SUPERBAD

SUPERBAD

8.0

Jedna z najoriginálnejších komédií o tom, ako si traja stredoškoláci chceli po prvýkrát užiť v posteli...

Existuje na pôde tínedžerskej komédie menej originálny a úplne ošúchaný nápad ako príbeh niekoľkých mladíkov s chuťou prvýkrát si skočiť do postele s vyhliadnutou slečnou? Asi nie. Preto je milým prekvapením sledovanie Superbad, inteligentnej a sviežej snímky, ktorá sa dokáže vyhnúť mnohým klišé a vyboxovať si vysoké hodnotenie.

Seth, Evan a Fogell majú cca sedemnásť rokov, prebíjajú sa strednou školou a majú chuť zašpásovať si so spolužiačkami či inými babami, čo budú po ruke. Ale táto trojica stojí na pokraji ženského záujmu (nečudo), takže svoj cieľ si musia splniť inak. V dohľadnej dobe sa koná veľká párty a chudáci ich formátu by sa tam vôbec nemali dostať, nebyť šikovne zvolenej stratégie. Horúcou pomôckou na prelomenie ľadov u opačného pohlavia má byť metla ľudstva. Stačí začať hovoriť o tom, že zohnať chľast nie je pre vás žiadny problém a aj sebekrajšia šestnástka zrazu pookreje a začne sa na vás pozerať opačným pocitom ako bežným opovrhovaním. Poviete si, ako môžu maloletý chaloš v striktnej Amerike zohnať chľast štandardne dostupný od 21 rokov? Malým fígľom s kartičkou. A zvyšok stratégie ako si užiť je už jasný – v momente opojenia zmyslov (resp. až ožraním slečny) sa už snáď začnú diať sexuálne divy...

Pri Superbad neexistuje nič náročnejšie, ako opísať jeho obsah na desať riadkov. Zvyšok filmu, jeho sledovanie či recenzovanie, je už úplne plynulé. Je to svojím spôsobom paradox, pretože ide o výbornú komédiu s dobrým scenárom. Ale paradoxov je pri Superbad oveľa viac a možno aj tie robia z neho jedno z najväčších prekvapení tohto roka.

Superbad Superbad Superbad

Po produkčnej stránke si totiž zobral Superbad na starosť Judd Apatov, ktorého Nabúchanú sme pred tromi týždňami vychválili do nebies a osobne som poškuľoval aj po deviatkovom hodnotení. Poviem to na rovinu – Superbad nedosahuje kvalitu Nabúchanej, ale nebezpečne sa k nej blíži. Opäť si berie na paškál prevarenú tému, ale spracúva ju znamenitým spôsobom. Čo je kľúčom k jeho vychutnaniu i dôvodom, prečo to už tvorcom po tretíkrát vyšlo? Asi to bude lepšia snaha ponoriť sa do vytvorených charakterov a prežívať s nimi ich eskapády intenzívnejšie, ako v horších kúskoch žánru. Hoci Superbad nemá s výnimkou vedľajšej línie o páre bláznivých policajtov vyložene originálnu zápletku či kus deja, ponúka scény a ich riešenie - oveľa originálnejšie.

Predovšetkým hýri všetkými pocitmi a sledovanie je milo sugestívne. Keď má byť scéna vtipná, náramne sa smejete. Ale kľúčom pre vysoké hodnotenie je zobrazenie iných pocitov – pri American Pie či Porky’s ste dianie sledovali skôr obďaleč. No tu sa stávate súčasťou scény a miestami sa budete cítiť rovnako trápne ako hlavní hrdinovia (a priať si, aby táto scéna skončila aspoň dôstojne) a neraz je určitá záležitosť predkladané aj pomerne citlivo. Slušná zmes pocitov. Ale na druhej strane sa nebojte, že skĺzneme do komédie pre základné školy. Na to je Superbad dostatočne drzý, stavia hrdinov do neprajných situácií a samozrejme, aj náramne nekorektný. Dôležité je uvedomiť si aj menšie množstvo nechutností ako napríklad v trilógií American Pie či trápnych európskych napodobnenín. Opäť totiž platí, že Superbad vychádza často zábavne vďaka dialógom, hoci nezabúda ani na situačnú komiku.

Práve trojica hrdinov výrazne pomáha filmu i celkovému hodnoteniu. Vďaka zobrazovaným pocitom a ich hereckému umeniu, máme pred sebou trio nie klasicky načrtnutých looserov, ale osobností. A trojica mladých hercov, ktorá ich stvárňuje, sa nebojí improvizovať a spoločne sú fantastickí. Je to na ich stranu dobrý kompliment, najmä keď sa dĺžka vyšplhala na 110 minút. Ale opäť platí, že stopáž dielu neškodí, ale je jeho patričnou súčasťou.

Superbad Superbad Superbad

Zaradením do subkategórie "tínedžerská komédia" si Superbad vytýčil trošku užšiu cieľovú skupinu (a tým pádom aj menší komerčný potenciál). Hoci sa natíska otázka, či publikum Nabúchanej bez problémov nevydýcha aj Superbad. V tomto momente ťažko povedať, ale možno sa oplatí vyskúšať experiment a zobrať štyridsať- až päťdesiatročných divákov zo sály Nabúchanej a poslať ich na Superbad. Ale obávam sa, že ich stotožnenie s témou nebude také jednoznačné. Najmä ak sú to rodičia detí a pri Nabúchanej si možno spomenuli na svoje obdobia spred pätnástich rokov. Je skutočne otázne, či sa dokážu vrátiť vzad až o tridsať rokov a spomenúť si na svoje „tenkrát poprvé“. A zároveň nemožno prehliadnuť fakt, že Nabúchaná bola aj vážnejším filmom o vzťahoch, zatiaľ čo Superbad je tínedžerská komédia bez takého vážnejšieho podtónu (teda pokiaľ neberiete prvú súlož ako hrdinský čin).

Nabúchaná bola predsa len lepším kúskom, čo možno pripísať na vrub Juddovi Apatowovi i lepšej téme. Apatow je viditeľne predsa len schopnejší režisér ako menej známy Greg Mottola. Ale predsa hodnotím rovnako – 8/10 pre oba kúsky, pretože v komediálnom žánri vychádzajú približne narovnako. Hoci pri vzájomnom porovnaní vychádza Nabúchaná o pol boda lepšie. A keď si spomeniem, že pred štyrmi rokmi dostali aj tretie Prcičky až 7/10, treba uštedriť Superbad viac.

Milá mládež či iné kinopublikum! Choďte na Superbad. Zaručujem vám, že tak dobre ste sa na tínedžerskom hrubozrnnom titule nepobavili od roku 1999, keď si Jim prvýkrát užil s jablkovým koláčom. Superbad je šikovnejšie nakrútená, inteligentnejšia komédia s vulgárnym námetom, ale výborným spracovaním.

Superbad (USA, 2007, 114 min.)
Réžia: Greg Mottola. Scenár: Seth Rogen, Evan Goldberg. Kamera: Russ Alsobrook. Hudba: Lyle Workman. Hrajú: Jonah Hill, Michael Cera, Christopher Mintz-Plasse, Bill Hader, Seth Rogen, Martha MacIsaac, Emma Stone, Aviva

autor Michal Korec 26.10.2007
8.0
10