VEĽKÝ ZLÝ LIŠIAK A INÉ PRÍHODY

VEĽKÝ ZLÝ LIŠIAK A INÉ PRÍHODY

7.0

Animovaný film, to je predovšetkým obrovská tvorivá sloboda a možnosť uchopiť námet nekonečnými spôsobmi a prostriedkami, ktoré jeho výpoveď dokážu podporiť, umocniť, alebo dokonca aj celkom zatieniť. Do kín sa teraz spoločne dostali dva animované tituly, ktoré formálnu a obsahovú pestrosť tejto “škatuľky” dokonale vystihujú. Tým prvým je “kraťas” Šarkan slovenského animátora Martina Smatanu. Tým druhým celovečerná animovaná groteska Veľký zlý lišiak a iné príhody z dielne francúzskych tvorcov Benjamina Rennera (O myške a medveďovi, 2012) a Patricka Imberta.

Okrem kategórie animovanej tvorby, oba spolu premietané tituly spája aj nemalý úspech - Lišiak sa môže pochváliť cenou César pre najlepší animovaný film, Šarkana zase na Berlinale vybrali spomedzi bezmála 3000 konkurentov do súťažnej sekcie. Martin Smatana si tak môže zapísať už druhú osobnú účasť v programe tohto prestížneho festivalu - predstavil sa na jeho pôde už so svojím študentským filmom Rosso Papavero (2014). Ak ste spomínaný film videli, bude sa vám možno zdať, že Šarkanom naň Smatana vo viacerých ohľadoch nadväzuje. Podobne ako v príbehu chlapca okúzleného tajomným cirkusom, aj detský hrdina Šarkana sa pohybuje v akomsi surrealistickom medzisvete.

Bezstarostné radovánky u milovaného starého otca začína naštrbovať realita pominuteľnosti, ktorú film zobrazuje krásne metaforickým využitím prirodzených vlastností použitých materiálov, ako je papier a rôzne textílie. Hoci film pracuje s ťažkým námetom odchodu blízkej osoby, veľmi výstižne a citlivo túto tému uchopil a spracoval tak, aby svoje, v konečnom dôsledku pozitívne posolstvo dokázal pretlmočiť aj detskému divákovi.

Veľký zlý lišiak a iné príhody Veľký zlý lišiak a iné príhody

Veľký zlý lišiak a iné príhody, to je už animácia z celkom iného súdka. Zľahka staromódna groteska so zvieratkami pripomína staré dobré vtipy o líškach, zajacoch a vlkoch, ktorí majú všetky svoje charakteristické zvieracie vlastnosti, ale zároveň aj mnoho nápadne ľudských povahových čŕt, ako je lenivosť, zbabelosť či naivita. Film tvoria tri samostatné poviedky. Prvá rozvíja divokú teóriu o tom, čo by sa stalo, ak by miesto tradičného bociana začali bábätká nosiť celkom iné zvieratá - zajac, prasa a kačica.

V druhom príbehu, ktorý prepožičal meno aj celému filmu, je hlavným hrdinom lišiak-slaboch, ktorého lovecké neúspechy dovedú k nápadu vychovať si svoj úlovok rovno z vajíčok. Plán sa však skomplikuje, keď lišiaka čerstvo vyliahnuté kuriatka začnú považovať za svoju mamu. Záverečný príbeh je o Vianociach - čierne svedomie z neúmyselného zabitia Santa Clausa dovedie zvieratká k nápadu postarať sa o rozvoz darčekov deťom po celom svete vo vlastnej réžii.

Vo všetkých prípadoch teda v podstate ide o konfrontovanie zvieracích hrdinov s okolnosťami a úlohami, na ktoré od prírody rozhodne nie sú stavané. Nutne to teda prináša mnoho absurdných a vtipných situácií, ktoré pošťucháva vpred aj celkom svieži scenár. Hoci zápletky ani ich rozuzlenia nie sú nijak závratne originálne, vec celkom dobre zachraňuje situačný humor s aktualizačnými narážkami. Akurát je toho už pri treťom príbehu akosi veľa a ťažko sa zbaviť pocitu, že by to týmto zvieracím historkám predsa len viac slušalo samostatne.

Motiváciou ísť na Lišiaka do kina by však mala byť najmä túžba po kontakte s hrejivo osobnou, poctivou kreslenou animáciou bez bombastických, hoci často len obsahovú prázdnotu prekrývajúcich efektov. Ak sa považujete za veľké dieťa alebo hľadáte film, na ktorý by ste mohli zájsť so svojimi potomkami a nemuseli sa pri tom báť epilepsiu vyvolávajúcich zábleskov, uši trhajúcej hudby a dutého deja, dvojúderka Šarkan a Veľký zlý lišiak by mohla splniť vaše očakávania.

Le grand méchant renard et autres contes... (Francúzsko / Belgicko, 2017, 83 min.)
Réžia: Patrick Imbert, Benjamin Renner. Scenár: Benjamin Renner, Jean Regnaud. V slovenskom znení: Daniel Dangl, Roman Pomajbo, Richard Stanke, Martin Zatovič, Štefan Kožka, Tatiana Kulíšková, Dušan Szabo...

autor Hana Lippová 14.6.2019
7.0
7.3