Kino recenzia > Najväčší showman
If Beale Street Could Talk
Roma
Climax
Napszállta

NAJVÄČŠÍ SHOWMAN

Obdobie medzi vianočnými a novoročnými sviatkami je ideálne pre nasadzovanie filmov do kín. Pár vyvolených filmov si načechrá parádnu návštevnosť a iné sem ideálne zapadnú na ...

Obdobie medzi vianočnými a novoročnými sviatkami je ideálne pre nasadzovanie filmov do kín. Pár vyvolených filmov si načechrá parádnu návštevnosť a iné sem ideálne zapadnú na jedno pozretie. No a napokon sú tu kúsky vyslovene pasujúce do tohto obdobia, kedy diváci chcú vypnúť (a nielen v inej galaxii či oživenej videohre) a cítiť sa dobre. Tzv. feel-good filmy vám zlepšia náladu, vytrhnú vás z letargie a zanechajú dobrý pocit. A tohtoročná sezóna ho našla v podobe Najväčšieho showmana.

P.T. Barnum kedysi manželke sľúbil parádny život, ale po tom, ako ho vyrazia z účtovníckej firmy, ho čaká skôr iná kariéra. K ilúziám mal vždy blízko – rozhodol sa využiť ich a založiť múzeum, kde by návštevníci videli čosi neobyčajné (a boli za to ochotní zaplatiť). Prehliadka obrov, fúzatej speváčky či dospelého trpaslíka spojená so zvieratami či predstavením si získala istú popularitu u más (no súčasne aj protesty) a nie veľkú u kritikov. Lenže P.T. Barnum odhalil skrytý potenciál a rozhodol sa z neho vyťažiť oveľa viac a kombináciou vlastného umu, predikcie a odhadu začal dávať masám a neskôr aj intelektuálom nevídané zážitky.

Scenár i prvé ukážky sľubujú veľké veci. Mnohí sem prídu v nádeji pozrieť si ako vznikol šoubiznis. Iní na nový muzikál od tvorcov piesní La La Land. Fanúšikovia Hugh Jackmana si idú vydýchnuť po jeho Wolverine šnúre a presvedčiť sa, či po piatich rokoch od Bedárov nezabudol spievať. Každý sa dočká, no do inej miery. Samotný námet nekope príliš detailne do Barnumovho života, ale vyberá si z neho zaujímavé momenty, úspechy i pády, malé fígle i veľké chvíle.

V konečnom zúčtovaní to nie je nič nové pre filmových fanúšikov, ktorí životopisy poznajú a sami dedukujú, že po prehre prichádza nádej a pýchu predchádza pád. No niektorí môžu reptať, že miestami je film príliš skratkovitý, čo je po tohtoročnej sérii naťahovaných kúskov, kde by sa oplatilo neraz 15-20 minút škrtať, nevídané zistenie. Najväčší showman má iba 105 minút (titulky majú takmer desať), ubehne bleskovo a viaceré momenty by ste azda chceli precítiť dlhšie ako sa iba štatisticky pozerať, že čo sa stalo a ako to rapídne nastalo.

Na druhej strane film nemrhá materiálom a radšej chce zaradiť vyššie tempo všade, kde môže. Platí to pre nespievané scény, kde sú rýchle dialógy podporené fantastickým strihom a spomaleným záberom. Plus pre spracovanie, kedy sa nestačíte pozerať na hodinky, malé mínus za občasné nevysvetlenie. A potom kopa príjemných bonusov ako úloha kritika, audiencia u kráľovnej či sympatické dcéry.

Dobrá správa pre všetkých je: pokiaľ ide o hudbu, pieseň a choreografiu, sú zvládnuté na výbornej úrovni. Ak pochopíte, že v deji nie sú žiadne slepé odbočky a niekoľko zúčastnených utiahne celok, už sa nemusíte zaoberať intrigami a priamo si vychutnať, čo autori predkladajú. Od začiatku vedia, kedy nasadiť pieseň – pri prísľuboch, smútku, úspechu, no súčasne vás občas prekvapia a idú do kompozícii aj keď to nečakáte (napríklad úžasný barový duet Jackmana a Efrona). Navyše dokážu gradovať scény – potenciálny oscarový hit This Is Me je úžasnou davovou scénou a vystúpenie Jenny Lind v podaní Rebeccy Ferguson na scéne (no s hlasom Loren Allred z The Voice) vám berie dych presne kde treba.

Počas produkcie navyše padlo kľúčové rozhodnutie nepoužiť existujúce piesne, ale nasadiť nové. Pre diváka to znamená väčšiu výzvu: nepozná ich a musí sa na ne naladiť, pričom majú pomerne moderný ráz i hudobnú líniu. Súčasne však vhodne dopĺňajú dej a hodia sa k vybraným postavám. Navyše sú skvelo prepojené s dianím: postavy sa neustále pohybujú, nesedia či nestoja za mikrofónom (s jednou výnimkou, no tá je súčasť deja), ale majú vlastnú dynamiku – pri pohybe mestom či tréningu v aréne.

Moderné piesne sa nestanú klasikou, no vybrané kúsky sa dajú počúvať dookola a na plátne ich predvedú výborní herci. Hugh Jackman je vynikajúci (top nominácia na Zlatý glóbus), Zac Efron potvrdil, že spev mu ide lepšie ako niektoré komédie a spárovanie so Zendayou má kúzlo a prekvapí aj Michelle Williams. Rebecca Ferguson má menšiu, a silnú roličku. Proti castingu sa nedá nič namietať.

Vždy som túžil v IMAX-e vidieť dobrý muzikál – a Najväčší showman mi tento malý sen plní. Nie je to absolútna klasika na dekády vopred, ale dobre poskladaný projekt, ktorý poteší v správnom čase.

The Greatest Showman (USA, 2017, 105 min.)
Réžia: Michael Gracey. Scenár: Jenny Bicks, Bill Condon. Hrajú: Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Rebecca Ferguson, Austyn Johnson...