ČIERNE VIANOCE

ČIERNE VIANOCE

3.0

Hľa, prichádza vianočný čas! Obdobie pokoja a lásky... a preto si sem rýchlo šupnime tínedžerskú vyvražďovačku, nech sa cítime ako v Amerike!

Black Christmas z roku 1974 je veľká klasika, ku ktorej sa viaže spomienka na prvú tínedžerskú vyvražďovačku alias slasher vôbec. Resp. je to presný film slúžiaci ako mustra na všetky nadchádzajúce kúsky, hrajúci sa s rôznymi filmovými pravidlami. A hrajú tam pekné babenky padajúce rad za radom neľútostnému killerovi.

Hneď brutálny rozdiel na úvod. Vrah v pôvodnej klasike si držal rúšku tajomna a jeho identita bola prakticky neznáma. Remake na to ide z iného konca a servíruje dejové pozadie, na základe ktorého sa dozvieme o chlapcovi s nevlastnými rodičmi splodenou sestrou a jeho prvou vražednou akciou, kde padlo za obeť pol rodiny a on sa dostal do ústavu. Teraz sa vracia a je jasné, že bude masakrovať znova. To je však razantný rozdiel oproti predlohe s neznámou identitou i sériou ostatných hororov, kde jednou z najväčších zábavičiek ostáva hľadanie chorej mysle stojacej za toľké prelievanie krvi. Tu nás nič podobné nečaká, pretože vieme, kto hluší a otázka prečo, je zväčša nezodpovedaná. Ako v iných zástupcoch žánru.

Preto sa nemožno čudovať ani scenáristickému náčrtu, ktorý si zobral jeden typický niekoľkoposchodový dom na predmestí, naplnil ho násťročnými slečnami so slušnými vnadami a občas neslušnými návrhmi (po ich realizácii však nebažte, inak ostanete sklamaní – holt, tento potenciál tvorcovia premrhali). Inak povedané, členkami sesterstva tráviacimi predvianočnú pohodu v dome, kam prichádza vrah a bude ich kosiť jednu za druhou. Nelámte si príliš hlavu nad poradím obetí, aj tak je malá šanca, že ho neuhádnete, pretože vraždy prichádzajú dosť náhodne a nejedna sympoška zomrie, zatiaľ čo iná deva žije ďalej. Na druhej strane môžete byť radi, pretože dievčat je dosť a počet obetí tým pádom nadpriemerne vysoký.

Čierne Vianoce Čierne Vianoce Čierne Vianoce

Nemá význam zahmlievať fakt, že Čierne Vianoce sú typický slasher s absolútne chýbajúcou hlbšou dejovou líniou. Všetko je servírované priamočiaro, bez okolkov, s cieľom potešiť prvú signálnu krvilačnejších divákov. Nie je to na škodu, no spracovanie neraz pokrivkáva a znemožňuje si vychutnať tento kus naplno. Pretože ak zoberieme do úvahy existenciu dvoch protipólov (veľmi kvalitný žánrový kúsok verzus veľmi zlý až zábavný flop), tak Black Christmas ostáva medzi nimi a spadá pod priemer.

Hoci Morgan vypomáhal a prispieval do scenárov trilógie Nezvratný osud, do samostatného dielka mu veľa dobrých nápadov neostalo. Predovšetkým je zarážajúce, ako zaradil spiatočku a po troch na hrane figurujúcich vyvražďovačiek chcel a nakrútil dosť vážne zameraný kus, pri ktorom sa snaží dokonca dramatizovať a tváriť sa, ako by vypadnuté telefóny, nábytkové ľakačky a podobné finesy pripadali originálne. Úprimne, nie je to tak. Takže jedine, čo vás napokon poteší po vizuálnej stránke, je trošku vyššia miera brutality a až oftalmologická úchylka pri vražedných aktoch. Holt, vylupovania a iných úprav ľudských očí na všakovaký spôsob si užijete dosýtosti, ale ruku na srdce, túžite po štyroch Saw ešte po vyššej miere (hoci neraz štylizovanej) brutality v amatérskejšom a samoúčelnejšom prevedení?

Čierne Vianoce majú smolu, že nedokážu pracovať s iróniou, pretože vzhľadom na toľké očné triky, vreštiace a mordované slečny a nápad hlušiť ich vianočnými predmetmi za sprievodu soundtracku Shirley Walker (ktorá o.i. tiež participovala na Nezvratnom osude), by si ju rozhodne zaslúžili. A bola by to parádna zábava, možno slúžiaca ako vianočný spin-off z Final Destination, ale tá hranica medzi iróniou a vážnosťou je skutočne príliš tenká. Škoda. Pretože takto je jeho dielko dosť slabučké a ani pestrá paleta slečien či mordov neprospieva k jeho hladkému sledovaniu. Akurát pár chlapcov so slabosťou na Michelle Trachtenberg (známa z Buffy, Eurotripu či Ice Princess) si môže trošku užiť, ale na stopáž 86 minút je to dosť málo.

Napriek tomu som však predsa len rád, že sa aspoň jeden distribútor snaží navnadiť v kine atmosféricky šokujúce Vianoce s hororom. Ponuka multiplexu tak môže vyzerať presne ako v Amerike, kde na pár oscarových kúskov a blockbustrov pripadne aj takýto counter-programming. Hoci, a to treba zvýrazniť, tá najväčšia sviatočná pecka nás ešte len čaká. Príde presne o týždeň a o vysoký počet obetí v nej tiež nebude núdza. A má potenciál stať sa najväčšou chobotinou roka. Nuž, ale aj tie treba v kinách mať...

Black Christmas (USA, 2006, 84 min.)
Réžia: Glen Morgan. Námet: Roy Moore – scenár rovnomenného filmu z roku 1974. Scenár: Glen Morgan. Kamera: Robert McLachlan. Hudba: Shirley Walker. Hrajú: Katie Cassidy, Michelle Trachtenberg, Mary Elizabeth Winstead, Lacey Chabert, Kristen Cloke, Andrea Martin

autor Michal Korec 20.12.2007
3.0
-