Najčítanejšie filmové recenzie na Kineme v roku 2023

Spolu top 12 recenzií roka čítalo viac ako 130 tisíc čitateľov a čitateliek. Ďakujeme!

pridal kinema 31.12.2023 o 19:07

Spolu top 12 recenzií roka 2023 čítalo viac ako 130 tisíc čitateľov a čitateliek. Ďakujeme!

Invalid (čítať celú recenziu)

Začiatok roka 2023 priniesol hneď dva kvalitné slovenské tituly – Slúžka ukazuje, že historická dráma nám nemusí byť cudzia a Mariana Čengel-Solčanská nakrútila svoj najlepší film. A aktuálne reklamný tvorca Jonáš Karásek (Kandidát, Amnestie), premiéruje rovnako svoj top projekt rozbiehajúcej sa úspešnej filmovej kariéry. Invalid je mix dvoch nečakaných prvkov: mimoriadne zábavná, ale aj poriadne čierna komédia. A zároveň premyslená kritika Mečiarom uneseného štátu 90. rokov.

Slúžka (čítať celú recenziu)

Historická dráma nie je v našej kinematografii bežný žáner – a nový príspevok si zaslúži pozornosť aj pozitívnu kritiku. Spája v sebe známu predlohu od Hany Lasicovej s tvorbou režisérky a scenáristky Mariany Čengel Solčanskej, ktorá nakrútila viaceré divácke hity (Únos, Sviňa). Slúžka je jej najlepší film a prenesie nás sto rokov dozadu a ponúkne zaujímavý pohľad na mladú ženu v inom svete a na akýsi ekosystém služobníctva.

Perinbaba a Dva svety (čítať celú recenziu)

Pred pozretím druhej Perinbaby som si pre istotu večer pred premiérou doprial prvú. Nech vstrebem nuansy a prepojenia, ak ich maestro chce priniesť aj v dvojke a som hlavne v obraze. Zbytočne. Očakávaná dvojka Perinbaby totiž predstavuje posledné dielo jedného z najznámejších slovenských tvorcov, no od jednotky je markantne vzdialená a okrem pár postáv - nezdieľa veľa.

Kuciak: Vražda novinára (čítať celú recenziu)

21. február 2018. Veľká Mača. Pokoj malej dediny a následne celého Slovenska narušila tragédia. Novinár Ján Kuciak a jeho snúbenica Martina Kušnírová boli zavraždení. Ale myslím si, že písať, čo sa následne dialo je v tejto recenzii úplne zbytočné. No ak ste posledných pár rokov boli odstrihnutí od diania v domovine, nečítajte ďalej a utekajte do kina. Zažijete niečo, čomu sa vám nebude chcieť veriť.

Barbie (čítať celú recenziu)

Fenomén s názvom Barbie uzrel svetlo sveta už v roku 1959 vďaka spoločnosti Mattel, Inc. Hračka; bábika s blond vlasmi pre malé dievčatká, dostala o dva roky fešného parťáka menom Ken. Ten bol iba doplnkom ústrednej hrdinky, čo s najväčšou pravdepodobnosťou súviselo s cieľovou skupinou užívateľov. Mattel samozrejme reagoval a reaguje aj na vývoj modernej spoločnosti a firma začala vyrábať hračku vo viacerých variantách. Postava sa síce objavila v niekoľkých animovaných filmoch a seriáloch, svoj vlastný, skutočne ikonický film, jej ale až do tohto roku chýbal.

Oppenheimer (čítať celú recenziu)

Šesť rokov po Dunkirku sa vracia Nolan do polovice 20. storočia. Príbeh o chlapíkovi, ktorý skonštruoval atómovú bombu, je lákavý a svetové udalosti ho už posúvajú do nebezpečne aktuálnej roviny. Otázky znejú jasne: v ktorej minúte nechá Nolan vybuchnúť atómku a uvidíme to? Od toho sa odvíja všetko: koľko času zaberie príprava? Koľko spytovanie svedomia a dobeh následkov? A bude konečne Oscar pre Nolana??

Babylon (čítať celú recenziu)

Damien Chazelle (Whiplash, La La Land) si odhrýzol zatiaľ najväčšie sústo svojej kariéry. Splašil 80 miliónov dolárov, aby dal dokopy množstvo hercov a herečiek, s ktorými sa vrátime zhruba o 100 rokov dozadu, kedy filmový Hollywood čaká jedna z najväčších zmien: z nemého filmu prechádza na zvukový.

John Wick 4 (čítať celú recenziu)

Štvrtú kapitolu Johna Wicka predchádzajú mnohé formy reputácie. Rekordná (dĺžka filmu skoro tri hodiny), smutná (Lance Reddick alias concierge sa už premiéry nedožil), aj ikonická (Keanu Reeves má ďalšiu sériu filmov so štyrmi časťami po Matrixe). A zároveň sa tu vznáša opar finálneho prísľubu – že štvorka by mohla ukončiť líniu, ktorú ťaháme takmer 10 rokov.

Vrahovia mesiaca kvetov (čitať celú recenziu)

Približne v polovici filmu sa ku mne naklonil Peťo Konečný a pošepkal mi: "tento film musí dostať oscarovú nomináciu za kameru". Boli sme súčasťou nádherne nakrútenej scény, kedy sa kamera ladne kĺzala cez ulice a lokály amerického mestečka, v ktorom sme už spoznali desiatky postáv a ďalšie osudy nás ešte len čakali...

A máme, čo sme chceli (čítať celú recenziu)

Je 31. december 1992 a Československo čaká prelomová noc, kedy sa rozdelí na dve samostatné republiky. Niekto to vníma s nadšením, iný s ľútosťou. Pre rodinu Varchalovcov je však Silvester najmä príležitosťou na vytúžené stretnutie pri hojne prestretom stole. Ako to však už býva, veľké rodinné stretnutia bývajú tiež príležitosťou pre veľké rodinné hádky. V prípade Varchalovcov pritom nepôjde o žiadne malichernosti: Ukáže sa, že hlava rodiny ešte donedávna tajne spolupracovala s ŠtB.

Indiana Jones a nástroj osudu (čítať celú recenziu)

Tak sme sa po 15 rokoch predsa dočkali. Steven Spielberg od poslednej časti série síce odskočil, ale Harrison Ford si strihol postavu ešte raz. A scenáristi si povedali, že mu vystrúhajú veľkú poklonu, takže podvedome čakáte nielen ako sa vyvíja dej, ale aj celkové finále. Tentokrát žiadne laškovanie so synom či odovzdávaním pochodne, ale nájde sa aj element nových spojitosti.

Strážcovia galaxie 3 (čítať celú recenziu)

Ak si odmyslíme číslovku pri recenzii, dojmy z filmu možno zaradiť do troch kategórií. Či očakávania nenaplnil, naplnil alebo prekročil. James Gunn režíruje posledný kúsok v stajni Marvelu a ponúka nám mamutiu 150-minútovú zábavu, kde stará partia musí zabrať naplno, odhodiť zábrany minulosti a ísť do riskantnej záchrany jedného z hlavných členov.

KASKADÉR
[RECENZIA ]
1