TRI BILLBOARDY KÚSOK ZA EBBINGOM

TRI BILLBOARDY KÚSOK ZA EBBINGOM

9.0

„Existuje nejaký zákon ohľadne toho, čo môže a nemôže byť napísané na billboarde?“, pýta sa žena mladíka za stolom v miestnej reklamnej agentúre. Po vymenovaní možných vulgarizmov, ktorým by sa mala vyvarovať, žena hodnotiaco pokračuje: „Myslím, že to bude v pohode.“ Takýmto nanajvýš výstižným dialógom sa začína novinka režiséra Martina McDonagha Tri billboardy kúsok za Ebbingom.

Tvorbu írsko-britského dramatika, scenáristu a filmového režiséra nie je potrebné slovenskému divákovi bližšie predstavovať. Celovečerne debutoval filmom V Brugách o dvoch nájomných zabijakoch, ktorí čakajú po nevydarenej akcii v malebnom belgickom mestečku na zadanie ďalšej náročnej úlohy. Scenár je plný skvelých slovných prestreliek, ako aj rovnako skvelého absurdného humoru. Neskôr v roku 2012 McDonagh prichádza s ďalším skvostom v podobe Siedmych psychopatov, ktorého hlavná postava Marty (opäť úžasný Colin Farrel) snaží zúfalo dokončiť svoj najnovší scenár, ale nenachádza dostatok inšpirácie. Hľadať sa ju rozhodne medzi svojimi prazvláštnymi kamarátmi.

Najnovšia dráma Tri billboardy kúsok za Ebbingom rozpráva príbeh Mildred Hayesovej, ktorá sa už sedem mesiacov vyrovnáva so smrťou a znásilnením svojej dcéry Angely. Mildred je už príliš dlho vyčerpaná zármutkom a bolesťou. Za sestrou trúchli aj Mildredin dospievajúci syn, Robbie. Keďže sa vyšetrovanie nikam nepohýna, Mildred sa rozhodne konať. Na kraji mesta si prenajme tri bilbordy, na ktoré nechá napísať správu. Tri vety napísané tučným čiernom písmom na červenom pozadí: „Pred smrťou znásilnená“, „Ešte nikoho nezavreli?“ a „Ako je to možné, šerif Willoughby?“

Zverejneným posolstvom tak nahlas obviní políciu (a najmä ich šéfa) z fatálnej nečinnosti a pasivity, čím roztočí prekvapivý kolotoč udalostí. Diváci sa môžu tešiť na niekoľko (naozaj) nečakaných zvratov a obzvlášť vysokú dávku čierneho humoru. Filmové postavičky z mestečka na severozápade spoločne vytvárajú impozantný mikrokozmos spoločnosti, v ktorom každá z postáv je dôležitá a každá prináša ďalšie sklíčko do mozaiky príbehu. Tri billboardy kúsok za Ebbingom možno charakterizovať ako drámu o smútku, hneve a súcite, poprepletanú mnohými vtipnými komentármi.

Tri billboardy kúsok za Ebbingom Tri billboardy kúsok za Ebbingom

Tajomstvo úspechu režiséra Martina McDonagha spočíva najmä v dvoch faktoch – výber hercov nasledovaný mimoriadnymi hereckými výkonmi a prepracovaný scenár. Hlavná úloha sa ušla americkej herečke Frances McDormand, ktorá je do postavy ubolenej a odvážnej matky Mildred typizovaná veľmi presne. Mildred je žena, ktorá má istú životnú skúsenosť už za sebou a ktorá sa nebojí svoje názory priamo prezentovať. Duchovnému, ktorý sa snaží Mildred dohovoriť, aby bilbordy z verejného priestoru stiahla, otvorene vynadá, okrem iného aj za stav a postoje cirkvi z minulosti. Rozhovor bravúrne obnažuje vzťahy ľudí v meste a všetky animozity, ktoré si len dokážeme predstaviť.

Herci vo filme hrajú naplno, s chuťou a dobre. Frances McDormandovej sekunduje skvelý Woody Harrelson v úlohe šerifa Willoughbyho a Lucas Hedges (nominácia na Oscara v kategórii herec vo vedľajšej úlohe za drámu Miesto pri mori) v úlohe Robbieho. K dokonalým hereckým kreáciám patrí aj postava Petra Dinklagea, známeho z populárneho seriálu Hra o tróny, či postava Dixona v podaní Američana Sama Rockwella, ktorý si s absolútnou dokonalosťou zahral policajta s mierne s nižším IQ, bývajúceho doma u mamičky a naviac aj so záznamom o zneužívaní podozrivých tmavej pleti vo väzbe.

Režisér Martin McDonagh si od svojich autorských scenárov necháva odstup, aby do slova a do písmena dozreli. A oplatí sa. Presne vypointované a vtipné dialógy sú najväčším esom v režisérovom rukáve. Dialógy obsahujú jedinečný humor, ktorý sa často neobíde bez vulgárnych poznámok. Nie je to však bezduché nadávanie. Každé (aj sprosté) slovo je na správnom mieste a má svoje opodstatnenie. Režisérsky talent Martina v rodine McDonaghovcov nie je ojedinelý. Na plátna kín prináša filmové skvosty aj jeho mladší brat John, z ktorého tvorby poznáme pôsobivú Kalváriu a minuloročný film o dvojici zvláštnych policajtov – Vojna proti všetkým.

Príbeh o troch billboardoch ponúka viacero dôležitých podnetov. Asi najviac rezonujú slová z úst hlavnej postavy, ktorá vo filme hovorí, že čím viac sa na verejnosť bude tlačiť daný problém, tým je väčšia šanca, že sa s problémom pohne. Veľmi presne pomenúva systém, v ktorom tlak verejnosti môže spôsobiť reálny efekt na ľudí pri moci. (Čo v súčasnosti konečne vidieť aj na Slovensku.)

Režisérova novinka uspela na viacerých filmových festivaloch, okrem iného napríklad aj na tohtoročnom festivale v kanadskom Torronte, kde si zaslúžene odniesla Cenu poroty. Slovenskú premiéru mala na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava. Do oficiálnej distribúcie sa dostáva už budúci týždeň 18. januára. Tri billboardy kúsok za Ebbingom si nenechajte ujsť. Výkon Frances McDormandovej má namierené na Oscara a Glóbusy už potvrdila úspechom.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (UK/USA, 2017, 115 min.)
Réžia: Martin McDonagh. Scenár: Martin McDonagh. Hrajú: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Lucas Hedges, Zeljko Ivanek, Sandy Martin....

autor Barbora Gvozdjáková 8.1.2018