ho, nemilovať ho, chcieť ho, odmietnuť ho... Hrá „na city“, a preto pravdepodobne nebude mať núdzu o priazeň divákov.

Evening (USA/Nem., 2007, 117 min.)
Réžia: Lajos Koltai. Námet: Susan Minot. Scenár: Susan Minot, Michael Cunningham. Kamera: Gyula Pados. Hudba: Jan A. P. Kaczmarek. Hrajú: Claire Danes, Toni Collette, Vanessa Redgrave, Patrick Wilson, Hugh Dancy, Natasha Richardson, Mamie Gummer, Meryl Streep, Glenn Close, Eileen Atkins, Ebon Moss-Bachrach, Barry Bostwick

autor Elena Jančušková 9.1.2008
6.0
-