LÁSKA NEBESKÁ

LÁSKA NEBESKÁ

10

I feel it in my fingers, I feel it in my toes. Christmas is all around me,  and so the feeling grows.

Najnovšia britská vianočná story sa prelieva slovenskými kinosálami ako pravý 100% med. Jej dialógy znejú v ušiach ako najdávnejšia vianočná klasika. Tak trochu tušíme, že väčšinu z toho sme už videli a počuli, ale  človek sa neubráni. Tak fungujúcu koncentrovanú radosť, dobrú pohodu a predvianočnú náladu často nevidíte.

Príbehy začínajú a končia na letisku. Heathrow je miestom mnohých lúčení a mnohých stretnutí. Neisté kroky slovenských au-pairiek  predbiehajú biznismani, ktorí sú radi, že sú už doma. Tichá radosť starých priateľov je prehlušená vreskotom detí, ktoré po čase vidia otca. Človek sa pozerá okolo a vidí, že láska je všade navôkol.

Láska nebeská Láska nebeská Láska nebeská

O tomto filme pravdepodobne stačí povedať, že je to akési the best of bristish romantic comedy. Nájdete v ňom všetky dôležité postavy, charaktery a artefakty, ktoré ste si (ne)zamilovali vo filmoch Štyri svadby, Denník Brigite Jonesovej, About a Boy, alebo Notthing Hill. Pôdorys filmu tvorí niekoľko viac-menej nezávislých príbehov, ktoré ukazujú lásku v jej mnohých podobách. Súrodeneckú, mileneckú, šťastnú i komplikovanú. Mám pocit, že každý človek si môže nájsť minimálne dva príbehy, ktoré ho dostanú. Jeden individuálny (podľa toho, či preferujete „naivitu amerického baru", alebo napríklad „sladkosť nešťastného zamilovania") a ten druhý štandardný. Príbeh nechutného, zplundrovaného rockera, ktorý sa za každú cenu chce vrátiť do TOP je podobne ako veverička v Ice Age skvelým prepojením plným výborných gagov. Mal som tú možnosť vidieť tento film v dvoch výrazne odlišných komunitách a musím potvrdiť, že nech sa smial ktokoľvek na čomkoľvek, rockerova výzva: „children don't buy drogs..." dostala každého. Ako som už povedal (napísal), príbehy sú na sebe viac-menej nezávisle, a sú taktiež viac-menej gýčové. Z tohto pohľadu sa mi za najpodarenejší kus pozdávala „poviedka" o rodine, ktorá zostala bez mamy. Najmä jej prvá časť v ktorej nevlastný otec odhaľuje príčinu synovej mĺkvosti a následne hľadá cestu „ako von" je veľmi príjemná.

If you really like Christmas, c'mmon and let it snow!

Ona spomínaná gýčovosť však nie je tentokrát vôbec na škodu, pretože táto ultimatívna predvianočná komédia jednoducho stavia na tom, že niektoré postavy milujeme, a chceme ich vidieť v nových variáciách toho istého. Môže nám vadiť, že Hugh Grant nikdy nehrá nič iné ako tú istú postavu, ale v tomto filme to nevadí, pretože v tomto filme chceme Granta (kludne si doplnte Firth, Atkinson, Neeson) vidieť práve v tejto pozícii. Aj keď premiér zaľúbený do bacuľky je naozaj nová variácia.

Tento film teda nestojí a nepadá s réžiou, alebo s kamerou (opatrný švenk, ktorý zmení portugalskú upratovačku na miss Portugal nie je nič, prečo by bolo treba prepisovať učebnice kamery). Ide o výbornú scenáristickú a dramaturgickú prácu, ktorá príbehy poskladala, (tak trochu pospájala) a vypointovala.  Mal by som teda na záver všetkým vrelo odporúčať výborný rozsievač dobrej nálady. Vzhľadom na rôzne časové ( a iné) paradoxy, ktoré vypľuli túto recenziu až v tomto čase, len spokojne kývam hlavou. Ak ste na začiatku recenzie odsúhlasili kladný vzťah k britským komédiám, určite ste boli týmto Various spokojný. A o to asi išlo...

Love Actually (V. Británia, 2003, 129 min.)
Réžia: Richard Curtis. Scenár: Richard Curtis. Kamera: Michael Coulter. Hudba: Craig Armstrong. Hrajú: Hugh Grant, Liam Neeson, Colin Firth, Laura Linney, Emma Thompson, Alan Rickman, Rowan Atkinson

autor Vladimír Kurek 15.12.2003