Kino recenzia > O myške a medveďovi
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

O MYŠKE A MEDVEĎOVI

Sklamanie z minulotýždňového Sniežika pominulo neskutočne rýchlo. Kašlite na Španielov, ak si chcete vychutnať výbornú animovanú tvorbu, stavte na Francúzov: O myške a medveďovi je ...

Sklamanie z minulotýždňového Sniežika pominulo neskutočne rýchlo. Kašlite na Španielov, ak si chcete vychutnať výbornú animovanú tvorbu, stavte na Francúzov: O myške a medveďovi je prvé milé prekvapenie nového filmového roka.

Ernest je medveď žijúci vo svete podobnom tomu nášmu. Medvede chodia do práce, majú rôzne funkcie, ale ich svet je vážny a poriadkumilovný. Pod svetom medveďov žijú myšky, ktoré vďaka svojim zúbkom vybudovali veľké mestá a vybrané chodia do sveta hore, ale medveďov sa boja. Lebo medvede najradšej schramstnú myšku hneď, či už vyprážanú, pečenú a najradšej surovú. A macovia sa zas myšiek boja, pretože keď pustia do príbytku jednu, o chvíľu ich budú mať tisíc. V tomto zaujímavom prostredí sa vydá Ernest zo svojej chalupy v lese do mesta, lebo je hladný. A myška Celestína bola akurát na pracovnej ceste za vypadnutými zúbkami mladých medveďov, tie majú myší zubári najradšej. Keď Celestína skončí v smetiaku, práve Ernest ju vyslobodí, a tak sa medzi nimi začne tvoriť veľmi pekné puto, o ktorom je celý film.

A aj o predsudkoch, ich boji s nimi a okrem iného aj vyššie načrtnutom zaujímavom ekosystéme. Fungovanie sveta je krásne ukázané, aby divák postupne odhalil, prečo existuje toľko prekážok na založenie titulného puta. Aj tempo výborne klame; necelých 80 minút obsahuje epizódy, ktoré sa vracajú do minulosti, no zbytočne nezdržujú. Ernest i Celestína nemajú žiadne samoúčelné scény. Bežný animák by si vystačil s premisou, že svet myšiek a medveďov je skrátka odlišný a priateľstvo nemôže vzniknúť. Novinka zachádza ďalej, obyčajné historky o fungovaní posilňuje osobnejším rozprávaním, dlhý čas venuje úvodným scénam a potom prejde na skvelé postavy.

Ernest je najskôr jednoducho načrtnutý hladoš, ktorý sa zobudí zo zimného spánku a chce naplniť svoj žalúdok. Je hlučný, groteskne nemotorný, no zároveň ide šikovne riešiť svoju situáciu – na ulici si chce hraním na hudobných nástrojoch zarobiť na jedlo. Je to milá až smutná scéna, ktorá v bežnom animáku nemá čo hľadať, zvýrazňuje núdzu sugestívnym spôsobom. Celestína akoby bývala na internátnej škole, kde si načrtáva jednoduché obrázky medveďa a myšky, počúva stále tie isté príbehy o tom, ako sú medvede nebezpečné, a občas ide za nimi na povrch s istým cieľom.

Už predtým ako sa ich cesty pretnú, zistíte, že Ernest a Celestína nie sú bežní zástupcovia svojho druhu, ba čo viac, nie sú ani typické archetypy animákov, čo spočiatku ešte viac znemožňuje ich možné spojenie. Obaja vyčnievajú a chcú sa vymaniť z davu: Ernest nechce byť vážny ťuťmák, preto má v dome kopu hudobných nástrojov, ani Celestína nechce zažiť iba jedno dobrodružstvo. Stretnú sa náhodou, postupne si pár ráz pomôžu a ani potom nie je isté, či môžu spolu existovať.

Ekosystém a symbióza miest sú totiž príznačne načrtnuté a ich spojeniu rozhodne nefandia, čo sa prejaví ešte viac vo finálnej tretine, keď už metafory naplno vyznejú a smerujú k morálnemu rezultátu, ktorý presahuje iba milý vzťah dvoch nepravdepodobných postáv. Je to nečakané finále a po ňom sa môže stať prakticky hocičo, no tvorcovia ho nezmyselne nezneužijú.

Popri výbornom obsahu treba vyzdvihnúť predovšetkým hudobnú stránku a mierne vás upozorniť na animáciu, ktorá nie je úplne typická. Výtvarné stvárnenie je veľmi jednoduché, niekedy až tak, že gestá i mimika postáv sú takmer zanedbateľné, no taká štylizácia má svoje čaro. Scéna, keď Celestína kreslí zimnú krajinu a tvorcovia nechajú naplno vyznieť jednoduchú animáciu a ich skvelý soundtrack, je nezabudnuteľná.

O myške a medveďovi sľubuje priam obyčajný príbeh, ale zachádza nečakane hlboko. Do života postáv, dvoch svetov a najmä budovaniu krásneho vzťahu. Asi to nie je film pre malé detičky, ale skôr staršie publikum, ktoré ocení fungujúci celok a mnoho skrytých narážok.

Ernest et Célestine (Francúzsko/Belgicko/ Luxembursko, 2012, 80 min.)
Réžia: Stéphane Aubier, Vincent Patar, Benjamin Renner. Scenár: Daniel Pennac. Strih: Fabienne Alvarez-Giro. Hudba: Vincent Courtois. Hrajú: (v slovenskom znení) Hera Turban, Andy Hryc, Zuzana Kronerová, Oľga Belešová, Marian Slovák, František Kovár

2013-01-2121.1.2013 | Michal Korec

Animovaný
80 min