SHREK TRETÍ

SHREK TRETÍ

6.0

V lete plnom sklamaní z filmových trojok prichádza bojovať o čestné miesto v hodnotení sympatický zlobor z bažiny. Obstojí skúškou ohňom?

Neslávne sa nám začalo leto blockbustrov. Tretí Spidey sa páči iba fanúšikom komiksu a viacerí milovníci prvých dvoch filmov dávajú od neho ruky preč. Tretí Piráti Karibiku sa zmenili na naťahovanú kašu s pofidérnou mytológiou a takmer trojhodinovou stopážou. A teraz prichádza tretí Shrek, ktorého sprevádza zo zahraničia cinkot veľkých bubákov, no zároveň aj slabších kritík a nižšej miery diváckej spokojnosti. Tretie časti filmových sérií to nemajú jednoduché a sklamania z nich nie sú iba sezónnou záležitosťou, o čom svedčia vlaňajší X-Meni.

Po návšteve kráľovských rodičov chcel Shrek schmatnúť Oslíka a Kocúra v čižmách a vrátiť sa do bažiny. Lenže život kráľa Harolda visí na vlásku a trón bude potrebovať nástupcu. Plány s kraľovaním sa však nezhodujú s pokojným životom Shreka v bažine, a tak sa rozhodne pre náhradný plán – modrá krv koluje ešte v žilách bratranca Artieho, ktorého sa Shrek rozhodne nájsť, vycvičiť z neho pravého chlapa a prenechať mu trón. Zatiaľ čo Shrek s Oslíkom a Kocúrom v čižmách hľadajú Artieho, Fiona musí čeliť Krasoňovi, ktorý sa rozhodol na ňu poštvať armádu záporných rozprávkových postáv. Fiona však bude bojovať a na obranu kráľovstvá si zavolá akčný tím ostatných princezien...

Shrek tretí Shrek tretí

Dejový náčrt vyzerá ešte pomerne sľubne, preto je pre mnohých výsledné hodnotenie nemilým prekvapením (alebo potvrdením počiatočných obáv). Séria so zlobrom si vždy zakladala na výborne vytvorených hlavných postavách, ktorých dianie parodizujúce bežné rozprávkové udalosti okorenila radom vedľajších charakterov. Tretí diel tento trend prekopal – k horšiemu.

Ak čakáte vývoj obľúbencov, dočkáte sa iba čiastočne. Shrek je na plátne väčšinu času, ale miestami už začína liezť na nervy – jeho rebelantský postoj sa vracia vo väčšej miere, no edukačné lekcie s Artiem vychádzajú dosť naprázdno. Obľúbený Oslík má pre seba menej priestoru a čoraz väčšmi sa prenášajú jeho gagy inam – či už na jeho potomstvo (násilne vložení draslíci) alebo zámenu postáv s Kocúrom v čižmách (pomerne trápna momentka, ktorej už o tri týždne budú konkurovať aj protagonisti z Fantastickej štvorky). Čo je horšie – princezná Fiona ostáva nevyužitá, Oslíkova dračica je tu len na pár chvíľ a celý rad nových postáv, či už záporných alebo kladných (princezné) je tu skôr do počtu a napriek možnosti ťahať vpred dejovú líniu skôr často zavadzia a dianie nemilosrdne prekombinuje. Obsesia vlastným svetom si po množstve iných blockbustrov (často spomínaný King Kong, druhítretí Piráti, čiastočne i Spidey 3) vyberá ďalšiu obeť – a Shrek jej podľahol.

Aj filozofia parodovať známe rozprávkové línie sa už zmenila. Podobne ako tvrdo dopadajú na ústa súčasné rádobyparódie (Date Movie, Epic Movie), ktoré si už nedokážu strieľať iba z jedného žánru, ale nahádžu do svojho scenára narážky na filmy i reálie posledných dvoch-troch rokov, dopadá aj Shrek. Rozprávkový svet si berie na paškál iba občas, potrebnejšie už bolo zakomponovanie systému americkej strednej školy, alebo aj humor z iného súdka. A čo je úplne najhoršie, snaha parodovať už miestami stratí originalitu úplne – keď si začína strieľať sama zo seba. To je to najhoršie, čo sa mohlo Shrekovi stať. Zatiaľ čo prvé dva diely výborne odhadli mieru medzi rozprávkovou variáciou a parodickými prvkami, tu sa línia nadobro zmazala a Shrek pôsobí jednoliato, čím mu chýba ten správny nadhľad na dianie.

Shrek tretí Shrek tretí

Shrek bol vždy kombináciou britkých dialógov, irónie i dobrej akcie. Tretí diel sa mení – konverzácia už nie je vždy zábavná. Irónia už stráca dych. A čo je najhoršie, trojka je statickejšia. Kde je akcia s drakom z prvej časti či finále dvojky? Súčasné pokusy na ňu ani zďaleka nestačia.

Najhorším zistením je však zmena humoru. Z irónie, paródie a dobrých gagov sme spadli do dielka, kde je čoraz nižší počet odkazov na rozprávkové reálie. Vtipy sú príliš jednoduché a čoraz horšie. Klesá počet frkov pre dospelých, už sú výrazne v menšine. Namiesto nich nás čaká humor pubertálny, infantilný a bojím sa to napísať, ale už podľa trailerov je to zrejmé – takmer fekálny. Celkový posun humoru k mladšiemu publiku je však dvojsečná zbraň – deťom sa môže Shrek tretí páčiť viac ako prvý či druhý, ale dospelí budú škrípať zubami a tiahnuť na DreamWorks, že im zruinoval obľúbenú sériu.

V kontexte série Shrek dopadá tretí diel pomerne slabo. Ale v rámci súčasných animovaných filmov, ktoré nám kino chrĺí každý mesiac, ide ešte o slušný, pozerateľný kúsok. Miera dospeláckych gagov nie je našťastie nulová – Merlin je zaujímavou postavou vytrhnutou z kontextu a má zaujímavé grify. Takisto idea spojenia zlých rozprávkových postáv či nabrúsených princezien nie je na zahodenie. Autori teda mali pár dobrých nápadov, horšia už bola ich exekúcia. Akoby sa celé scény vyhadzovali, pretáčali a vymýšľali nanovo, celistvosť diela je podstatne menšia ako pri prvých dvoch častiach.

Shrek tretí Shrek tretí

Po technickej stránke film neprekvapí. Animácia je na štandardnej úrovni, posun oproti ostatným dielom nevidno. Využitie hudby zodpovedá finálnemu dojmu – niektoré piesne sú príliš samoúčelné a slúžia na chvíľkový efekt, iné sa hodia k dianiu náramne. Akurát hudba Harry Gregson-Williamsa je stávka na istotu a nesklame, je to jeden z mála atribútov na vyššej latke kvality.

Séria Shrek prešla zmenami aj po stránke jazykových mutácií – každý diel sa v našich kinách objavuje v inej. Jednotka išla v pôvodnom znení s titulkami, skvelá voľba. Dvojka s českým dabingom – dal sa zniesť. Trojka však prichádza v slovenskom dabingu, ktorý sa aj prekladom, aj výberom hercom podstatne vzďaľuje zvyšným častiam a dopadá jednoznačne najhoršie. Kvári ma aj myšlienka na počet vtipov, ktoré sme dabingom stratili...

Prekliatie tretích dielov pokračuje a ani Shrek ho nedokázal prelomiť. Jeho posun v sérií k horšiemu je z tohtoročnej nádielky trojok zatiaľ najväčší a preto padá z deviatkových hraníc len na ľahko nadpriemernú. Mnohí diváci budú odchádzať z tejto jednohubky spokojní – ale určite bude veľa nespokojných, ktorí si všetky chyby a nezrovnalosti všimnú. A ich viera v kvalitu série je výrazne ochromená... Nič nové v tohtoročnom filmovom svete.

Shrek the Third (USA, 2007, 92 min.)
Réžia: Chris Miller. Scenár: Jeffrey Price, Peter S. Seaman, Jon Zack. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú v slovenskom znení: Rastislav Sokol, Helena Krajčiová, Lubo Kostelný, Ján Koleník, Dušan Szabó, Henrich Platek, Oľga Šalagová, Dušan Tarageľ, Peter Sklár a ďalší

autor Michal Korec 14.6.2007
6.0
6.8