LOGAN: WOLVERINE

LOGAN: WOLVERINE

8.0

Samostatné filmy s Wolverinom vznikli už dva a ich kvalita bola rôznorodá. Dodnes nechápem ako Gavin Hood nedokázal natočiť lepšie X-Men Origins, lebo očakávanie i načasovanie mal výborné. To Wolverina z roka 2013 už uchopil James Mangold a posunul ho do atmosférického japonského štýlu a skóroval vyššie. Ten istý režisér dostal veľkú príležitosť: nielen si zopakovať kooperáciu s Hugh Jackmanom, ale venovať mu film, kde naposledy a čo najlepšie stvárni ikonickú postavu Logana...

Píše sa rok 2029 a na Zemi ostalo už len máličko mutantov. Wolverine ich mnohých prežil a teraz robí šoféra limuzíny na hranici s Mexikom, zarába peniažky na športovú jachtu. A ešte sa stará o profesora X, ktorému tiahne na 90 rokov a jeho mozog už prestáva fungovať. Raz sa mu do cesty pripletie akási Gabriela, ktorá prosí o odvoz jej a dcérky kamsi do Dakoty. Najprv odmieta, ale prachy nie sú úplne márne... Takže prikývne, no udalosti sa nepekne zvrtnú, ale cesta s malou Laurou naprieč USA začína.

Logan je najlepším z trojice samostatných filmov a snaží sa byť odlišný od predchodcov, aj väčšiny komiksovej produkcie. To je pri súčasnej tvorbe zhodných marveloviek i snaživých DC filmov veľké plus. Na pomery žánru je tu relatívne málo mutantov (nezúfajte) a Logan je zmenený na starca, ktorý sa už pri nejednom súboji zadýcha, hneď v intre dostane na držku a keď si chce prečítať noviny, už potrebuje okuliare. Jeho mladícka nerozvážnosť i nevybúrená povaha z prvého filmu sú nadobro preč. Scenáristi na tom náramne stavajú a odtiaľ majú blízko aj k ochranným a otcovským črtám, ktoré sa prejavujú pri postave Laure; ich povahy nie sú príliš ďaleko od seba a majú zopár skvelých interakcií.

Na rozdiel od súčasného prúdu zhodných marveloviek sa Logan doslova vydá inou cestou. Preberá na seba prvky iných žánrov a inšpiruje sa najmä vo westerne (a sčasti road-movie). Hrdina putuje, chráni a čelí nástrahám v priesmykoch či hoteloch. Mnohým bude imponovať odlišný štýl a uznanlivo kývnu hlavou, že Logan je azda prvý Marvel pre tých, čo nemusia vôbec komiks (podobne ako kedysi Temný rytier v DC univerze). Toto tvrdenie sedí napoly – kombo s westernom a vypustenie prvkov vedie ku pomerne jednoduchému deju, ktorý pri 137 minútach najmä v druhej polovici obsahuje dlhé scény, čo občas vyznejú do prázdna. Navyše mám problém aj so záporákmi: fešák Pierce nemá charizmu, Dr. Rice veľa nevysvetlí, iba kuje pikle a ich tajná zbraň nesie prísľub ostrých súbojov, ale otupí sa.

Logan: Wolverine Logan: Wolverine

Logan sa snaží maximálne vyťažiť z R-kovej prístupnosti, cítiť to od prvých minút. Veľa sa nadáva (našťastie nie samoúčelne, skôr tak drsne) a súboje sú patrične krvavé. Pre fanúšikov to bude splnený sen; prvá veľká akčná scéna s limuzínou, skladmi a nástupom hrdinov je parádna. Prepichnuté gebule, malá bojovníčka, zdatné duo, je to špička. Lenže triumfy sa rýchlo čerpajú; po tejto scéne sa do konca dočkáte skôr variácií: opäť jatky, rýchle boje, pomalý Logan. Druhá polovica dopláca nielen na redší dej, ale aj menej invencií až do mierne natiahnutého finále, kde sa objavia dobré nápady v početnej kadencii a príde aj zadosťučinenie. R-ková známka nie je márna – prepojenie s drsným westernom si žiada vyššiu prístupnosť. Niektorým slabším povahám príde možno nevoľno z exponenciálne pridanej brutality alebo kontrastu malé dievča vraždí a kopí veľké obete.

Ako smerujeme ku koncu (fakt si dá načas), začíname dumať, že odlišne poňatý film a derniéra Logana bude potrebovať dôstojný finiš. Počas deja si tipnete pár alternatív, jedna z nich určite vyhrá. Zámerne sa nedá vyzradiť a je možné, že divácke tábory rozdelí. No je dobre natočená, Hugh Jackman hrá skutočne do poslednej minúty najlepšie ako môže. Na ceste k záverečným titulkom pocítite aj za neho určitú satisfakcie – aj za doterajšiu sériu X-Menov za 17 rokov. Týmto filmom končí jedna éra!

Logan: Wolverine Logan: Wolverine

Technické finesy vo filme fungujú spoľahlivo – nie sú tu megatriky, skôr jemné náznaky budúcnosti (autonómne kamióny či kombajny), na druhej strane zamrzí málo výrazná hudba Marca Beltramiho.

Logan je kvalitný záver jednej ikonickej postavy. James Mangold vystrúhal cenný sólo film, čo si zaslúži istú chválu, no premrštená stopáž v druhej polovici zunuje akciu a ešte viac civilné scény. Na najlepší film X-Menov to nestačí, hoci mnohým sa bude pozdávať odlišný štýl i okatá brutalita.

Logan (USA, 2017, 137 min.)
Réžia: James Mangold. Scenár: James Mangold, Scott Frank, Michael Green. Hrajú: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Dafne Keen, Boyd Holbrook, Stephen Merchant, Elizabeth Rodriguez...

autor Michal Korec 4.3.2017