WHOLETRAIN

WHOLETRAIN

7.0

graffiti – undergroundová výtvarná forma vytvorená teenagermi v Chicagu a New Yorku v 70. rokoch 20. storočia

Subkultúra tvorcov graffiti je ponorená do protikladov. Ich výtvory zdobia alebo “zdobia” zrejme každé väčšie mesto, často sú denne vystavené státisícom očí. Samotní autori sa však držia čo najviac bokom vďaka večnej studenej vojne s políciou – a tak sa o nich my ostatní málokedy niečo dozvieme. Jednou zo zriedkavých príležitostí je aj nemecký film Wholetrain.

writer – človek, ktorý sa zaoberá tvorbou graffiti

Wholetrainom celkom razantne vstupuje do filmového priemyslu Mníchovčan Florian Gaag, ktorý sám absolvoval svojho času pestrú kariéru writera. Tá mu nakoniec dopomohla k miestu na výtvarnej škole v New Yorku, kde sa dostal aj k filmárčine. Jeho odhodlanie natočiť autentický pohľad na život a problémy svojich druhov mu vydržalo počas celého niekoľkoročného obdobia zháňania financií za nie vždy priaznivých okolností. Na výslednom diele sa nakoniec podpísal ako režisér, scenárista, producent a hudobník.

piece – graficky prepracovaná ukážka writerovho umenia, umiestnená na čo najexponovanejšom mieste

Wholetrain sleduje príbeh štyroch kamarátov – Davida, Tina, Elyasa a Achima – ktorí si spoločne hovoria “Keep Steel Burning” čiže KSB a ktorých spája tajná posadnutosť sprejovaním po vagónoch rýchlodráhy. Všetci okrem nováčika Achima majú okolo dvadsať rokov, pochybné zamestnania - a všetkých obleje studená sprcha, keď sa v meste jedného dňa objaví zdatná konkurencia pod skratkou ATL. Hodená rukavica nemôže ostať bez odozvy, no víťazstvo nebude jednoduché a nebude ani zadarmo...

toy – mierne znevažujúce označenie neskúseného writera

Wholetrain Wholetrain Wholetrain

Ľudia, ktorí majú blízko k writerskej komunite, budú Wholetrain aj túto recenziu vnímať inak, než ostatní. Pre mňa ako ne-writera je nemožné napísať text, ktorý by bol pre týchto ľudí relevantný. Z Wholetrainu však často cítiť, že práve oni sú Gaagovým hlavným obecenstvom, keď sa snaží pomenovať, čo writerov spája, a vzdať tomu hold. Na druhej strane, prítomnosť tejto uzavretejšej vrstvy dotvára atmosféru filmu aj pre nezasväteného diváka.

burner – obdivné označenie pre obzvlášť vydarený piece

Hlavnou devízou filmu je niečo, čo by sa dalo označiť za “tímového ducha”. Je ako futbalové mužstvo, čo uhrá slušný výsledok vďaka zohratosti inak priemerných hráčov. Scenár, herecké výkony, nízkorozpočtové vizuály ani úzko žánrový soundtrack nie sú nič mimoriadne, no Florian Gaag z nich namiešal svieže, autentické dielko s pointou a poväčšine aj so slušným spádom.

Spomenutý nízky rozpočet dáva vyniknúť vrcholným ukážkam graffiti, ktoré sa na plátne mihnú. Na ich príprave sa podieľali legendy ako David “CEMNOZ” Kamerer, Alexej “NEON” Tursan, Markus “WON” Müller, Benedikt “CIEL” Gahl a Andy “PURE” Dolan, ak vám to niečo hovorí. Na vagónoch metra vidno ukážky “old skool” štýlu s pokrútenými šípkami, výraznými obrysmi a tieňovaním, ale aj moderné kusy s úchvatnými figurálnymi dekoráciami.

Mladí herci v hlavných úlohách odvádzajú vcelku primerané výkony – najmä s prihliadnutím na to, že predstavitelia Davida a Tina (Mike Adler a Florian Renner) prakticky vo filme debutujú. Elyas M'Barek v úlohe Eliasa s prehľadom oživuje scény, na ktoré Adlerova charizma nestačí.

throw-up – jednoduchý, odfláknutý piece, často použitý na znehodnotenie konkurenčnej práce jej prekrytím

Wholetrain Wholetrain Wholetrain

Niektoré miesta scenára jednoducho škrípu – buď sa Gaag zbytočne opakuje, alebo mu nevychádza snaha o dramatické napätie. Navyše sa na konci uchýli k trochu zbytočnému mravoučnému gestu, aby si poistil emocionálny účinok na diváka. A spomenuté graffiti sa na plátne objavia naozaj trochu krátko...

wholetrain – piece pokrývajúci celú súpravu metra alebo rýchlodráhy

Mám dojem, že “hlavné” obecenstvo už tento film asi videlo, a ak nie tak ho určite uvidí – a oproti môjmu hodnoteniu si zrejme ešte dve-tri hviezdičky pripíše. U nezainteresovaného diváka zaváži zvedavosť a ochota tolerovať začiatočnícku kostrbatosť. Pri naozaj prísnom pohľade sa z Wholetrainu vykľuje banálny príbeh štyroch mladíkov a ich úbohých, stagnujúcich životov – a dve-tri hviezdičky ubudnú. Trocha tolerancie sa však pri writeroch môže vyplatiť: možno z niektorého vyrastie talentovaný filmár :-)

Wholetrain (SRN, 2006, 85 min.)
Réžia: Florian Gaag. Scenár: Florian Gaag. Kamera: Christian Rein. Hudba: Jorg Elsner, Florian Gaag, Markus Klammer, Jan Weissenfeldt. Hrajú: Mike Adler, Florian Renner, Elyas M’Barek, Jacob Matschenz, Vincenzo Rosso, Naomi Knopf, Kristina Karst

autor Ján Hušták 5.11.2007
7.0
-