STRÁŽCOVIA GALAXIE VOL. 2

STRÁŽCOVIA GALAXIE VOL. 2

7.0

Strážcovia galaxie 2 majú takmer nesplniteľnú úlohu. Naplniť naše očakávania po sviežom letnom hite, čo mal nových hrdinov, parádnu dynamiku a výborný soundtrack. Do dvojky vkladáte veľké nádeje: expanziu príbehu, akcie i hudby, no súčasne sa obávate, či sa na druhý raz prejaví šarmantné kúzlo. Ako to s dvojkami býva, úvod do sveta musia vymeniť za niečo iné – a väčšinou to býva iba viac toho istého.

Názor na nových Strážcov galaxie 2 si urobíte za prvých 10-15 minút. Najprv prológ navodí atmosféru a šupne do kazeťáku prvú chytľavú pesničku. Potom vidíme hrdinov v efektnej trikovej akcii na novej planéte – majú chrániť batérie a odraziť útok veľkého chápadlového monštra, nechať si vyplatiť tučnú odmenu od objednávateľov a letieť za ďalším dobrodružstvom. Keď sa snažia byť aktéri vtipní, zaberie každá druhá hláška a niektoré dialógy sú zbytočne naťahované. Keď pália blastre, nie je to nič nevídané. Ale keď sa podarí malému Grootovi zapojiť hudbu a zaznie Mr. Blue Sky, na pozadí pokračuje mela a on si tancuje do rytmu, film si vás okamžite získa. Nádej na dobré pokračovanie teda žije...

No Strážcovia galaxie 2 majú 136 minút – a keď ich hodnotíte retrospektívne a nie iba prvých 15 minút, celistvý pocit sa vytratí. Objavujú sa aj iné pasáže a tie sú neraz zdĺhavé, repríza osvedčených receptov prestáva zaberať, nie každý prísľub sa naplní. Prvé minúty i celok majú vlastne všetko, no pri delení na jednotlivé scény, ktoré chcú zaručene zabrať vzniká náladový guláš. Zatiaľ čo jednotlivé ingrediencie sú na pohľad chutné, ich miešanie nevydá vždy na výdatnú kinopochúťku.

Jednotka ukázala v plnej sile veľa nového, všetko menila v rýchlej kadencii. Dvojka je pomalšia, dlhšia, pridá nové elementy, no máloktorý je zásah do čierneho bez výhrad. Zlatistá rasa je fajn, vykreslenie je priemerné. Je tu skupina Ničiteľov, ktorej súčasťou je aj Sylvester Stallone, no majú príliš malo scén na pochopenie. Konečne dorazí v plnej kráse aj Petrov otec, ktorého hrá Kurt Russell s pestrou motiváciou – je to azda najlepší nový element a veľa si od neho sľubujú tvorcovia i diváci, no vyznenie má rôzne.

Čiastočný problém vidno aj v gradácií a celkovom scenári. Nový záporák je síce nebezpečný a presiahne jednu hviezdnu sústavu, no jeho zakomponovanie nie je hladké. Ak by bol jedným z viacerých, mohol by vynikajúco zasiahnuť, no takto sa veľa diania točí okolo neho – a okrem neho a inej rasy núka scény hlavnej pätice. Z nich vychádza najlepšie Groot, lebo púta najlepšie vtipy a jeho baby verzia je skrátka sympatická. Ponecháva si veľavravné hlášky a pridáva situačnú komiku. Každá scéna s ním je bomba.

Strážcovia Galaxie Vol. 2 Strážcovia Galaxie Vol. 2

S ostatnou štvoricou bude už pár problémov, lebo dej sa chce sústrediť na ich osobnú rovinu, no neraz tam zaškrípe. Najhoršie dopadol Drax, ktorému namiesto komplexného charakteru ostal iba hromotĺk so silenými dialógmi – občas štipľavá replika, inokedy útočné urážlivé hlášky. Gamora a jej konfliktný vzťah s Nebulou majú výborný potenciál, no s výnimkou pár konfrontácii nie je využitý naplno. Chémia s Petrom je ošemetná a samotný Starlord rieši otázky existencie so svojím otcom, no opäť sa potvrdilo, že Chris Pratt nedokáže herecky tieto scény utiahnuť. Kurt Russell je presvedčivý, výborný, junior nie!

Relatívne dobre obstál ešte Rocket, lebo Bradley Cooper mu stále dokáže dodať tú pichľavú charizmu, po dobré hlášky nechodí ďaleko a v akcii je znamenitý. Keď väčšina filmu riešť neakčné interakcie a tie nie sú dobre napísané, môže nastúpiť nuda či minimálne pochopenie. Na čo sa vykecávať, dajte akciu.

A tá drží aj novú marvelovku vysoko nad priemerom. Za ťažké peniaze sa tu dokážu točiť hutné akčné scény, megalomanské komiksové potýčky alebo aj kamerové nálety, ktoré sa dajú obdivovať. Najlepší spôsob videnia filmu (IMAX sála) ponúka neustále prepínanie formátov a verte, že mnohé scény chcete vidieť práve tu, aby ste sa nechali ohlušiť i omráčiť. Akcia málokedy stratí dych – a keď do nej tvorcovia zakomponujú aj tie chytľavé piesne, zaberá to približne na 80 percent.

Občas je to už repete videného a film zvláštne mixuje nielen songy, ale aj nálady. Najprv chce dramaticky riešiť vzťah sestier či stratu kamarátov (vesmírna poprava je nečakane sugestívna), inokedy sa rehoce sám na sebe. Rozptyl nálad je aj na pomery letného blockbustru veľmi široký a žiaľ, nie je taký kohézny ako pred tromi rokmi.

Strážcovia galaxie 2 sa zaradili do marvelovského prúdu, ktorý ide takmer na autopilot. Známe postavy, osudové momenty, triková akcia a čoraz väčšia seriálovosť. Ak vám to stále imponuje, budete spokojní. Ak nie, vychutnáte si pár scén i piesní, mávnete rukou nad scenárom – a jedno videnie vám bude stačiť.

Guardians of the Galaxy Vol. 2 (USA, 2017, 136 min.)
Réžia: James Gunn. Scenár: James Gunn, Dan Abnett. Hrajú: Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Vin Diesel, Bradley Cooper,

autor Michal Korec 4.5.2017