SUPER NÁHRADNÍK

SUPER NÁHRADNÍK

5.0

Amanda Bynes skúša opäť šťastie v našich kinách, alebo ďalšia tínedžerská komédia, ktorá otestuje vaše možnosti hriešneho potešenia...

Keď nie je po ruke dostatočné množstvo vlastných námetov pre tínedžerské komédie, treba skúsiť zreparovať nejakú klasiku. A pretože v poslednej dekáde výborne fičí Shakespeare v rozličných podobách, či už vážnych v podaní Kennetha Branagha, updatovaných a la Baz Luhrman alebo komediálne zdevastovaných (napríklad Desať dôvodov, prečo ťa nenávidím a spol.), nerozmýšľali scenáristi dlho (najmä keď už mali skúsenosti s uvedeným filmom z poslednej kategórie) a rozhodli sa svojsky prerobiť Večer trojkráľový. Presnejšie povedané, zobrali si z neho časť mustry a rýchlo ju tresli do obľúbeného prostredia americkej strednej školy. Ale o Shakespeara tu vlastne vôbec nejde, čo pochopíte tak v desiatej minúte filmu (dovtedy sa v ňom nájde pár odkazov), hoci sa občas budete čudovať, prečo sú v USA také striktné anglické názvy typu Illyria či Cornwall resp. postavy nesú mená Viola, Olivia, Eunice a najmä Duke Orsino. Ale dosť bolo anglického klasika!

Príbeh je postavený na existencii dvojičiek Violy a Sebastiana. On je posadnutý svojou hudobnou kapelou a zanedbáva školu. Kašle na celú Ameriku a rozhodne sa skúsiť šťastie v Londýne, kde by hádam po ňom baby a fanúšikovia šaleli. Ona je síce krásna i dostatočne pôvabná, ale jej najväčšou záľubou nie je ples debutantiek, ako by si mohla myslieť jej matka, ale pobehovanie po futbalovom ihrisku, tréning fintičiek a streľba gólov. Keď jej brat zdrhne do Londýna, rýchlo sa naskytne príležitosť na škole v Illýrii, kam by mohla ísť síce v prestrojení za brata, ale predsa ísť hrať svoj obľúbený šport. Navyše helfne aj bratovi s dochádzkou, nakoľko z Londýna sa dochádza za oceán každý deň dosť ťažko. To, čo nasleduje, je rutina a nutnosť: z Violy sa stáva po návšteve u kaderníka s lekciami správania prezlečený Sebastian a nastáva jasná jazda s trapasmi pri zmene pohlavia. Situácia vyostrí aj v štýle milostného troj- resp. až štvoruholníka, keď sa Viola (ako Sebastian) zamiluje do spolubývajúceho Duka. Ale Sebastian sa ako veľký borec na ženy podujme spočiatku pomôcť kamošovi s najväčšou kosťou na škole menom Olivia. A Olivii sa páči Sebastianov prístup i správanie (a v neposlednom rade aj fakt, že sa ju nepokúša hneď zbaliť ako zvyšok pánskeho osadenstva školy). A to je všetko, netreba rozvádzať ďalej dej, pretože sa dostaneme cez zopár obštrukcii ku klasickému záveru, že do USA sa vráti aj reálny Sebastian a zrazu bude veselo, keď sú na jednom mieste dvaja Sebastianovia, resp. dve osoby stvárňujú trojicu rozličných osobností...

Super náhradník Super náhradník Super náhradník

Posledné týždne sú na filmy podľa rovnakých schém snáď prekliate. Kúzelná opatrovateľka, Let’s Dance a minule Mravčia polepšovňa. Riešiť tieto zdanlivo priemerné filmy nie je také jednoduché. Iste, môžete sa naštvať, tresnúť im podpriemerné hodnotenie s tým, že neprinášajú vôbec nič nové a odpáliť ich do malej kinosály s tým, že si ich pár neborákov pozrie a potom sa vymenia za reprízy súčasných hitov. Ale na tomto mieste sa patrí upozorniť, že film postupujúci podľa určitej mustry nemusí byť podpriemerný. Číselné hodnotenie pri priemernom filme má byť jasné – 5/10. To si zaslúži typická variácia, pri ktorej sa nenudíte, podarí sa vám vypnúť z každodenných starostí a neľutujete príliš ani svoje peniažky.

Sledovanie Super náhradníka je v tomto smere, z hľadiska recenzenta, veľmi mätúce. Námet je zúfalo neoriginálny, snaží sa od prvých minút trieskať na strednú školu akési prvky komédie zo 16. storočia známeho anglického spisovateľa. Zrazu tlačí na pílu a smeruje pomaly k paródii seba samého, aby vzápätí zaradil spiatočku a predsa sa tváril chvíľu vážne. Je to miestami ťažko stráviteľný guláš, no na druhej strane ukazuje množstvo vtipných a zaujímavých scén, ktoré sa odohrávajú v bleskurýchlom slede. Našinec môže nadobudnúť dojem, že sa tu skutočne začína pozerať na paródiu a aj množstvo gagov nemusí mať od tohto tvrdenia ďaleko, nakoľko film v nejednej minúte dokáže klasickú taktiku „ponúknem tri-štyri, ale stačí, keď sa zasmeješ na jednom-dvoch“.

Scenár a réžia sú pre Super náhradníka a ich tvorcov rutinné záležitosti. Na tejto štreke sa koná povinná jazda, v ktorej nemôže chýbať zápletka, odhalenie, happy-end (hoci mierne naťahovaný). Ale exekúcia nie je nudná. To je veľmi dôležitý fakt, ktorý chráni film od pádu na dno, alebo aj pod priemernú hranicu. Je to x-tá variácia na tínedžerskú komédiu resp. prezliekanie pohlaví a dresov (tentoraz aj doslovné). No v žiadnom prípade nie je príliš nechutná, nemusíte sa na ňu báť pustiť jedenásť či trinásťročnú dcéru, ba čo viac, táto veková kategória môže byť filmom pomerne nadšená, pretože nepozná tie tucty komédií plných klišé, ktoré tu boli doteraz. Každá generácia potrebuje svojich hrdinov, ale tínedžerská komédia len tak ľahko nevyhynie.

Herecký ansámbl tu stavil na Amandu Bynes, ktorá má rozhodne potenciál a vie utiahnuť celý film. Dokázala to pred tromi rokmi v selanke Po čom dievča túži a okrem toho je to tvár seriálu What I Like About You, v ktorom si vystačí prakticky sama resp. jej pekne sekunduje Jennie Garth (aka Kelly z Beverly Hills 902 10, ak si niekto ešte spomenie). Sledovanie a posudzovanie kvalít Amandy Bynes bude odzrkadľovať v očiach väčšiny divákov aj finálne hodnotenie. Kto si myslí, že trápne prehráva, len ťažko dá tomuto filmu viac ako dva-tri body. Kto si myslí, že celkom ujde, ostane na priemernej hranici s päťkou. A kto dokáže oceniť jej snahu, vtip a často improvizované kusy scén, bude rád a bez strachu udelí nadpriemerné hodnotenie. Amanda Bynes, dámy a páni, to je viac ako iba super náhradník, to je hlavná star. Z hercov možno spomenúť ešte Channinga Tatuma, ale aj to len kvôli tomu, že sa tento 26-ročný hromotĺk snaží vcítiť do sedemnásťročného neviniatka a zároveň aj kvôli zhode okolností, lebo za posledných 14 dní som mal možnosť vidieť ho na plátne dvakrát (viď. Let’s Dance). Úprimne, nie je to žiadny herecký objav, ale na druhej strane sa naň celkom dobré pozerá a v dvojici tínedžerských filmov (horory a vyvražďovačky) mu bude vlastne celkom dobre.

Ako zhodnotiť Super náhradníka? Veľmi ťažko. Ako píše recenzia na Rocky Mountain News: „Filmy ako Super náhradník stoja takmer mimo akéhokoľvek hodnotiaceho systému“. Môžete mu tresnúť 3/10, lebo je to ďalšia tínedžerská kravinka, z ktorej ste už dávno vyrástli a nemá vám čo povedať, rovnako ako Let’s Dance. Môžete si spokojne vydýchnuť po zhliadnutí, že ide o priemerný kúsok na 5/10, ktorý neuškodí. A potom je tu skupina divákov (a všimnite si podľa recenzií i rôznych komentárov, že ich nie je až tak málo), ktorá sa nebojí ísť s hodnotením aj na nadpriemerné priečky. Super náhradník totiž prináša so sebou ešte jeden element, kvôli ktorému sa ho predsa len oplatí zhliadnuť. Tvorcovia totiž popri bežnom remesle dostali nápad vystreliť si z vlastného filmu a čiastočne aj z celého žánru a s výnimkou posledných minút, tlačia na pílu tak silno, že sa z tohto tínedžerského produktu stáva groteska. A to nie je úplne na škodu, najmä pri talentovanej Amande Bynes, ktorá sa snaží plodiť jeden vtip za druhým a väčšina jej v podstate vychádza. V tomto smere a spolu s ďalšími dvadsiatimi pomerne spokojnými divákmi zo premiérového predstavenia možno konštatovať hodnotenie pomaly 7/10.

Ako rozťať tento gordický uzol? Korektným spôsobom, že ide o kúsok hodný 5/10. Je to aritmetika, ktorá príliš nepustí, hoci pôsobí strašne nespravodlivo. Už len kvôli tomu, že väčšine divákov ako priemerný nepripadá a vzďaľujú sa buď k negatívnemu alebo pozitívnemu koncu hodnotenia. Ale to je už matová situácia, kam nás dohnali hviezdičky a čísla.

PS - Mimochodom, pokiaľ by som si mal vybrať v multiplexe film, na ktorý sa pôjdem tento týždeň pozrieť radšej ešte raz, bol by to asi Super náhradník ako World Trade Center. Je to možno otázka zhýralosti vlastného vkusu, ale táto komédia rýchlejšie ubieha a ani na sekundu sa nebudete nudiť či sledovať pozície ručičiek na vašich hodinkách. A to je plus.

She’s the Man (USA, 2005, 105 min.)
Réžia: Andy Fickman. Scenár: Ewan Leslie, Karen McCullah Lutz, Kirsten Smith. Kamera: Greg Gardiner. Hudba: Nathan Wang. Hrajú: Amanda Bynes, Channing Tatum, Laura Ramsey, Vinnie Jones, David Cross, Julie Hagerty

autor Michal Korec 5.10.2006
5.0
10