MIESTO PRI MORI

MIESTO PRI MORI

9.0

Domov. Aké pocity vo vás toto slovo evokuje? Spomienky na bezstarostné detstvo, hrejivý pocit zázemia, útočisko, kam sa dá vždy skryť, keď sa svet zblázni? Čo keby sa však na mieste, kde máte svoje korene, udialo niečo tak nepredstaviteľne tragické, že by vám slovo „domov“ už navždy len jatrilo rany na duši? Dokázali by ste spáliť mosty a utiecť pred vlastnými spomienkami? A čo tak pred vlastnou zodpovednosťou? Je to vôbec možné?

Lee Chandlerovi, hrdinovi snímky Miesto pri mori, za ktorého stvárnenie získal v nedeľu Casey Affleck svojho prvého Oscara, sa to nepodarí. Naspäť do malebného rybárskeho mestečka, kde prežil najkrajšie, ale aj najhoršie chvíle svojho života, ho totiž pritiahne povinnosť, pred ktorou uhnúť nemôže. A s ňou musí čeliť aj svojim démonom. Film Miesto pri mori režiséra a scenáristu Kennetha Lonergana to zachytáva s odzbrojujúcou autenticitou, perfekcionistickou gradáciou a bez jediného slova navyše. K sprostredkovaniu takejto hraničnej situácie sa vo svete fikcie už asi oveľa bližšie nedostanete...

Lee Chandler žije spôsobom, ktorý prezrádza nefalšovanú ľahostajnosť k vlastnému osudu. Skorý štyridsiatnik bez náznakov ambícií pracuje ako údržbár - za minimálnu mzdu a ubytovanie v nevábnej garsónke. V meste, kde žije, sa s nikým nestýka. Čo zarobí, to prepije v miestnych baroch a po pár pohároch sa v ňom prebúdza nezadržateľná chuť robiť problémy. Nihilizmus však nepatrí k jeho prirodzenej povahovej výbave. Lee je v skutočnosti zlomený muž.

Teraz však musí dať svoje osobné mindráky bokom. Jeho starší brat Joe dostal infarkt, leží vo vážnom stave v nemocnici, a tak je čas nasadnúť do auta a vydať sa na cestu. Lenže cesta do mestečka Manchester by the sea pre Leeho nie je len obyčajnou cestou z bodu A do bodu B. Je to tiež cesta v čase – a poriadne bolestná.

Miesto pri mori Miesto pri mori

Aby Lee trýznivým spomienkam unikol, vracia sa sem obvykle len na otočku. Na mieste však zistí, že tentoraz bude všetko celkom inak. Joe ešte pred jeho príchodom zomrel a on sa zo dňa na deň stal poručníkom jeho dospievajúceho syna Patricka a správcom jeho dedičstva – vrátane domu v meste, do ktorého sa tak strašne nechcel vracať. Patrick sa však svojho domova, kamarátov, školy ani hokejového tímu kvôli strýkovým tieňom minulosti vzdať nemieni. Bude roh, do ktorého život Leeho zahnal, jeho popravou, alebo spásou?

Miesto pri mori stavia do kontrastu ospalé prímorské mestečko, v ktorom sa zdanlivo nič veľké nedeje, s obrovskou ľudskou drámou, ktorá sa odohráva v životoch rodiny Chandlerovcov. Keď však ide o tempo rozprávania, nechá sa inšpirovať skôr pokľudnosťou svojho dejiska. Leeove „tajomstvo“ sa pred nami odkrýva len pomaly. Len tak pod chvíľou vystrkuje rožky spoza nezáväzných konverzácií, hokejových tréningov, náhodných stretnutí. O to intenzívnejší je dopad kľúčovej scény, v ktorej sa konečne naplno odkryje.

Miesto pri mori Miesto pri mori

Spôsob, akým je tento príbeh vyrozprávaný svedčí o tom, že režisér neponechal nič na náhode. Puntičkárska práca s každým detailom, každou konverzáciou, každým strihom. Tento film svojho diváka dobre pozná a dokonale ovláda jazyk, ktorým k nemu prehovára. Napriek tomu v ňom nenájdete nič umelé a vykonštruované. Žiadna manipulácia, falošná hra na city, žiadna štylizácia a súhra ťažko uveriteľných náhod. Je to, skrátka, kus úprimnej filmovej roboty, ktorá je efektná vďaka mravčej práci na detailoch a nie prvoplánovým podnetom. Napokon, svojho druhého Oscara film získal práve za Lonerganov scenár a rozhodne právom.

A prehliadnuť sa nedajú ani výborné herecké výkony – dokonale natypovaný Casey Affleck, sviežo prirodzený Lucas Hedges v úlohe 16-ročného Patricka či skvelá Michelle Williams, ktorú v úlohe Leeovej bývalky Randi možno ani nespoznáte. Azda jediné, čo sa s autenticitou a nenútenosťou v tomto filme dostáva do jemného konfliktu, je klasická klavírna hudba, ktorá ho sprevádza. Iste, je to vec vkusu - a možno aj zvyku. No kým všetko ostatné vo filme diváka šikovne vťahuje dnu, hudba, ktorú si asi väčšina z nás spája skôr s rezervovanou uhladenosťou koncertných recitálov, tu môže odrazu pôsobiť nepatrične odťažito.

Manchester by the Sea (USA, 2016, 137 min.)
Réžia: Kenneth Lonergan. Scenár: Kenneth Lonergan. Hrajú: Casey Affleck, Michelle Williams, Kyle Chandler...

autor Hana Lippová 2.3.2017