ATOMIC BLONDE

ATOMIC BLONDE

7.0

Atomic Blonde sa začali písať pochvalné slová už v marci po SXSW, kde zažiaril aj Baby Driver. A rýchlo sa rozšírila zvesť, že sa nám črtá ženský John Wick, ktorý má dokonca rovnakého režiséra a Charlize Theron je v ňom super, čo sme mnohí vytušili už po poslednom Mad Maxovi. Teraz dorazil 115-minútový celok k nám a nemožno mu uprieť vlastný štýl, i keď na kult mu asi čosi chýbať bude.

Lorraine Broughton si kráča v Londýne na výsluch. V uzavretej miestnosti sa pustí nahrávanie a začne rozprávať o drsnej berlínskej misii a udalostiach posledných 10 dní. Ako sme sa dozvedeli v prológu, zomrel tu agent MI6, ktorý hľadal istý zoznam, kde sa majú nachádzať esá špionáže či sveta agentov. Všetci sú v novembri 1989 nervózni nielen kvôli demonštráciám, ale najmä zoznamu, ktorý by mohol kompromitovať mnohých. Rusi, Francúzi, Američania i Briti nasadili spojky, aby sa k nemu dostali. Platí to aj o Lorraine, ktorá má kontaktovať Davida Percivala v teréne a začať chrániť potrebné zdroje. V Berlíne stále stojí múr, zoznam môže predĺžiť studenú vojnu alebo po odhalení vyvolať novú, takže treba rýchlo konať. Otázne je komu sa dá veriť...

Pôvodný názov filmu je zhodný s komiksovou predlohou The Coldest City a je výborným odkazom na rozpoltený Berlín, kde nájdete tovar i kultúru rôznych možností. Spájajú sa tu mocenské záujmy na príliš malom priestore a keď zrazu začína poletovať spomínaný zoznam, je zrejmé, že z dier lezú krysy alebo si niekoho nájdu na špinavú fušku.

Komiks ako pôvodná látka je navyše dobrým tipom na vizuál filmu, lebo dlho si nemusíte byť istí režisérovou inšpiráciou. Spočiatku som si sám nevedel priradiť Atomic Blonde k niečomu videnému, napokon sa prevalí isté podobenstvo s Watchmenmi, hoci látka i spracovanie sú odlišné, tá aura drsného komiksu v reálnom svete akosi pretrváva.

Atomic Blonde Atomic Blonde

Atomic Blonde je pritom zložitý a jednoduchý film súčasne. Nemá hutný dej, ani vedľajšie epizódy zdržiavajúce od hlavného cieľu: nájsť zoznam plus odhaliť identitu Kabely. Súčasne sa však scenáristi motajú medzi viacerými postavami a ich nejasnými motiváciami (okrem pokynov zabiť či ochrániť). A už fakt, že celý príbeh je podaný v retrospektíve z pohľadu Lorraine dáva vytušiť, že pár scén by sa mohlo odohrať inak alebo zapadajú do diania v inom kontexte. Aj sledovanie flashbackov v priamom podaní prinesie navyše zvláštne postavy – dá sa veriť údajnej spojke, slizkému fešákovi a prečo nám je v pätách brunetka na BMW motorke?

Viaceré postavy pôsobia tajomne, na prvú si neviete priradiť a pôsobí to zamotane. Prvú hodinu. V tej druhej vás už to mystérium môže začať trošku vyrušovať, lebo dlho neviete na čom ste a napokon sa dočkáte asi troch koncov, kde sa všetko videné otočí. Hoci nejeden divák sa nechá rád napínať, Atomic Blonde ide v prvých 90 minútach o prostú vec a na konci chce pôsobiť nečakane robustne tým, ako znie finálna motivácia a potom si môžete zvyšok pospájať.

Bude to však robiť málokto, oveľa pravdepodobnejšie je, že sa väčšina divákov nechá strhnúť drsným štýlom a svojskou réžiou. Maximálna snaha urobiť z Charlize Theron väčšiu tvrďáčku ako Furiosu je zaujímavá a vychádza tak na 70%. Tvári sa neustále nad vecou, gestami a mimikou má všetkých v paži, po suchú hlášku nejde ďaleko, klame alebo manipuluje ako sa jej zachce. No až keď konečne začne akcia, začnete celkom veriť, že sa do roly hodí.

Atomic Blonde Atomic Blonde

Choreografia jednotlivých akčných scén je dosť dobrá, až na pár výnimiek, kde už filmu drhne tempo a len sa pozeráte na surovú akciu, buchnáty či priestrely a čakáte na ďalšiu. Tu a tam by sa dalo strihať, no drsný štýl Johna Wicka je napodobnený celkom umne. Akurát mal John Wick lepšie tempo a aj zaujímavejší svet. Tu je to prešpekulované.

Avšak dva atribúty fungujú vynikajúco. Kameru registrujete pri úžasne dlhých nájazdoch, kedy sa spája v scéne naháňačka, streľba i bitka – a pôsobí to výborne. Hudba sa snaží hrať všelijaké nemecké i západné „vypalováky“ z 80. rokov, niektoré dodá v origináli, iné v jemnom remixe. Rýchlo si zvyknete, že krátka prechádzka či potýčka si zaslúži dobrý song.

A to je celé kúzlo Atomic Blonde. Viac ako na prepracovaný obsah dbá maximálne o efekt. V niečom je to zaujímavé, inokedy mávnete rukou. Dobrá akcia s kvalitnou réžiou, vizuálom a soundtrackom.

Atomic Blonde (Nemecko / Švédsko / USA, 2017, 115 min.)
Réžia: David Leitch. Scenár: Kurt Johnstad, Antony Johnston. Hrajú: Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman, Eddie Marsan, Toby Jones...