RÍŠA VLKOV

RÍŠA VLKOV

3.0

Kým mladý policajný kapitán Paul Netreaux pátra po sériovom vrahovi, ktorý necháva za sebou dorezané telá umučených mladých žien, manželka policajta zo špeciálnej jednotky Anna trpí ťažkou stratou pamäti a náhlymi záchvatmi strašidelných halucinácií. Ich príbehy sa začnú pomaly prepájať, keď Paul vytiahne z dôchodku zdiskreditovaného policajta Schiffera a ponorí sa do temných uličiek tureckej štvrti Paríža...

Režisér Chris Nahon sa filmovému divákovi predstavuje druhým celovečerným filmom. Tým prvým bola pred štyrmi rokmi hongkongská okopávačka Bozk draka s Jet-Lim, ktorá sa dočkala vcelku pozitívnej odozvy (na pomery svojho žánru). V Ríši vlkov sa Nahon popasoval s žánrom temnej až hororovej detektívky, ktorý je od istého času vo francúzskej kinematografii pozoruhodne obľúbený. Rovnako ako v prípade Bozku draka sa režisér pokúsil ozvláštniť film rôznymi scenáristickými aj vizuálnymi postupmi, no celkom to nevyšlo a výsledok pripomína rozvarené špagety  - namiesto jednoduchého, ale poctivého a výdatného jedla dostávame akúsi nevábnu brečku.

Ríša vlkov Ríša vlkov Ríša vlkov

Už dĺžka filmu (130 minút) naznačuje, že čosi nie je celkom v poriadku. Naplniť taký rozsiahly priestor pútavým dejom je náročná úloha a snaha scenáristov v tomto smere zlyháva, pretože namotávajú pred divákom zmätené klbko záhad a otázok, ktoré potom musia komplikovane a nevierohodne rozplietať, pričom prepojenie oboch dejových línií v závere je kŕčovité a zbytočne ilustratívne.

Film trpí aj scenáristickými nedostatkami na úrovni dialógov. Niektoré repliky sú akoby vystrihnuté z príručky policajných klišé (Schifferove poznámky v Paulovej kancelárii: "To je tvoja matka?" ... "To bola tvoja matka, že?" ... "Preto si sa stal policajtom?"). Aj Annine repliky miestami vyvolávali v sále smiech, ktorý tvorcovia určite nemali v pláne ("Vráť mi čo si mi vzal! Moju minulosť! A moju tvár!").

Chabú úroveň podčiarkujú aj nemastné-neslané herecké prejavy. Jean Reno nám starne - to je asi najdôležitejší a, bohužiaľ, dosť smutný poznatok, ktorý som získal pozeraním Ríše vlkov. Reno hrá zatrpknutého šedivého starca a jeho výkon je tiež unavene rutinérsky a neinšpirovaný. Renova kariéra však stagnuje už dlhšie (naposledy azda zaujal v roku 2002 v komédii Felix a Rose) a vyslovene trpí škatuľkovaním do postáv drsňákov, čo sa nevedia poriadne oholiť. Je otázne, či sa ešte niekedy blysne naozaj kvalitnou postavou - osobne v to pevne dúfam.

Ríša vlkov Ríša vlkov Ríša vlkov

Ďalšie hlavné postavy - Anna Heymes v podaní Arly Jover a kapitán Netreaux v podaní Jocelyna Quivrina - sú na tom ešte horšie. Arly Jover je pozoruhodná akurát svojou zarážajúcou podobnosťou s Carrie-Anne Moss a zbytočne afektovaným herectvom, kým Quivrina si človek na plátne takmer nevšimne, pretože je sám o sebe nevýrazný a aj pri unavenom Renovi úplne zaniká. Mám však podozrenie, že v oboch prípadoch bol výsledný dojem do určitej miery dôsledkom vedenia hercov zo strany režiséra.

Vizuálna stránka filmu našťastie nie je orgiou vizuálnych efektov a kamerovej ekvilibristiky (na rozdiel od iných súčasných francúzskych komerčne zameraných filmov). Nahon a kameraman Michel Abramowicz sa snažia o vecne ponuré vizuály s akousi nadväznosťou na tureckú tematiku a ich chladné farby sú miestami ozaj pôsobivé. Zmyslový pôžitok však ruší jeho jednotvárnosť (opäť z časti kvôli pridlhej minutáži) a nešikovne namixovaný soundtrack, ktorý je príliš dominantný a miestami vyslovene nevhodný - obsahuje však dosť zaujímavé skladby a na CD by sa cítil ako doma.

Pokiaľ ste videli Purpurové rieky 2 a páčili sa vám, možno si užijete aj Ríšu vlkov. Nezaujatému divákovi ju však môžem odporučiť len ako východisko z najvyššej núdze. Trpezlivejší si počkajú, kým túto snímku kúpi niektorá z komerčných televízií.

L' Empire des loups (Fran./Talian., 2005, 128 min.)
Réžia: Chris Nahon. Scenár: Jean-Christophe Grangé, Chris Nahon, Franck Ollivier, Christian Clavier. Kamera: Michel Abramowicz. Hrajú: Jean Reno, Arly Jover, Jocelyn Quivrin, Laura Morante, Philippe Bas, David Kammenos, Élodie Navarre

autor Ján Hušták 18.10.2005
3.0
6.3