CHUŤ LÁSKY

CHUŤ LÁSKY

5.0

Každý sa s ňou v živote stretáva a objavuje jej chuť. Sladkú, horkú či úplne inú. A teraz máte možnosť opäť ochutnať tú filmovú...

Láska, to je jeden z najdôležitejších filmových citov, ktorý získava z pohľadu cynikov až príliš veľa a z pohľadu melancholikov možno ešte stále málo filmového priestoru. Hollywood či iné produkcie vyrobia tony romancí, milostných komédií či drám, ale málo z nich sa vydáva k samotnej podstate. Občas sa nájde majstrovský kúsok (naposledy pred piatimi rokmi z pera Richarda Curtisa) a teraz sa jeden z hollywoodskych sedemdesiatnikov rozhodol o niečo podobné, ale trošku inak zamerané.

V Portlande žije jeden muž, starý profesor Harry, ktorému zomrel syn. Bola to pre neho citeľná strata a priviedla ho na križovatku smutných citov. Ale nie je sám. V podobnej trúchlivej situácii sa ocitá aj Bradley, muž v strednom veku pri rozpadajúcom sa manželstve. A okrem nich figuruje v príbehu ďalšie množstvo dvojíc, ktorým sa skladajú a rozpadajú vzťahy. Harry sa pozerá s väčším či menším odstupom na väčšinu z nich a začína ich hodnotiť. Uzavretý v sebe samom nerieši svoje city, ale presúva pozornosť inam a divák spolu s ním môže vidieť všetky stránky lásky.

Veľkým šťastím Harryho je, že filmoví tvorcovia mu nahrávajú a všetky dvojice sa premelú v malej kaviarni, kam starý profesor chodí rozjímať o svete a láske v ňom. Na tomto filmovom triku by nebolo nič zlé, hoci v druhej polovici začína pôsobiť trošku umelo – a najmä jeho redundancia pri prerozprávaní noviniek svojej manželke po príchode z kaviarne.

Chuť lásky Chuť lásky

Po scenáristickej stránke sa môžeme tešiť na mozaiku rôzne zaujímavých vzťahov. Ich počet je zvolený akurát, prepracovanosť viac-menej tiež, ale asi po 40-50 minútach sa pozriete prvýkrát na hodinky a zistíte, že mozaike síce nechýbajú jednotlivé, celkom pútavé prvky, ale neobsahuje tmel - okrem večnej nádeje a viery vo všetko dobré. Iste, ak zoberieme Chuť lásky ako modernú rozprávku, môže to aspoň trochu fungovať. Ale ak ide o drámu s vyšším cieľom, tak absencia finálnej dejovej pointy zamrzí väčšinu divákov, pretože do hodiny stratia pozornosť a potom film dopozerajú možno len z nutnosti. Našinec môže vykríknuť, že práve Harry je tá osoba, ktorá všetko spája, no v skutočnosti je viac pasívny a pôsobí len ako sprostredkovateľ zvyšného deja (jeho samotná línia totiž rýchlo vyšumí).

Každopádne, mozaika nie je vybudovaná zle, hoci miestami nasilu. Niektorým divákom môže vadiť rozmanitosť dvojíc a ich príbehov, no tento atribút nemožno brať ako zápor, pretože vďaka nemu sa 100-minútová stopáž nezlieva do nemastného-neslaného celku. Filmu výrazne pomáhajú herci. Bez straty bodov vychádza Greg Kinnear ako opustený manžel, k ostatným mám drobné výhrady. Pravda, Selme Blair a Radhe Mitchell veľa odpustíte, pretože v ich vášnivých epizódkach sa nachádzajú relatívne otvorené sexuálne scény a obnažené telá (miestami je film nečakane otvorený a popisný). A napokon je tu Morgan Freeman, ktorý veľký kus snímky ťahá sám. No pri ňom sa diváci rozdelia na dve skupiny, ktoré determinujú aj finálne hodnotenie. Buď ho v roli komentujúceho Harryho akceptovať (smerom ku koncu je to dokonca nutnosť, pretože občas preberá dianie z plátna do svojich myšlienok a monológov) a potom máte pred sebou pekný kúsok s dobrým hodnotením. Ak vám tento štýl vyhovovať nembude a prechádzajúceho sa rozprávača zoberiete ako nutné zlo kradnúce priestor jednotlivým epizódkam, Chuť lásky vo vašich očiach stratí aspoň dva body.

Chuť lásky Chuť lásky

Finálne hodnotenie i vnímanie je tak kombináciou viacerých kompromisov. Pre väčšinu divákov to bude jasný priemer, ale ak ste momentálne zamilovaní, rozídení či sami uvažujete nad láskou ako jedným z najdôležitejších citov, pridajte si bod a máte šestku. Ja by som to v tomto momente urobil, ale o mesiac-dva už možno nie. Ale to je už otázka aktuálneho citového rozpoloženia, ktorú si každý rieši sám a filmový Harry vám v nej veľa nepomôže. Jedine, ak by ste sa videli v epizódach iných dvojíc.

Feast of Love (USA, 2007, 102 min.)
Réžia: Robert Benton. Scenár: Allison Burnett. Kamera: Kramer Morgenthau. Hudba: Stephen Trask. Hrajú: Morgan Freeman, Greg Kinnear, Radha Mitchell, Selma Blair, Billy Burke, Alexa Davalos.

autor Michal Korec 7.2.2008