V PASCI

V PASCI

8.0

Film V pasci sa dostáva do našich kín podobným spôsobom distribúcie ako Bublina. Je však záhadou, prečo sa tomto filmu neušlo širšej reklamnej kampane, pretože má potenciál nalákať do kín väčší počet divákov, ako spomínaný Soderberghov nezávislý film. A rovnako je zvláštne, prečo sa distribútor rozhodol uviesť tento film na plátna kín formou projekcie z DVD, keď bol nakrútený vo formáte 35mm (film bol v pôvodnom formáte uvedený v roku 2005 na MFF Bratislava).

V prvom rade je dôležitý fakt, že film V pasci si počas 103 minút vystačí väčšinou s dvomi postavami uzavretými v priestore jedného domu so záhradou. Celovečerným debut Davida Sladea (myslím, že o ňom budeme ešte počuť) ako jeden z mála dokazuje, že kvalitný film sa dá nakrútiť s minimálnymi finančnými prostriedkami (rozpočet filmu nepresiahol 1 milión amerických dolárov). Film je postavený prevažne na dialógoch, no napriek tomu ide o napínavý thriller s množstvom zvratov a prekvapujúcim záverom.

V pasci V pasci V pasci

Módny fotograf Jeff by sa rád stretol so neplnoletým dievčaťom meno Hayley, s ktorou už dlhší čas chatuje cez internet. Najprv si dohodnú stretnutie v kaviarni. Jeff pozve mladé dievča na návštevu svojho štýlového domu. Ona pozvanie prijme a všetko nasvedčuje tomu, že Jeffov plán „ako rýchlo zbaliť štrnástku“ dokonale vychádza. Až do chvíle, keď vo vlastnom dome počas spoločnej konverzácie upadne z tajomných príčin do tvrdého spánku. Po čase sa Zobúdza zviazaný na stole a napohľad nevinná Hayley sa pripravuje na nekompromisnú a viac-menej sadistickú hru.

V pasci je postavený práve na vyvracaní mýtov a stereotypov. V podobných situáciách je pravdepodobné, že aktivitu bude preberať muž. Neskúsené mladé dievča je predsa len ľahšie manipulovateľné a divák takýto vývoj väčšinou predpokladá. V pasci sa situácia radikálne mení. Obeťou sa stáva muž a z napohľad nevinnej dievčiny sa vykľuje chladnokrvná beštia neváhajúca (okrem iného) využiť teoreticky nadobudnuté vedomosti o jednom chirurgickom zákroku. Prekvapujúco je veľmi zdatná v získavaní informácií, čo by jej mohol závidieť nejeden vyšetrovateľ. Samozrejme, keby boli takéto metódy legálne. Jeff najprv jej konanie pokladá za žart, no Hayley to myslí smrteľne vážne. Ale čo Hayley svojou „hrou“ vlastne sleduje? Aký má motív pre trýznenie v celku sympatického tridsiatnika?

Keď sa tvorcovia chcú vyhnúť klišé, zahmlievajú pomocou zápletky identitu postáv, aby v závere divák prekvapujúco zistil, že vrahom nie je záhradník, ale ktosi úplne iný. Teda väčšinou tá najmenej pravdepodobnejšia postava. V pasci sa však nepátra po páchateľovi ale po motíve. Metóda je v zásade rovnaká. Identita a minulosť postáv sa odkrýva postupne a nastáva problém s rozdelením postáv na záporné a kladné. Aby som bol presný, vnímanie postáv sa nepredvídateľne mení na základe odkrytých skutočností. Ale nepôjde o žiadne flashbacky, ako by sa dalo čakať. Minulosť sa dostáva na povrch dialógmi postáv.

V pasci V pasci V pasci

Opomeniem jemné nejasnosti v logike príbehu a skutočnosť, že mladej dievčine takmer všetko dokonale vychádza. Aj keď je konanie postáv v niektorých momentoch scenáristicky prehnane vykalkulované, je potešujúce, že film napriek tomu neskĺzava do nechcených komických situácii. A to najmä vďaka skvele zvládnutom hereckom prejave oboch hlavných postáv. No odhliadnuc od faktu, či by sa podobný scenár mohol zopakovať v skutočnosti, vo filme funguje perfektne. A to aj z iných dôvodov ako už spomínané herectvo. Je to hlavne práca s uzavretým priestorom, teda skvele zvládnutá kamera a strih. Atmosféru však dotvára aj po prvýkrát v hranom filme použitá technológia High Impact Color Grading, ktorá sa vyznačuje meniteľnou digitálnou saturáciou farieb (najmä červená je neuveriteľne červená). Ale to pravé napätie vychádza z nevideného. Z toho čo je skryté alebo len tušené. Z implicitne (ne)zobrazeného násilia. Podobný postup použil istý Tarantino vo filme Reservoir Dogs pri pamätnej scéne s odrezaním ucha. V pasci sa môžete tešiť na podobnú lahôdku.

V pasci je poctivý psychologický thriller, ktorý potvrdzuje, že na kvalitné kino netreba populárne herecké tváre, ani nákladnú výpravu. Jednoducho, ak si režisér vyberie menej známych a tým pádom lacnejších schopných hercov a dokáže to správne využiť, je dobrý thriller z veľkej časti hotový.

Hard Candy (USA, 2005, 103min.)
Réžia: David Slade. Scenár: Brian Nelson. Kamera: Jo Willems. Hudba: Harry Escott, Molly Nyman. Hrajú: Patrick Wilson, Ellen Page, Sandra Oh, Odessa Rae, Gilbert John.

autor Marek Švajdlenka 25.1.2007