OBCHODNÍK SO SMRŤOU

OBCHODNÍK SO SMRŤOU

7.0

Film, ktorý sa tento týždeň dostáva do našich kín, ponúka v podstate jednoduchý príbeh Jurija Orlova (Nicolas Cage), ukrajinského emigranta, ktorý sa vypracoval na úspešného obchodníka so zbraňami. Keď pochopil, kde sú peniaze, musel sa zorientovať na scéne a jeho vzostupu nič nebránilo. Peniaze mu umožnili zblížiť sa svojou detskou láskou Ave Fontainovej (Bridget Moynahan), dokonca natoľko, že sa s ňou oženil a mal s ňou syna. Brat Vitalij (Jared Leto) stál v začiatkoch Jurijových obchodov pri svojom veľkom bratovi. Neskôr sa uňho vytvoril návyk na kokaíne a opakovane podstupoval odvykacie kúry. Medzitým Jurij zásoboval zbraňami najrôznejšie subjekty a peniaze sa len tak sypali. Podarilo sa mu vytvoriť sieť kontaktov, medzi ktorými sa dokázal pohybovať natoľko obratne, že ho nemohol ohroziť ani vyšetrovateľ Interpolu Jack Valentin (Ethan Hawke).

Toľko stručné zhrnutie príbehu filmu režiséra Andrew Niccola (Gattaca). Je na mieste skonštatovať, že otvára témy aktuálne a naliehavé. Postava Jurija Orlova je predovšetkým emblémom problému obchodu so zbraňami. Nijako tým nechcem spochybniť inšpiráciu filmárov (vari najmä Niccola, ktorý je zároveň aj autorom scenára) reálnymi udalosťami či postavami. Do jednej postavy sa však zlieva viacero skutočných "predobrazov", napríklad Victor Bout (obchodník so zbraňami, okrem iného zásobujúci v 90. rokoch krajiny Západnej Afriky, prezývaný aj »Merchant of Death«, čo je ekvivalent slovenského distribučného názvu) či Marc Rich. Potenciálny mýtus postavy je tak vyvrátený. Otázkou ostáva, čo to znamená pre samotný film.

Obchodník so smrťou Obchodník so smrťou Obchodník so smrťou

Odpoveď je prostá. Takéto východisko umožňuje divákovi vnímať film ako  fikciu. Niccol nám ponúka v istom zmysle fiktívnu biografiu. Jeho Jurij Orlov je obyčajný muž, ktorý žije v časti New Yorku s názvom Malá Odesa. Toto prostredie ho dostatočne neuspokojuje, a tak sa (úplne pochopiteľne) rozhodne vymaniť z neho. Obchod so zbraňami sa zdá ideálnou voľbou na ceste za finančným úspechom. A morálny aspekt? Ide o obchod, a kde má v obchode miesto morálka? Niccol je evidentne dostatočne zručný a schopný scenárista. Orlov je v jeho podaní tvrdý businessman, čo ovplyvňuje štruktúru príbehu, tvorenú prevažne obchodnými aktivitami hlavnej postavy, s občasnými exkurzmi do jeho osobného života. Okrem toho, režisérovi umožňuje využívať početne zastúpený vnútorný monológ Orlova, ten viac či menej trefne a satiricky komentuje svoju kariéru a čiastkové úspechy, či princípy svojho know-how.

Biografickému ladeniu filmu sú podriadené aj vedľajšie príbehové línie. Vzťah Jurija a Avy je vyriešený efektnou skratkou spočívajúcou v jedinej romantickej scéne – zoznámení, po ktorej bezprostredne nasleduje svadba. Neúspešná adeptka na post herečky necíti potrebu pátrať po pôvode manželovho majetku až do okamihu, kým sa nedostaví vyšetrovateľ Interpolu a nepredloží usvedčujúci materiál. Táto línia tak ešte zapadá do celkového kontextu príbehu bez väčších problémov. Inak je to už však v prípade ďalšej vedľajšej postavy, Jurijovho brata.

Vitalij Orlov je zo začiatku ešte funkčnou postavou deja. Jeho kokaínový návyk, pravidelné odvykacie kúry a aférky s prostitútkami nijako nenarúšajú hlavnú líniu príbehu. Avšak v druhej časti sa jeho vinou príbeh rozpadá. Práve do neho Niccol projektoval dovtedy (úspešne) neprítomné moralizovanie. Výsledkom je scéna v závere filmu, ktorá spraví viac škody než úžitku. Keď Jurij požiada Vitalija o spoluúčasť na jednej transakcii, ktorá by mladšiemu z bratov mohla zaručiť dostatok finančných prostriedkov na uskutočnenie svojho zámeru – otvorenie vlastnej reštaurácie, dochádza k zlomu. Bohužiaľ, zbytočnému. Nedá mi nespomenúť film režiséra Spika Leeho 25. hodina, kde rovnako vystupuje otázka morálnej zodpovednosti. Kým v prípade Leeho hrdinu Montyho Brogana je zhodnotenie zodpovednosti ponechané na divákovi, Niccol volí inú cestu. Nanešťastie vo svoj neprospech. Aby som nevyzradil dôležité momenty zápletky jeho filmu, uvediem iba to, že zodpovednosť prenáša z jednotlivca na komplikovaný (podotýkam – neviditeľný) systém štátnej moci. Z Jurija tak spraví iba jednu z jeho súčiastok, ktorá z fungovania vyššieho systému profituje a je prakticky nedotknuteľná. Potenciálna mrazivá satirická výpoveď je nahradená doslovným označením vinníkov, ktoré pôsobí lacne šokujúco. Jej prispenie k vyriešeniu problému v mimofilmovej realite je však nemožné, čím stráca svoje opodstatnenie. Kiežby som sa v tomto prípade mýlil, bohužiaľ, čo sa týka filmu, záver vyznieva ako výkrik do prázdna.

Hereckému obsadeniu dominuje Nicolas Cage v titulnej úlohe, aspoň pokiaľ ide o pobyt na plátne. Hoci Cagovo herectvo sa kvalitatívne líši od filmu k filmu, Obchodník spadá v jeho prípade do tej lepšej časti. Zásluhu na tom má opäť Niccolov scenár, ktorý od neho vyžaduje minimum dramaticky vypätých scén. Kto však na seba (opäť) upozorňuje, je Jared Leto ako Vitalij Orlov. (Nielen) Vitalijovými drogovými experimentmi dá divákovi možnosť spomenúť si na postavu Harryho Goldfarba v Arronofskyho Rekviem za sen, v ktorej skutočne exceloval.  V spoločných scénach s Cagom je nielen dôstojným spoluhráčom, ale dokáže upozorniť na kvality vlastného prejavu. Bohužiaľ, práve jeho postava je zdrojom prešľapov, týkajúcich sa iných kvalít filmu, ktoré som už spomenul.

Snímke nemožno odoprieť značnú dávku vizuálnej atraktivity. Kameraman Amir S. Mokri (okrem iného Bad Boys II) je schopný efektne komponovať zábery aj v dynamickejších scénach, čoho dôkazom môže byť i úvodná sekvencia výroby a použitia náboju. Práve vizuálnym spracovaním, schopnosťou funkčne využívať priestor (v spolupráci so strihačom Zachom Staenbergom, trilógia Matrix) zaujme scéna Jurijovho drogového delíria či rozobratie lietadla v africkej púšti.

Ako to teda s Obchodníkom so smrťou vyzerá vcelku? Ide o ambiciózny film nadaného scenáristu a režiséra, s citom pre vizuálne spracovanie, ktorý nedokázal celkom dostáť vlastnej nasadenej latke. Našliapnutá satirická tendencia v závere poľavuje a s ňou sa vytráca aj potenciál snímky stať sa niečím viac. Napriek tomu, ak ste film ešte nevideli v susedných Čechách (štvrťročný odstup premiér nahráva aj tomuto variantu), či iným spôsobom, oplatí sa naň zájsť do kina a užiť si ho na veľkom plátne. Celkovému dojmu to prospeje.

Lord of War (USA/SRN, 2005, 122 min.)
Réžia: Andrew Niccol. Scenár: Andrew Niccol. Kamera: Amir Mokri. Hudba: António Pinto. Hrajú: Nicolas Cage, Jared Leto, Bridget Moynahan, Ian Holm, Eammon Walker, Sammi Rotibi, Ethan Hawke

autor Michal Michalovič 13.4.2006