SKLAPNI A ZASTREĽ MA

SKLAPNI A ZASTREĽ MA

5.0

Česko-britská “sebevražedná komédia” sleduje príbeh britského turistu Colina, ktorého manželka Maggie zahynie v Prahe pri bizarnej nehode. Neurotický Colin je bez nej úplne stratený a zúfalý - rozhodne sa preto skončiť zo životom. Po neúspešnom pokuse o samovraždu poprosí hotelového šoféra Pavla, aby mu (za slušnú odmenu) pomohol odísť zo sveta. Ako sa však ukáže, nie je to také jednoduché...

Režisérom aj autorom scenára je britský filmár Steen Agro, žijúci v Prahe, ktorý sa živí točením reklám. Sklapni a zastreľ ma je jeho celovečerným debutom. Na rozdiel od prípadov, keď reklamný režisér vnáša do filmu najmä formálnu originalitu až výstrednosť, je Agrov prístup tlmený a civilizovaný. Sústreďuje sa na dôkladné až metodické prerozprávanie príbehu.

Sklapni a zastreľ ma Sklapni a zastreľ ma Sklapni a zastreľ ma

Príbeh samotný je... zvláštny. Na jednej strane je scenár postavený prekvapivo zručne a hoci hýri nepravdepodobnými udalosťami, splieta z nich štruktúru, ktorá má svojskú logiku. Na druhej strane je zmysel celého deja rozpustený v akejsi strnulosti, ktorá bohužiaľ postihuje (a oslabuje) aj záverečnú katarziu. Čiastočnú vinu na tom má príliš stručná expozícia – Maggie zahynie skôr, než si divák osvojí chémiu jej vzťahu s Colinom, a po zvyšok filmu sa ukrýva v malej čiernej urne. Výsledkom je, že sa Colinova bolesť postupne abstrahuje a spolu s ňou uniká jeho presvedčivosť. Nebyť vynikajúceho hereckého výkonu Andyho Nymana (skúseného veterána najmä televíznych seriálov), jeho postava by pôsobila nechcene rozpačito.

Predstaviteľ Pavla - “anjela smrti” Karel Roden je nesporne najúspešnejším českým hercom, pokiaľ ide o prácu v Hollywoode (15 minút, Blade II, Hellboy ...). Svojou účasťou na tomto skromnom projekte chcel zrejme západným divákom a producentom ukázať, že vie zahrať aj niečo iné než úchylných zloduchov, a darí sa mu to. Šancu dokonale využil a balansovaním na hrane nádeje a rezignácie vytvoril postavu, ktorú si divák rozhodne zapamätá. Jeho súhra s Nymanom je ďalším prvkom, ktorý zachraňuje dynamiku filmu. Trojicu hviezd dopĺňa Anna Geislerová, ktorá stvárnila Pavlovu náročnú manželku Líbu. Zahrá si síce poskromne, ale dianie na plátne takisto oživuje.

Sklapni a zastreľ ma je film, nad ktorým ťažko vysloviť jednoznačný ortieľ. Má pomalšie tempo a je v konečnom dôsledku dosť smutný - nič pre ľudí, ktorí si idú do kina oddýchnuť. Výraz “komédia” treba v tomto prípade tiež brať trochu s rezervou. Je to však inteligentná a ambiciózna snímka, ktorá nenechá človeka ľahostajným. Na ďalšie filmy Steena Agra sa môžeme len a len tešiť.

Shup Up and Shoot Me (UK/ČR, 2005, 90 min.)
Réžia: Steen Agro. Scenár: Steen Agro. Kamera: Howard J. Smith. Hudba: Frank Gough. Hrajú: Karel Roden, Aňa Geislerová, Andy Nyman, Klára Low, Denisa Knoblochová, Robert Polo, Petr Vaněk, Františka Jandová, Matěj Ruppert

autor Ján Hušták 24.2.2006
5.0
5.0