HOTEL TRANSYLVÁNIA 3: STRAŠIDELNÁ DOVOLENKA

7.0

Tretí diel Hotelu Transylvania prináša paradox a víťazné gesto zároveň: po úvodnej scéne je ochotný vyraziť mimo domácej pôdy v Transylvanii a nechať príšery stvárať rozličné bláznivé kúsky na nových miestach. Je to vítané osvieženie, pretože druhý diel už naznačil istú mieru recyklácie a nedokázal nás strhnúť ako vycibrená jednotka. Vďaka novým miestam žije séria ďalej a stále má čo ponúknuť...

Pritom dej je celkom jednoduchý a dá sa rozdeliť na dve línie. Prvou je fakt, že dcéra Mavis pochopí, že tatko Dracula potrebuje dovolenku a počas jedného programu narazí na jednu fantastickú možnosť. Že s nimi pocestuje celá kompánia príšer? Relax od makačky v hoteli potrebujú všetci, takže sa nalodí vlčia rodinka, zelený sliz, neviditeľný muž, Múmiák i ďalší, ktorých sme si obľúbili v minulých filmoch.

Už táto premisa celkom dobre funguje, lebo vypadnúť z Hotela Transylvania, kde sa už nedali veľa vecí vymyslieť niekam úplne preč a zobrať si celú skvadru príšer, dáva tvorcom možnosť poslať ich na iné miesta a čeliť novým situáciám, hoci by to malo byť iba vylihovanie na pláži či vyžieranie bufetov. Sú tu klasické taľafatky, kde workoholik Drac nechce zabudnúť na prácu a nedokáže spočiatku vypnúť. Sú tu aj momenty, ktoré by sme oželeli, lebo situačný humor občas zaberie, inokedy nie. Poslať príšery na dovolenku a nechať ich vystrájať na lodi, kasíne či iných miestach je však voda na mlyn animátorom.

Spojenie príšer a nových miest totiž využívajú naplno a hoci sú to veľmi epizódne sekvencie, kde nájsť nové miesto a užiť si ho nemusí trvať viac ako 10-15 minút, bohato to stačí a rozhodne treba oceniť top strih filmu, ktorý netrávi zbytočné minúty nepodstatnými vecami. Rozhodnutie či nalodenie sú rapídne, čo sa nám neskôr páči, lebo okamžite si užívame s príšerami prvé novinky. Do akcie sú povolané nové situácie ako luxusná jachta, potápanie sa v hlbočine, plážové hry či luxusná destinácia niekde ďaleko...

Hotel Transylvánia 3: Strašidelná dovolenka Hotel Transylvánia 3: Strašidelná dovolenka

A tvorcovia hýria kopou nápadov už v prvej tretine. Gremlin Air núka bizarnú sériu scén a paradoxov, ktorá obstojí aj ako samostatná paródia. Naloďovanie sa na luxusnú plavbu čaká v nečakanom, no pre príšery celkom logickom exkluzívnom mieste. Samotné relaxačné aktivity sú variáciou na letnú klasiku, no starí známi ich vedia parádne využiť. Všetko sedí – no scenáristi vedia, že na celý film by je to málo.

A tak nenápadne vkladajú druhú líniu (načrtnutú v prológu), ktorú postupne začnú rozvíjať v ostatnej polovici. Na cestách sa musí objaviť isté nebezpečenstvo, možno (staro)nový zloduch, niektoré postavy sa musia vyfarbiť do iného svetla a pribudne troška akčných scén i napätia. Aj v nich sa dokáže animácia poriadne vybúriť, zavítame na ďalšie bájne miesta, otvorí sa zaujímavá otázka a nová výzva pre Draculu aj po 150 rokoch. Vďaka nej už nie sme na dovolenke a animák nadobudne aj dejovú líniu, ktorá sa do finálneho zúčtovania môže celkom dobre započítať – cítiť na nej, že autori deja potrebovali premostiť, no tento raz sa im to celkom podarilo. Nemuseli ani príliš loviť v minulosti a vložili si dobré prírastky.

Po troch Hoteloch Transylvánia máte stále pocit, že séria ešte nemusí byť vyčerpaná, čo je plus. Akurát sa budeme musieť zrejme vydávať na nové miesta alebo varírovať niečo v existujúcom prostredí. Lebo trojka dokazuje silu postáv a že sa dokážu ešte vyvíjať. Ako áčkový animák nemá vôbec žiadny problém poraziť béčkový zástup aktuálnej produkcie tonami vtipov či dobrých odkazov, o čom svedčí aj finále, kde sa vynára poriadny zloduch a je ovládaný nečakaným nástrojom. Že sem Tiesto prepašoval hneď tri nové hudobné tracky, to poteší fanúšikov elektronickej hudby, ale ako je v tomto filme počastovaná, to ešte viac poteší jeho fanúšikov i kritikov nielen v žánri EDM. Práve na príklade finále vidieť, že invencie nie sú vyčerpané a súlad hudby, animácie a postáv dokáže pekne gradovať. Toto majú v Sony zvládnuté.

Slovenský dabing berie klasické pôvodné hlasy a potvrdzuje, že hlas Petra Marcina sa dá výnimočne aj využiť na dobrý účel. Úprimne, troška som sa trojky bál, lebo mohla pôsobiť vyčerpane ako kedysi tretí Shrek. No zatiaľ Sony dokáže živiť túto sériu a ďalší diel si asi zaslúži.

Hotel Transylvania 3: Summer Vacation (USA, 2018, 97 min.)
Réžia: Genndy Tartakovsky. Scenár: Michael McCullers, Genndy Tartakovsky, Todd Durham.

autor Michal Korec 16.7.2018